Hej,

Jag skulle vilja bygga en 25m lång mur på tomtgränsen mellan mig och grannen. Idag finns ett staket (som sattes upp av tidigare ägare och som står på min tomt), men staketet håller på att falla ihop och skulle behöva fräschas upp.

Jag har kikat på liknande design som enligt bilden och kontaktat en entreprenör för arbetet.
Jag kollade även med kommunen som anser att det behövs marklov/bygglov men stöter på en del frågetecken:

- Ansökan om bygglov ska innehålla ifylld ansökan och skalenliga ritningar. Ritningarna ska vara fackmannamässigt utförda.
- Situationsplan där konstruktionens placering, längd samt avstånd till fastighetsgräns redovisas.
- Fasadritning i skala 1:100 med yttermått. Val av material och kulör ska även beskrivas.
- Sektionsritning i skala 1:100.

Om ritningarna ska var fackmannamässigt utförda ska jag som privatperson söka upp en arktiekt? Ska det vara såhär svårt?
Enligt den "online" tjänst som kommunen har, kan jag ange en beskrivning, som jag tror inte kommer vara tillräcklig utan övriga handlingar. Tidpunkt för planerad byggstart, vilket också blir svårt att veta när entreprenören kan hjälpa mig, planerad start skulle ske till hösten.

Det går att ladda upp olika handlingar så som:
- Nybyggnadskarata
- Situationsplan
- Markplaneringsritning
- Planritning befinlig
- Fasadritning befintlig
- Fasadritning blivande
- Sektionsritning befintlig
- Sektionsritning blivande
- ..totalt 28st handlingar kan laddas upp - Vad ska jag ladda upp?

Jag har tidigare varit i kontakt med kommunen om att bygga ett inglasat uterum och som då hjälpte mig en hel del hur allt skulle ritas upp, men fick då svar från kommunen att komplettera mina handlingar, samt ett antal fakturor. Jag lade ner projektet eftersom altanen inte skulle orka bära konstruktionen till uterummet.

Jag vill inte hamna i samma sitautionen igen för en mur/staket. Hur går jag tillväga för att få ordning på situationsplan, fasadritning och sektionsritning. Hur ritar jag upp detta? Utformningen på staket blir svårt och beror på vad entreprenören kan bygga.

Har någon haft liknande situation som mig och hur går man vidare?
Kommunen som det gäller ligger i Göteborg (Ale Kommun).

Någon som har gjort något liknande och hur fick ni hjälp?

Tack!

Mvh

• Designinspirerad mur med stenpelare och träspaljé under ett träd framför hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver bestämma exakt var muren ska gå och dess utformning. Först efter det kan du söka bygglov.

Kolla detaljplanen att marken kan bebyggas med en mur så t ex prickad mark inte sätter hinder i vägen. Höga murar kan nog generellt möta motstånd hos medarbetarna på bygglovsavdelningen i många kommuner. Det finns en fientlighet mot murar i vår kultur.

P
L lupinlicious skrev:
Jag kollade även med kommunen som anser att det behövs marklov/bygglov men stöter på en del frågetecken:
Kommunens bygglovsavdelning ska kunna svara på dina frågor. De arbetar åt kommunens invånare och avlönas av kommunens invånare via kommunalskatten. Du är alltså deras arbetsgivare. Du behöver inte poängtera detta faktum i dina första kontakter, men det kan vara värt att påpeka det om bygglovsavdelningen inte vill hjälpa till.

Ställ alltså dina frågor till kommunen. Det är deras jobb att svara på dem.

Har du visat bild på det du vill bygga för kommunen?

I den kommun jag arbetar i skulle det du visar inte räknas som mur utan snarare vara ett staket med fundament.

Om du har stor nivåskillnad kanske fundamentet blir en mur men på bilden ser det ju inte ut att sticka upp så mycket över marknivå.

Jiji Jiji skrev:
Har du visat bild på det du vill bygga för kommunen?

I den kommun jag arbetar i skulle det du visar inte räknas som mur utan snarare vara ett staket med fundament.

Om du har stor nivåskillnad kanske fundamentet blir en mur men på bilden ser det ju inte ut att sticka upp så mycket över marknivå.
Ja, jag har skickat bilder på hur det ser ut idag och hur vi skulle vilja göra och fick ett långt svar om man får göra och inte göra. Muren blir inte mer än 0.5m, men det ska grävas ut en del för att få en stabil grund. Byggenheten nämner om vi inte har granitpelarna så behövs det inget bygglov, men då försvinner hela idén.

Enligt inskickade bilder så anser kommunen/byggenheten att det är svårt att avgöra var marken ska höjas/sänkas.

Jag tänkte åka till kommunen och prata med dem, det är väl det lättaste förmodar jag.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.