För ca 6 år sedan lade vi handpenning för vår drömtomt. Efter överklaganden från grannar och myndigheter (naturvårdsverket) i alla tänkbara instanser har vi fått vårt efterlängtade bygglov. Redan 1998 startade denna vanvettiga bygglovsprocess som innefattat 4 beslut i kommunalfullmäktige och jag har "avverkat" 4 st bygglovshandläggare. Vi får se om den 5:e är kvar hela byggets gång.
Jag har en fråga angående startbeskedet. Kan man på börja markarbetet innan vi fått startbesked?
mvh
Annelie
Jag har en fråga angående startbeskedet. Kan man på börja markarbetet innan vi fått startbesked?
mvh
Annelie
I Uppsala kommun överklagas allt som går att överklaga och lite till. Inget får förändras enligt både invånare och tjänstemän.
I Östhammars kommun återstartade Dannemora gruva med allt vad tillstånd heter utan ett enda överklagande! Viss skillnad på folk trots att kommunerna är grannar...
Jag kommer aldrig någonsin bygga något i Uppsala kommun, hoppas jag.
I Östhammars kommun återstartade Dannemora gruva med allt vad tillstånd heter utan ett enda överklagande! Viss skillnad på folk trots att kommunerna är grannar...
Jag kommer aldrig någonsin bygga något i Uppsala kommun, hoppas jag.
Det stämmer nog in på väldigt många kommuner, NIMBY-tänket är väldigt utbrett. Men det är ju bara att följa detaljplanens bestämmelser så blir det inga överklaganden att ta hänsyn till, helt enkelt.RoTe skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Har rensat lite i tråden och Annelie har ändrat sitt startinlägg.
He,he...har en arbetskompis som bor nära Dannemora,har flera befintliga byggnader men skulle bygga ihop 2 o göra bl a en till toalett..men de började tjafsa om ökade utsläpp avlopp..men han blev fly förb om vi har 2 el 3 toa så s-ter jag o frun lika mycke el lite..sen skulle de stoppa de från Uppsala pga av att de var en speciell gammal typ av torp o hon beskrev alla möjliga hinder o så skriftligen-hur det såg u i detalj nu o hur illa det skulle bli om det förändrades..sen tog han telefonkontakt..visade sig att inte en tjomme varit ut o tittat överhuvudtaget..nåja gick bra till slut ..men visst i Uppsala överklagas allt o sen när de väl bygger blir det fel..bor nära ett område sala backe som blir trafikkaos när de snart bygger ut..kan aldrig bli bra.
Det kan du troligtvis göra (och det är inte handläggaren som avgör detta, det är lagstiftaren). Du får göra vad du vill som ej kräver bygglov. Om inte markarbetena är såpass omfattande att de kräver bygglov är det bara att köra på. Att gjuta en betongplatta på en tomt avsedd för bebyggelse är inte bygglovspliktigt (jämför med att t ex asfaltera). Du får inte ändra markförhållandena mer än ett antal cm som jag inte kommer ihåg just nu men jag har för mig att det är 50cm.anelie skrev:
Ja. Med tanke på att deras verksamhet är åtminstone delvis finansierad av bygglovsavgifterna, skulle det vara intressant att se om det blev någon förändring i både handläggarhastighet och beviljandegrad, ifall deras lön OCKSÅ blev beroende på de avgifter de drog in.Odjuret skrev:
Men samtidigt vore det säkert dumt, då bygglovshandläggarens uppgift ju är att se till att det byggs på ett sätt som följer översikts- och detaljplanernas syfte, för att garantera för alla kommuninvånare att det inte ploppar upp en monstruös byggnad precis vid tomtgränsen utan att de fått en chans att påverka det.
Redigerat:
Klicka här för att svara
