7 865 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Bygglovsavd. kräver att man bygger förråd
Sida 1 av 2
Ska bygga hus i detaljplanerat område.
Har skickat in bygglov på standardhus med totalentreprenad.
Dock så fick vi backning på det.
Enligt reglerna (som är generella då i hela landet, inte bara denna detaljplan) så måste det finnas förrådsutrymme på minst 5kvm för typ barnvagnar, trädgårdsredskap eller liknande.
Vi inser att vi säkerligen behöver detta med tiden och är väl inte direkt motståndare till det.
Men vi skulle gärna vilja bo in oss lite först, för att sedan bestämma hur stort, vilken plats osv det ska byggas.
Vi har dessutom ett stort hus så mkt plats att förvara saker inne sålänge.
Så till mina frågor.
1. Det verkar som att det funkar att säga ”vi kommer bygga förrådet snart, vi bygger det som friggebod icke bygglovspliktigt.
Men hur blir det sen vid inflytt, får man ändå slutgiltigt slutbevis?
Finns det något negativt med denna lösning?
2. Om vi ritar in ett förråd på tomten så hinner vi omöjligt bli klara till slutbesiktning och slutbevis utfärdas.
Men hur blir det när förrådet inte är klart?
Har skickat in bygglov på standardhus med totalentreprenad.
Dock så fick vi backning på det.
Enligt reglerna (som är generella då i hela landet, inte bara denna detaljplan) så måste det finnas förrådsutrymme på minst 5kvm för typ barnvagnar, trädgårdsredskap eller liknande.
Vi inser att vi säkerligen behöver detta med tiden och är väl inte direkt motståndare till det.
Men vi skulle gärna vilja bo in oss lite först, för att sedan bestämma hur stort, vilken plats osv det ska byggas.
Vi har dessutom ett stort hus så mkt plats att förvara saker inne sålänge.
Så till mina frågor.
1. Det verkar som att det funkar att säga ”vi kommer bygga förrådet snart, vi bygger det som friggebod icke bygglovspliktigt.
Men hur blir det sen vid inflytt, får man ändå slutgiltigt slutbevis?
Finns det något negativt med denna lösning?
2. Om vi ritar in ett förråd på tomten så hinner vi omöjligt bli klara till slutbesiktning och slutbevis utfärdas.
Men hur blir det när förrådet inte är klart?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Hyr en container en stund. Då har ni ert bygglovsfria förråd. Perfekt också att ha som byggbod och förvaring under bygget.S sevilla skrev:Ska bygga hus i detaljplanerat område.
Har skickat in bygglov på standardhus med totalentreprenad.
Dock så fick vi backning på det.
Enligt reglerna (som är generella då i hela landet, inte bara denna detaljplan) så måste det finnas förrådsutrymme på minst 5kvm för typ barnvagnar, trädgårdsredskap eller liknande.
Vi inser att vi säkerligen behöver detta med tiden och är väl inte direkt motståndare till det.
Men vi skulle gärna vilja bo in oss lite först, för att sedan bestämma hur stort, vilken plats osv det ska byggas.
Vi har dessutom ett stort hus så mkt plats att förvara saker inne sålänge.
Så till mina frågor.
1. Det verkar som att det funkar att säga ”vi kommer bygga förrådet snart, vi bygger det som friggebod icke bygglovspliktigt.
Men hur blir det sen vid inflytt, får man ändå slutgiltigt slutbevis?
Finns det något negativt med denna lösning?
2. Om vi ritar in ett förråd på tomten så hinner vi omöjligt bli klara till slutbesiktning och slutbevis utfärdas.
Men hur blir det när förrådet inte är klart?
Jag tror det menades en sån här container..
https://www.hyracontainer.se/pris/moverbox/
Inte en sopcontainer som jag tror TS tolkade det som... ??
https://www.hyracontainer.se/pris/moverbox/
Inte en sopcontainer som jag tror TS tolkade det som... ??
De har en poäng i det. Det byggs alldeles för lite förrådsutrymmen till dagens hus.
Värmepumpar trängs in i trånga tvättstugor med ej erforderligt serviceutrymme, så det blir extra dyrt när något måste repareras. Dessutom är hela utrymmet belamrat från golv till tak, för att förråden är för små.
Värmepumpar trängs in i trånga tvättstugor med ej erforderligt serviceutrymme, så det blir extra dyrt när något måste repareras. Dessutom är hela utrymmet belamrat från golv till tak, för att förråden är för små.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Nej jag är seriös. Googla container 20ft så ser du. De är precis under 15m2 så den går som friggebod om den inte står på prickmark.S sevilla skrev:
Ex.
https://www.containertjanst.se/begagnade-containers/begagnade-containers-20-fot-olika-farger/
Har sett lösning på problemet där man tar det minsta sovrummet i huset. Skriv förråd istället för sovrum på planritning. Sen är det bara bygga som vanligt och vid slutbesked har ni ju ett förråd istället för ett sovrum. Bara att nyttja det som sovrum sen som det var tänkt.S sevilla skrev:Ska bygga hus i detaljplanerat område.
Har skickat in bygglov på standardhus med totalentreprenad.
Dock så fick vi backning på det.
Enligt reglerna (som är generella då i hela landet, inte bara denna detaljplan) så måste det finnas förrådsutrymme på minst 5kvm för typ barnvagnar, trädgårdsredskap eller liknande.
Vi inser att vi säkerligen behöver detta med tiden och är väl inte direkt motståndare till det.
Men vi skulle gärna vilja bo in oss lite först, för att sedan bestämma hur stort, vilken plats osv det ska byggas.
Vi har dessutom ett stort hus så mkt plats att förvara saker inne sålänge.
Så till mina frågor.
1. Det verkar som att det funkar att säga ”vi kommer bygga förrådet snart, vi bygger det som friggebod icke bygglovspliktigt.
Men hur blir det sen vid inflytt, får man ändå slutgiltigt slutbevis?
Finns det något negativt med denna lösning?
2. Om vi ritar in ett förråd på tomten så hinner vi omöjligt bli klara till slutbesiktning och slutbevis utfärdas.
Men hur blir det när förrådet inte är klart?
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Jag gillar när staten bestämmer att man ska ha förråd, tänk om de kunde kräva ett förråd på 1-1000 kvadratmeter utan bygglov ;-)coconut skrev:
Men, är det ett godkänt förfarande att skriva förråd istället för sovrum så gör det, smart.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Roberts förslag är riktigt bra.
jag köpte mig en 20 fots container inför vårt bygge för 10 000:-
Bygglovasavdelningen bråkade även med oss angående förråd, sa till henne att rita in min container och vipps så var problemet löst.
vill man så kan man klä den med panel och sätta på några takstolar för att få ett sadeltak.
Jag funderar på att köpa en till och bygga en carport emellan dessa.
jag köpte mig en 20 fots container inför vårt bygge för 10 000:-
Bygglovasavdelningen bråkade även med oss angående förråd, sa till henne att rita in min container och vipps så var problemet löst.
vill man så kan man klä den med panel och sätta på några takstolar för att få ett sadeltak.
Jag funderar på att köpa en till och bygga en carport emellan dessa.
Varför krångla till det? Bygg ett förråd. Ett enkelt. Fyra hörnstolpar,
en byggskiva som väggar och ett pulpettak. Det kommer inte att
hålla över tid, men det är ett förråd. När tankarna på ett riktigt
förråd mognat så riv skjulet och bygg ett riktigt förråd!
en byggskiva som väggar och ett pulpettak. Det kommer inte att
hålla över tid, men det är ett förråd. När tankarna på ett riktigt
förråd mognat så riv skjulet och bygg ett riktigt förråd!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eller köp t.ex. ett sådant här och ställ mot en vägg.
Bra att ställa in cyklar och gräsklippare i:

https://www.bauhaus.se/vaggforrad-palmako-mia-3-4m-165x210x222cm
Bra att ställa in cyklar och gräsklippare i:

https://www.bauhaus.se/vaggforrad-palmako-mia-3-4m-165x210x222cm
Men herre gud. Det är väl ägaren som ska bestämma om de vill ha det trångt eller inte. Varken din personliga åsikt eller någon tjänstemans personliga åsikt är relevant. Hur kan det vara så att Svenska folket bara accepterar att detaljstyras så sker nu?L lordi skrev:
KnockOnWood skrev:
Har folk hur mycket pengar som helst? Måste ingen i denna tråden tänka på utgifterna? Bara köp så blir de tysta, varför ska man tvingas att köpa något man inte behöver?Heij83 skrev:
Roberts förslag är riktigt bra.
jag köpte mig en 20 fots container inför vårt bygge för 10 000:-
Bygglovasavdelningen bråkade även med oss angående förråd, sa till henne att rita in min container och vipps så var problemet löst.
vill man så kan man klä den med panel och sätta på några takstolar för att få ett sadeltak.
Jag funderar på att köpa en till och bygga en carport emellan dessa.
Fast nu är vi på ett internetforum där vi respekterar varandras åsikter även om vi tycker olika.A Abyaby skrev:
Dessutom är tråden 5 år gammal.
Har du suttit och filat på det arga svaret i nästan 5 år? Min personliga åsikt är ytterst relevant på förekommen anledning. Och inte minst för att det är min personliga åsikt.A Abyaby skrev:
