Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Jag fick bygglov för min utbyggnad för ca 2 år sedan utan något som helst krångel.
Sedan när jag skulle få byggstartsgodkännande börja byggnadsnämnden dels krångla, bland annat påstod att jag inte skickat in detaljer som jag faktiskt skickat in, dels orealistiskt långa väntetider på svar, biland trots flertalet påminnelse.
Vid ett möte påstod bygghandläggaren att de var två månader till bygglovet togs lut och ville vid mötet ha in stora mängder ny dokumentation. 3 veckor senare lyckades jag skrapa ihop all dokumentationen, varvid jag fick svaret att bygglovet redan gått ut.
Vad kan man göra?
Sedan när jag skulle få byggstartsgodkännande börja byggnadsnämnden dels krångla, bland annat påstod att jag inte skickat in detaljer som jag faktiskt skickat in, dels orealistiskt långa väntetider på svar, biland trots flertalet påminnelse.
Vid ett möte påstod bygghandläggaren att de var två månader till bygglovet togs lut och ville vid mötet ha in stora mängder ny dokumentation. 3 veckor senare lyckades jag skrapa ihop all dokumentationen, varvid jag fick svaret att bygglovet redan gått ut.
Vad kan man göra?
Du kan väl dubbelkolla alla datum för bygglov osv. Men troligtvis har kommunen koll på datumen i deras system.
Det du får göra är att söka ett nytt bygglov.
Det du får göra är att söka ett nytt bygglov.
Bygglov upphör i regel om åtgärd inte påbörjas inom två år. Om datumen stämmer är det nog inte så mycket du kan göra förutom att ansöka om nytt lov. Förhoppningsvis blir det snabbt godkänt och du kan ansöka om startbesked.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Problemet var nog att jag inte dubbel kollade de när han påstod att de var 2 månader kvar... Jag bara antog att de stämde, annars skulle jag kanske kunna skyndat på processen med en vecka, var rätt mycket att samla in. Nu är det slut iaf.LaszloToth skrev:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Så är det kanske. Vad jag är lite tjurig över är hur byddnadsnämden bara kan ha total inkompetens och sedan blir konsumenten lidande. Om de typ går att överklaga till högre instans eller något i den stilen.J jalmars skrev:
Annars kan ju byggnadsnämnden blockera precis vads om helst även om man har tillstånd
Det var inget bra råd. Det är inte så smart att säga till kommunen att man påbörjat något som man inte fått startbesked för (vilket jag tyder det som TS inte fått innan alla handlingar kommit in). Då kan TS åka på sanktionsavgift och det är jäk***t tråkiga pengar. Bättre lägga de pengarna på renoveringen istället.R Rolle85 skrev:
Redigerat:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
F floorist skrev:
Tja, börjar luta i den riktningen. Men då åker man väll på 12 000kr avgift till och de är ju inte så jätte kul. Men antar att de är skit man får ta. Känns så otroligt onödigt att betala kommunen extra pengar när de är de som gjort fel.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Kompetensen på våra myndigheter når inga större höjder. Det är skyddad verkstad, samt dessa handläggningstider som av princip ska vara en viss tid. Men det är detta vi betalar skatt för, avlöna en massa tomtar utan vett och kunskap.M Mattias Svederberg skrev:
Nej, kommunens bygglovshantering betalar du inte skatt för. Den verksamheten ska finansieras av intäkter.[/QUOTE]iS Stego1 skrev:
Du kan JO-anmäla kommunen om du känner att handläggningen brister.M Mattias Svederberg skrev:
Det är beklagligt att kommunen inte gav dig tydlig information vad gäller datumen, men det är ändå byggherrens ansvar att hålla koll på beslutets giltighet. Hur har kommunen nu rekommenderat att du går vidare i ärendet?
Sen undrar jag hur du menar när du skriver att byggnadsnämnden kan ”blocka vad som helst” även om man fått tillstånd?