Jag har ansökt om att bygga en balkong i direkt anslutning till huset( inga grannar på minst 4,5 m). Min handläggare säger att ansökan måste skickas till nämnden men tror inte att de godkänner det eftersom byggarea samt OPA och total area överskrider redan vad detalj plan tillåter.
Jag har påpekat att minst 3 av mina grannar som har lika stor tomt som jag och samma typ och storlek på husen har redan fått bygglov.
Kommer nämnden att avslå min ansökan eller finns det nån praxis som säger att man får bygga ifall grannarna fick det?

Mvg

Det finns ingen praxis som säger att du får göra som grannarna.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Visst finns det något som heter "mindre avvikelse" som ibland tillämpas?

Nämnden gjorde redan avvikelse på ca 11% då PEAB ansökte om lov över alla hus i området. Jag fattar inte hur grannarna kunde få bygglov utan problem? Har "handlägarna" blundat" eller gjorde de misstag oavsiktligt. Jag får väll överklaga ifall jag får avslag från byggnämnden. Tack för svar.

Ja, i stockholm finns det en praxis som säger att en handläggare på egenhand får godkänna en avvikelse på 10% för byggarean.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vet Du att grannarna har bygglov då?

Japp det vet jag, även min handläggare såg att det fanns 5 st som fick bygglov i samma områdemen för 3 av dom vet jag att det handlar exakt samma typ av hus o storlek på tomtarea... Det där med 10% som MathiasS nämnde låter logiskt det är bara att min handläggare sa att byggnämnden har redan gjort en avvikelse på ca 11% då Peab ansökte om bygglov och sedan kan man kalkulera ifall han gör en avvikelse till på 10% då skulle vi vara uppe på ca 21% i avvikelse. Det är ganska små tomtareor det handlar om...ca 270 kvm. Vi får se vad han säger nu på måndag för han lovade att gå igenom allt en gång till i fall han missade nån paragraf som tillät grannarna att få bygglov.

Det beror ju lite på hur högt upp balkongerna ligger. En balkong som är mindre än X kvm skall inte räknas in i ytan om den ligger på mer än Y meter över marken.

Kommer tyvärr inte ihåg nu vilka siffror som X och Y motsvarar.

Enligt min handläggare är det inte ytan på balkongen -OPA (8.3 kvm)som är problem utan ytan under balkongen som räknas som byggytan. Själva balkongen kommer att ligga i höjd med överstavåningen( 2,5 m räknat från golvet på bottenplan eller ca 2,7 m räknat från marknivån)

Jo precis, men det är just att det inte skall räknas om balkongen sitter högt. Men höjden som jag inte kommer ihåg är definitivt högre än 2,7m. Tror att det kan vara 4m som gäller.

Ok tack...kan fråga på kommunen om fler detaljer...fast att bygga en balkong i höjd med 1 meter under eller i höjd med taket på 2-våningshus låter galet. Iaf skulle man få fin utsikt :P

Här hittade jag det hempolaren pratade om :http://sv.wikipedia.org/wiki/Area_och_volym_för_husbyggnader

Och där står bland annat vad som ingår då man beräknar byggnadsarea...
"Däremot medräknas balkong om den är med sin undersida lägre än 3 m över mark, överbyggd gård och skärmtak (men hängränna räknas inte)."

PBL har ju nyligen ändrats också, så grannarna kanske byggde med äldre regler?

Enligt gamla stadsarkitekten i kommunen kan avvikelser som går igenom bero på huruvida det valår eller inte ;-)

Samma regler huvudsakligen...Någon som vet lite mer om det här? En ändring tex är att kommunen själv skickar grannebrev (i fall man bygger närmare än 4,5m från sin granne) o tar betalt för det så klart men det är detaljplan som avgör det mesta tror jag. Sedan beror det väll på vem som sitter som handläggare och hur noggranna de är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.