17 473 läst ·
41 svar
17k läst
41 svar
Bygglov Plank? - OK från granne!
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
En spalje med lämplig täckande växtlighet borde kunna skärma av minst lika bra som ett plank.
Sant. Men det är väl fortfarande höjden som styr bygglov? Allt över 110cm (beroende på kommun) är det väl krav på?
Pratade nyss med byggkontoret och 1595:- för plank..helt ok för mig. För dom pengarna plus virke (som jag köper extremt billigt då jag jobbar inom hustillverkning) slipper vi se all misär!
Pratade nyss med byggkontoret och 1595:- för plank..helt ok för mig. För dom pengarna plus virke (som jag köper extremt billigt då jag jobbar inom hustillverkning) slipper vi se all misär!
För att sätta en häck behöver man inte bygglov!
Finns färdiga häckar som är 2 meter höga och planteras på en dag..
Snabb googling på leverantörer ger exempelvis:
http://www.hackvaxteronline.se/fardig-hack.html
http://www.eragreendream.se/store/category/färdig-häck-144263
Kanske något dyrare än ert plank, men sparar man kostnad för bygglov och det inte är mer än 12 meter så kanske det är överkomlig skillnad?
http://www.hackvaxteronline.se/fardig-hack.html
http://www.eragreendream.se/store/category/färdig-häck-144263
Kanske något dyrare än ert plank, men sparar man kostnad för bygglov och det inte är mer än 12 meter så kanske det är överkomlig skillnad?
Fantastiskt. Det finns fan allt!☺ Dock så är det ju det där med priset och underhåll.LAnsgar skrev:För att sätta en häck behöver man inte bygglov!
[länk]
[länk]
Förvisso..bygglovet kostar + all virke kontra X antal sektioner färdig häck + jord mm à 12m + att en häck behöver nog ses över varje år om den ska må och se bra ut!
Ett plank behöver också ses över men ett nymålat plank står i många år innan det behövs målas om/renoveras om man gör rätt från början dvs!☺
Nja... Det är väl inget myndighetsbeslut att skicka ett svar via mail....Lime113 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nej, en spalje får vara hur hög som helst.JT83 skrev:Sant. Men det är väl fortfarande höjden som styr bygglov? Allt över 110cm (beroende på kommun) är det väl krav på?
Pratade nyss med byggkontoret och 1595:- för plank..helt ok för mig. För dom pengarna plus virke (som jag köper extremt billigt då jag jobbar inom hustillverkning) slipper vi se all misär!![]()
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det handlar om grad av genomsläpplighet. Dvs. spaljen som sådan ger inte mycket skydd, men med lite lagom snabbväxande växter kan det täcka rätt bra. Humle är ett bra exempel, så finns det en del rätt bra ogräs också, åkervinda, kan täcka en spalje rätt snabbt, men resten av trädgården också...
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Funderar själv på att fortifiera tomten med åtminstone 2m hög armeringsnätspaljé för att slippa de äckliga rådjuren...hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Tycker rådjur är rätt fina att titta på, tyvärr gillar de både tulpaner och rosor, hade det inte varit för det så hade de gärna fått vara på tomten.
De är fina på håll. Ser dem på typ tre meters håll några gånger i veckan och då ser man ju hur skabbiga de ärhempularen skrev:
Men det är fästingarna jag har problem med. Går inte röra sig på stora delar av tomten utan att få fästingar på sig. Tråkigt när man har små barn osv.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Undrar lite är det hur det som stör mest eller är det även oljudet från festerna som stör?
Vist kanske inte bästa mot grannsämjan men alternativt föra logga när det är fester och om det blir för mycket gå vidare till miljönämnden.
Vist kanske inte bästa mot grannsämjan men alternativt föra logga när det är fester och om det blir för mycket gå vidare till miljönämnden.