Hej allihopa, jag hjälper någon med bygglovssansökan för en renovering av ett gammalt hus. Tomten har strikta regler; nya byggnader måste byggas 25 meter från strandgränsen och 4 meter från tomtgränsen. Det befintliga huset fanns redan när detaljplan skapades och ligger på prickad mark.
Gamla huset måste rivas eftersom det är i alltför dåligt skick att göra någonting med. Nu säger kommunen (Nykvarn) att om vi tar bort det och bygga nytt på samma plats kommer den att provas enligt detaljplanens reglers. Det betyder att den inte kommer att godkännas. Det handlar inte om strandskydd utan om specifika avståndsregler i detaljplanen. Vi vill gärna bygga på samma plats för att det är den bästa plats.
Min fråga är om kommunen har rätt och om inte, vad kan jag göra för att övertyga dem om min rätt? Om jag förstår denna text, verkar det som om vi bara får renovera något men jag hoppas att jag har fel:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...planenlighet/planenligt-utgangslage/undantag/
Har någon erfarenhet av ett sådant uppdrag? Jag är tacksam för alla slags svar.
Gamla huset måste rivas eftersom det är i alltför dåligt skick att göra någonting med. Nu säger kommunen (Nykvarn) att om vi tar bort det och bygga nytt på samma plats kommer den att provas enligt detaljplanens reglers. Det betyder att den inte kommer att godkännas. Det handlar inte om strandskydd utan om specifika avståndsregler i detaljplanen. Vi vill gärna bygga på samma plats för att det är den bästa plats.
Min fråga är om kommunen har rätt och om inte, vad kan jag göra för att övertyga dem om min rätt? Om jag förstår denna text, verkar det som om vi bara får renovera något men jag hoppas att jag har fel:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...planenlighet/planenligt-utgangslage/undantag/
Som jag har förstått det har du alltid rätt att renovera ditt hus. Med andra ord kan du byta ut en del i taget tills ett (i praktiken) nytt likadant hus står på samma plats. Omständligt och förmodligen dyrare, men genomförbart. Om du vill göra några ändringar lär det dock bli svårt.
Moderator
· Stockholm
· 50 885 inlägg
Det är nog den normala tolkningen av reglerna.
Som jag ser det så kan du antingen renovera, vilket kan innebära att allt byts. Men inte samtidigt, och du kan inte ändra exteriört, eller annat som kräver bygglov. Eller så begär du en ändring av det. planen. Man kan få en planändring som gäller bara en tomt.
De fall jag känner till så har det kostat ca 100 000 och tog ett år. Här ser det mer komplicerat ut med strandskydd osv. tar troligen längre tid och kostar mer.
Som jag ser det så kan du antingen renovera, vilket kan innebära att allt byts. Men inte samtidigt, och du kan inte ändra exteriört, eller annat som kräver bygglov. Eller så begär du en ändring av det. planen. Man kan få en planändring som gäller bara en tomt.
De fall jag känner till så har det kostat ca 100 000 och tog ett år. Här ser det mer komplicerat ut med strandskydd osv. tar troligen längre tid och kostar mer.
... kanske kan du i så fall berätta för bygglovshandläggaren att du istället har bestämt dig för att renovera det befintliga huset och fråga om du i samband med det kan få bygglov för de eventuella ändringar du vill göra. (Du kan nog räkna med att både kommunen och eventuellt griniga grannar kommer att hålla ögonen på vad du gör, så jag rekommenderar att du verkligen byter ut en del i taget på huset om du går på renovera-spåret.)
Moderator
· Stockholm
· 50 885 inlägg
Det kan vara knepigt att få bygglov för någonting överhuvudtaget om bef. byggnaden är planstridig. De skall göra en helhetsbedömning, även på det som inte påverkas av bygglovet
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Kortfattat så har kommunen helt rätt. Riv inget.Arne Stenger skrev:
Hej allihopa, jag hjälper någon med bygglovssansökan för en renovering av ett gammalt hus. Tomten har strikta regler; nya byggnader måste byggas 25 meter från strandgränsen och 4 meter från tomtgränsen. Det befintliga huset fanns redan när detaljplan skapades och ligger på prickad mark.
Prata med kommunen om det är möjligt för att sondera terrängen om vad som kan vara möjligt. Sedan söker ni rivningslov och byggnadslov samtidigt för att kunna dra tillbaka ärendet om det verkar gå åt fel håll.
Så är det. Vi kan inte göra något åt det och jag ska titta på alternativ. Tack för alla sva!