12 030 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Bygglov på felaktig/avsaknad av info - vad gäller?
Du kanske inte har något emot detta bygge eftersom det inte påverkar dig speciellt mkt. Men... Om han får igenom bygglovet(pga han undanhållit viktig information) så kan kan det bli prejudiserande och andra i område (tex din närmaste granne) kan använda det som skäl till att de ska få göra samma sak.KB81 skrev:
När bygglov avviker från detaljplanbestämmelser ska grannar få veta det (och få möjlighet att yttra sig) INNAN lovet ges. Det har de inte fått här och då kan inte bygglovet vinna laga kraft om byggnaden inte följer bestämmelserna.KB81 skrev:
De har fått brev i efterhand, men det skulle de haft även om lovet följde detaljplanen.
Nej, pratade om annat med aktuell granne och han berättade om hur de " manipulerat" med detta. (Han var helt enkelt ganska nöjd och berättade gärna)noone70 skrev:
Som tidigare skrivet så har jag inget emot just denna byggnation. Däremot blev jag nyfiken på vad som egentligen gäller. Personligen hade jag inte vågat "fuska" mig till ett bygglov genom att medvetet undanhålla information om risken tex var rivning.
Synnerligen korkat att säga nått om detta till grannarna. Hade jag gjort något sånt och fått igenom det skulle jag hålla jävligt tyst om detKB81 skrev:Nej, pratade om annat med aktuell granne och han berättade om hur de " manipulerat" med detta. (Han var helt enkelt ganska nöjd och berättade gärna)
Som tidigare skrivet så har jag inget emot just denna byggnation. Däremot blev jag nyfiken på vad som egentligen gäller. Personligen hade jag inte vågat "fuska" mig till ett bygglov genom att medvetet undanhålla information om risken tex var rivning.
Ricken skrev:
Inte jag heller så när jag blev nyfiken så begärde jag ut handlingarna. Har pratat med både ansvarig handläggare och dennes kollega, ansvarig handläggare var inte alls tillmötesgående och frågade varför detta skulle vara intressant etc (läs på ang offentlighetsprincipen... ) kollegan däremot sa utan att jag frågade att "konstigt att det bara finns fasadritning.."
åter till själva frågan - är det ett giltigt bygglov när man ljugit i ansökan angående byggnationens plats? ( man har muntligen sagt att byggnation ligger mer än 4,5m från tomtgräns vilket är fel)
om man har ett bygglov och bygger närmre tomtgräns än detaljplan tillåter och detta ej regleras i bygglovet, är det då ett svartbygge? Det borde vara det, eller?
Bygglovet som har beviljats är baserat på de handlingar som har skickats in. Har han beviljats bygglov för carport där det i lovet framgår att det är placerat mer än 4,5 meter från fastighetsgräns, men har uppfört carport närmare än så, så har han inte bygglov för det han har gjort. Han kan få påföljder (sanktionsavgifter samt ev. rivningsföreläggande om det inte går att bevilja ändring av lov till sökt åtgärd) för att han inte har följt beviljat lov. I princip så har han inte sökt bygglov för det han har gjort. Utan för något annat.KB81 skrev:åter till själva frågan - är det ett giltigt bygglov när man ljugit i ansökan angående byggnationens plats? ( man har muntligen sagt att byggnation ligger mer än 4,5m från tomtgräns vilket är fel)
om man har ett bygglov och bygger närmre tomtgräns än detaljplan tillåter och detta ej regleras i bygglovet, är det då ett svartbygge? Det borde vara det, eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 850 inlägg
Jag har fortfarande svårt att se att ett bygglov som saknar placering skulle kunna vara giltigt. Det är ju upp till dig som bygger att visa att du följt bygglovet. Och framgår ingen placering så kan du inte visa att du placerat byggnaden rätt. Då är det ett svartbygge.
Jag håller med dig, men om man i beslutet kan förklara med mått osv så skulle det kunna funka.hempularen skrev:
Men visst en situationsplan är ju att föredra för att utsesluta misstag/missförstånd.
Moderator
· Stockholm
· 57 850 inlägg
Om jag har förstått tråden rätt så har den här personen fått ett bygglovsbeslut där det inte på något sätt överhuvudtaget framgår var byggnaden skall placeras, det är väl tom. tveksamt om beslutet ens är kopplat till en specifik fastighet.
Frågan är vad som händer i praktiken. Jag tror (men vet ej) att det är ovanligt att kommunen kräver rivning....det brukar väl bli någon typ av böter. Sen kan det vara svårt att hävda att privatpersonen undanhållit info eventuellt. Han kanske kan ha missuppfattat, han är ju ingen expert. Såg något fall där nån byggt något med krav på Max 5 m brett (vilket kommunen menade var utvändigtmått). Utbyggnaden byggdes med 5m invändigtmått. Men då det inte tydligt framgick så är det ju inte så lätt att veta. Privatpersoner har inget krav på sig att veta allt sådant.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Bygglov vinner laga kraft efter kungörelse om det ej överklagas, detta borde gälla oavsett tjänstefel av B.L:s-handläggare. Dock svårt att tolka bygglovet utan planer, hur kan ett tekniskt samråd genomföras över huvud taget?
Kan vara så att om inte lovet har delgest sakägare (rågrannar) eller har kungjorts då har det ej heller vunnit laga kraft och kan fortfarande hävas/överklagas.
Kan vara så att om inte lovet har delgest sakägare (rågrannar) eller har kungjorts då har det ej heller vunnit laga kraft och kan fortfarande hävas/överklagas.
Även om 4,5 meter till tomtgräns är en generell regel kan man i ha andra regler i en plan. Har beslut om bygglov tagits på felaktiga grunder bör grannen skicka en skrivelse till byggnadsnämnden som ansvarar för handläggarna. Normalt har man tre veckor på sig att överklaga från att beslut tagits.