10 319 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Bygglov på annan byggnad
Sida 1 av 2
Hej
Går det att söka upp bygglov som finns på en annan fastighet än min egen?
Har en granne som byggt en friggebod längs med vår tomtgräns, innan vi flyttade in ska sägas.
Samma sak har han/dom satt in två stora fönster mot vår tomt och enligt säljaren till vårt hus han han ej sett några papper kring det eller haft några samtal med grannen om det.
Kan tyckas vara paragrafrytteri från vår sida, absolut.
Vi kan väl säga att detta är endast två av många saker vi stör oss på hos vår granne.
Men för att återgå till grundfrågan.
Har jag rätt att ringa kommunen och be om alla bygglovshabdlingar som finns på min grannfastighet?
Går det att söka upp bygglov som finns på en annan fastighet än min egen?
Har en granne som byggt en friggebod längs med vår tomtgräns, innan vi flyttade in ska sägas.
Samma sak har han/dom satt in två stora fönster mot vår tomt och enligt säljaren till vårt hus han han ej sett några papper kring det eller haft några samtal med grannen om det.
Kan tyckas vara paragrafrytteri från vår sida, absolut.
Vi kan väl säga att detta är endast två av många saker vi stör oss på hos vår granne.
Men för att återgå till grundfrågan.
Har jag rätt att ringa kommunen och be om alla bygglovshabdlingar som finns på min grannfastighet?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Ja, det är offentliga handlingar så det är bara kontakta kommunen och fråga efter handlingar på grannens fastighet.
M MetteKson skrev:
Det kan vara bra!M MetteKson skrev:
Friggeboden stod där.när vi flyttade in men utifrån skicket på takpannorn så har den inte stått där speciellt länge.
Fönsterna höll han på med vid visningen och vid kontraktskrivningen frågade vi säljaren om det.
Men inga papper eller tillfrågningar har synts till.
Tänk på att all inkommande post till kommunen registreras, gäller även mail. Så även om du i ett mail skriver "Jag vill vara anonym" så registreras det. Bäst är isf att ringa stadsbyggnadskontoret och sedan hämta handlingarna i receptionen (eller skapa ett mailkonto där ditt namn inte ingår).B broddan86 skrev:
Tack för tipset!M MetteKson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Friggeboden behöver han inget bygglov för om grannen (er tidigare ägare) har godkänt placeringen.
Förvisso men enligt säljaren så har inte han fått någon fråga eller papper på det.H hempularen skrev:
Tidigare ägaren brydde sig inte så mycket om vad denna granne hade för sig då han reste mycket i jobbet.
Även om en friggebod är bygglovsbefriad så gäller visst avstånd till tomtgräns.
Inte så länge det är okej för grannen. Grannen som bodde där när den uppfördes tycks ju inte haft någon invändning. Det krävs inget skriftligt medgivande.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Stod friggeboden där när ni köpte huset och flyttade in har ni ju redan godkänt placeringen ...B broddan86 skrev:
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
