16 541 läst ·
50 svar
17k läst
50 svar
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Om det nu skulle hjälpa. Jag ringde och frågade byggnadsavdelningen vilka dokument som behövdes för en bygglovsansökan. Trots det behövde jag komplettera med fler handlingar flera gånger.A Arga ingenjörn skrev:
(Ja, jag berättade från början vilket slags bygge det handlade om).
Exakt vad som hände mig,jag tror det är väldigt vanligt tyvärr.P pmd skrev:
Menar du att de skulle behålla eternitplattorna? I så fall borde de nog rengöras och kanske fanns det en och annan som behövde bytas ut. Ingen av åtgärderna låter så trevlig att syssla med.HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har samma erfarenhet. Grundproblemet är att kommunens handläggare inte svarar på några som helst sakfrågor (mer än svepande generella svar eller hänvisning till det otydliga regelverk man önskade få förtydligat). Förmodligen för att dom är rädda att alla svar tolkas som något löfte eller beslut.P Peter #11 skrev:
För att få veta hur dom tänker eller vilka dokument som behövs måste man lämna in en formell ansökan man sen får komplettera eller justera.
Jag bor nära en väg och man tänker inte på det. En fördel är att det smöröjs/saltas så till jobbet kommer man alltidS Sweetme skrev:Har alltid funderat på hus som ligger några meter från en hyfsat trafikerad landsväg - vem som köper dem? Har tänkt att det troligtvis handlar om hus som gått i arv odyl och att de tillslut förfaller och försvinner... men nu vet jag
Det var övertydligt att de var förstahusköpare och inte hade särskilt mycket erfarenhet av vare sig det ena eller det andra men hade mycket drömmar och idéer.
Fantastiskt att de kunde hålla modet uppe efter alla motgångar och nyvunna insikter.
Hoppas det blir ett återbesök om några säsonger.
Jag skulle säga att det är bäst OM man får ett sånt bygglov beviljat, det ger fastighetsägaren stora möjligheter om man inte är för detaljerad i sin ansökan och lyckas få igenom bygglovet ändå.A Arga ingenjörn skrev:
Planlösningen ser intressant ut.
Fyra köksöar är lite för många för mig. Speciellt som de knappast går att flytta så runt så mycket om man ska ha kvar vattenanslutningarna.
Tänker de ha väggskåp? Iofs så kanske skåpen i öarna räcker. Kökets golvyta är ju ganska stor.
Fyra köksöar är lite för många för mig. Speciellt som de knappast går att flytta så runt så mycket om man ska ha kvar vattenanslutningarna.
Tänker de ha väggskåp? Iofs så kanske skåpen i öarna räcker. Kökets golvyta är ju ganska stor.
Ja där ser man, själv bor jag en bit bort från en trafikerad väg men jag tänker på den ganska ofta 😉Kloge skrev:
Vet inte riktigt om jag tycker det är en direkt fördel att alltid kunna ta sig till jobbet 😀
Att böja sig varje gång man behöver ta eller fylla på något i kylen eller frysen som ju skulle vara i köksöarna låter plågosamt i längden. Det finns ju trots allt en anledning att kök är planerade på ett visst sätt generellt och att apparater sitter i en viss höjd. Sen är det ju kul att prova något nytt men att springa runt med saker så mycket i köket mellan öarna kan också bli en nackdel.P pmd skrev:
Tanken är ju att det ska gå att flytta runt och göra om som man vill. I praktiken skulle det ju tex gå att ha ett parallellkök med två långa bänkar där man bereder på ena sidan och lagar mat på den andra sidan. Den typen av kök är ju användarvänligt och påminner ju på flera sätt om hur restaurangkök många gånger ser ut.H henke71 skrev:Att böja sig varje gång man behöver ta eller fylla på något i kylen eller frysen som ju skulle vara i köksöarna låter plågosamt i längden. Det finns ju trots allt en anledning att kök är planerade på ett visst sätt generellt och att apparater sitter i en viss höjd. Sen är det ju kul att prova något nytt men att springa runt med saker så mycket i köket mellan öarna kan också bli en nackdel.
Att ha kylskåp under bänken är enligt mig en kompromiss mellan design och funktion. Skulle man alltid välja funktion så borde väl tex alla nya kök byggas med rostfri diskbänk och inte kalksten.
Såvida de inte ska bjuda hem massor av människor och de alla ska laga mat samtidigt så kommer de nog inse att det kanske inte var så smart eller trevligt med fyra öar av arbetsstationer... Det lär nog också drällas en del mellan "stationerna".H henke71 skrev:Att böja sig varje gång man behöver ta eller fylla på något i kylen eller frysen som ju skulle vara i köksöarna låter plågosamt i längden. Det finns ju trots allt en anledning att kök är planerade på ett visst sätt generellt och att apparater sitter i en viss höjd. Sen är det ju kul att prova något nytt men att springa runt med saker så mycket i köket mellan öarna kan också bli en nackdel.
I USA verkar det vara mer eller mindre standard med "double islands" nuförtiden, ivf i de större/lyxigare husen, men det handlar nog mer om att alla gäster ska kunna hänga i köket. Det lär nog bli poppis i vårt land också så småningom.
Haha nej så kan det vara.S Sweetme skrev:
Men buller är individuellt,att bo i ett villakvarter med skrikande grannbarn, gräsklippning närsomhelst,hög musik.
Ibland kör jag förbi Ängelholms flygplats och kan undra hur mycket folk där tänker på flygplanen?
Säkert som jag och landsvägen,har ingen aning om det kommit tio,hundra eller tusen fordon idag 😉
Det tänkte jag också på. Måste de verkligen ha vattenanslutning i varje ö? Skulle kanske vara smartare att köra en långbänk som är fast med vatten och två rörliga utan.P pmd skrev:
Fattade heller aldrig var de ska sitta och äta. Såg ingen naturlig placering för matbord och liknande
Iden är ju lite rolig/nytänkande(?) men genomförandet inte så bra.
Men vem vet, hela avsnittet kändes ju mer som en förtitt på kommande säsong. Tills dess kanske de har vridit och vänt på saken några varv till.
Det kanske skulle fungera att göra köket lite mindre och dela av för ett matrum? Eller göra en del av vardagsrummet till ett matrum.Fujim skrev:
Själv tycker jag inte om att äta i ett kök, utan vill ha en separat matsal. Det brukar bli lite stökigt i kök när man lagar mat och det kan bli otrivsamt att sitta där och äta sen.