Hej

Går det att söka upp bygglov som finns på en annan fastighet än min egen?

Har en granne som byggt en friggebod längs med vår tomtgräns, innan vi flyttade in ska sägas.

Samma sak har han/dom satt in två stora fönster mot vår tomt och enligt säljaren till vårt hus han han ej sett några papper kring det eller haft några samtal med grannen om det.

Kan tyckas vara paragrafrytteri från vår sida, absolut.
Vi kan väl säga att detta är endast två av många saker vi stör oss på hos vår granne.
Men för att återgå till grundfrågan.
Har jag rätt att ringa kommunen och be om alla bygglovshabdlingar som finns på min grannfastighet?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]
Tack för svar.
Har läst det innan och som jag förstått det så gäller det bygglovsansökan.
Men den texten nämner inget om ett bygglov, som eventuellt, godkännts.
De bygglov jag är ute efter att få reda på är några år gamla.
 
Ja, det är offentliga handlingar så det är bara kontakta kommunen och fråga efter handlingar på grannens fastighet.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ja, det är offentliga handlingar så det är bara kontakta kommunen och fråga efter handlingar på grannens fastighet.
Tack!
 
Du kan även vara anonym om du vill.

Vet du hur länge sedan det är grannen utförde dessa åtgärder?
 
M MetteKson skrev:
Du kan även vara anonym om du vill.

Vet du hur länge sedan det är grannen utförde dessa åtgärder?
M MetteKson skrev:
Du kan även vara anonym om du vill.

Vet du hur länge sedan det är grannen utförde dessa åtgärder?
Det kan vara bra!

Friggeboden stod där.när vi flyttade in men utifrån skicket på takpannorn så har den inte stått där speciellt länge.

Fönsterna höll han på med vid visningen och vid kontraktskrivningen frågade vi säljaren om det.
Men inga papper eller tillfrågningar har synts till.
 
B broddan86 skrev:
Det kan vara bra!

Friggeboden stod där.när vi flyttade in men utifrån skicket på takpannorn så har den inte stått där speciellt länge.

Fönsterna höll han på med vid visningen och vid kontraktskrivningen frågade vi säljaren om det.
Men inga papper eller tillfrågningar har synts till.
Tänk på att all inkommande post till kommunen registreras, gäller även mail. Så även om du i ett mail skriver "Jag vill vara anonym" så registreras det. Bäst är isf att ringa stadsbyggnadskontoret och sedan hämta handlingarna i receptionen (eller skapa ett mailkonto där ditt namn inte ingår).
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Tänk på att all inkommande post till kommunen registreras, gäller även mail. Så även om du i ett mail skriver "Jag vill vara anonym" så registreras det. Bäst är isf att ringa stadsbyggnadskontoret och sedan hämta handlingarna i receptionen (eller skapa ett mailkonto där ditt namn inte ingår).
Tack för tipset!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Friggeboden behöver han inget bygglov för om grannen (er tidigare ägare) har godkänt placeringen.
 
H hempularen skrev:
Friggeboden behöver han inget bygglov för om grannen (er tidigare ägare) har godkänt placeringen.
Förvisso men enligt säljaren så har inte han fått någon fråga eller papper på det.
Tidigare ägaren brydde sig inte så mycket om vad denna granne hade för sig då han reste mycket i jobbet.
Även om en friggebod är bygglovsbefriad så gäller visst avstånd till tomtgräns.
 
Inte så länge det är okej för grannen. Grannen som bodde där när den uppfördes tycks ju inte haft någon invändning. Det krävs inget skriftligt medgivande.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte så länge det är okej för grannen. Grannen som bodde där när den uppfördes tycks ju inte haft någon invändning. Det krävs inget skriftligt medgivande.
Hade för mig att det krävdes skriftligt, a ja vi får se vad detta landat i när vi är klara.
 
B broddan86 skrev:
Förvisso men enligt säljaren så har inte han fått någon fråga eller papper på det.
Tidigare ägaren brydde sig inte så mycket om vad denna granne hade för sig då han reste mycket i jobbet.
Även om en friggebod är bygglovsbefriad så gäller visst avstånd till tomtgräns.
Stod friggeboden där när ni köpte huset och flyttade in har ni ju redan godkänt placeringen ...
 
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
R
B broddan86 skrev:
Hade för mig att det krävdes skriftligt, a ja vi får se vad detta landat i när vi är klara.
Tyvärr så krävs det inte skriftligt, men bara för att vara tydlig, placering närmare tomtgräns än 4,5 m måste godkännas av samtliga delägare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.