13 637 läst ·
24 svar
14k läst
24 svar
Bygglov i post och inrikestidningen?
Sida 1 av 2
Hej,
har försökt googla samt söka på detta forum men hittar inte något svar på min fråga.
jag ansökte om bygglov till ett garage, 6:e februari 2020. Fick en handläggare 27:e juli och godkänt bygglov 28:e juli där det även blev ett godkänt startbesked.
Men fick inte börja bygga förrän 4 veckor efter att bygglovet meddelats i post och inrikestidningen.
Inte speciellt kul när man väntar +25 veckor på bygglovet, men men, till frågan. Hur lång tid brukar det ta från godkänt till att det meddelas i POIT?
Kollade lite på hemsidan (poit.bolagsverket.se) och där ser det ut som det tar 4-5 veckor mellan beslut och publiceringsdatum, kan det verkligen stämma att man behöver vänta 8-9 veckor till innan man får bygga?
Jag skickade in påskrivna godkännanden från grannar i bygglovsansökan redan.
Ni som fått bygglov, hur har ni haft det? Trodde verkligen jag skulle hinna bygga ett garage iaf samma år som jag ansökte men börjar se mörkt ut.
har försökt googla samt söka på detta forum men hittar inte något svar på min fråga.
jag ansökte om bygglov till ett garage, 6:e februari 2020. Fick en handläggare 27:e juli och godkänt bygglov 28:e juli där det även blev ett godkänt startbesked.
Men fick inte börja bygga förrän 4 veckor efter att bygglovet meddelats i post och inrikestidningen.
Inte speciellt kul när man väntar +25 veckor på bygglovet, men men, till frågan. Hur lång tid brukar det ta från godkänt till att det meddelas i POIT?
Kollade lite på hemsidan (poit.bolagsverket.se) och där ser det ut som det tar 4-5 veckor mellan beslut och publiceringsdatum, kan det verkligen stämma att man behöver vänta 8-9 veckor till innan man får bygga?
Jag skickade in påskrivna godkännanden från grannar i bygglovsansökan redan.
Ni som fått bygglov, hur har ni haft det? Trodde verkligen jag skulle hinna bygga ett garage iaf samma år som jag ansökte men börjar se mörkt ut.
Här är något som är knas.
Bygglov ska handläggas inom 10veckor. Efter beslutet är det två veckor innan det träder i laga kraft då man kan överklaga beslutet. Sen har man eventuellt ett teknikts samrådosamråd sen får man ett startbesked av kommunen.
Bygglov ska handläggas inom 10veckor. Efter beslutet är det två veckor innan det träder i laga kraft då man kan överklaga beslutet. Sen har man eventuellt ett teknikts samrådosamråd sen får man ett startbesked av kommunen.
Hej,
jo, jag har tjafsat rätt mycket med dom gällande att dom inte följer tiderna som står i lagen vilket dom inte verkade bry sig så mycket om. Vad jag kan läsa så finns grund för JO-anmälan.
I beslutet jag fick så står det lite otydligt men handläggaren skev följande:
”Hej,
Bifogat kommer här beslut om bygglov och startbesked för nybyggnad av garage. Beslutet har också skickats med post tillsammans med fastställda handlingar.”
står även såhär i papprena:
”Underlag för beslut
Handlingar som utgör underlag för beslutet
Konstruktionsritningar inkom 2020-02-06
Underrättelse om ansökan
Någon underrättelse om ansökan har inte skett till kända sakägare och någon kungörelse har inte varit införd i ortstidningar eftersom åtgärden bedöms vara planenlig.
Yttranden
Inga negativa synpunkter har inkommit.
Remisser
Inga remisser har skickats.”
Så, jag förstår inte riktigt helt vad som tar sådan tid. Tidigare bygglovsansökningar jag gjort så har jag aldrig haft dessa problem.
jo, jag har tjafsat rätt mycket med dom gällande att dom inte följer tiderna som står i lagen vilket dom inte verkade bry sig så mycket om. Vad jag kan läsa så finns grund för JO-anmälan.
I beslutet jag fick så står det lite otydligt men handläggaren skev följande:
”Hej,
Bifogat kommer här beslut om bygglov och startbesked för nybyggnad av garage. Beslutet har också skickats med post tillsammans med fastställda handlingar.”
står även såhär i papprena:
”Underlag för beslut
Handlingar som utgör underlag för beslutet
Konstruktionsritningar inkom 2020-02-06
Underrättelse om ansökan
Någon underrättelse om ansökan har inte skett till kända sakägare och någon kungörelse har inte varit införd i ortstidningar eftersom åtgärden bedöms vara planenlig.
Yttranden
Inga negativa synpunkter har inkommit.
Remisser
Inga remisser har skickats.”
Så, jag förstår inte riktigt helt vad som tar sådan tid. Tidigare bygglovsansökningar jag gjort så har jag aldrig haft dessa problem.
Bjerke88 skrev:
Fast det står ju såhär i beslutet:
”Ansvar
Åtgärden har nu startbesked men för rätten att påbörja bygget krävs dessutom att det gått fyra veckor från att lovbeslutet kungjorts i Post- och Inrikes tidningar (PoIT).”
Och det är ju okey, men, när kommer lovbeslutet i PoIT? Det jag undrar lite över, då andra kundgörelser(?) ligger på ca 4-5 veckor mellan beslutsdatum och publiceringsdatum. Men vet inte om det är korrekt att titta på dessa datum, kanske missar eller missförstår något i denna process
”Ansvar
Åtgärden har nu startbesked men för rätten att påbörja bygget krävs dessutom att det gått fyra veckor från att lovbeslutet kungjorts i Post- och Inrikes tidningar (PoIT).”
Och det är ju okey, men, när kommer lovbeslutet i PoIT? Det jag undrar lite över, då andra kundgörelser(?) ligger på ca 4-5 veckor mellan beslutsdatum och publiceringsdatum. Men vet inte om det är korrekt att titta på dessa datum, kanske missar eller missförstår något i denna process
useless skrev:
Så jag förstår det också, men hur lång tid tar det innan det blir publicerat?
Tittar man i poit på andra kundgörelser så verkar det vara lite hur som gällande tider mellan beslut och publicering. Har svårt att tyda, håller på med att få in offerter gällande markberedning och behöver iaf ha ett hum om när dom kan starta.
Tittar man i poit på andra kundgörelser så verkar det vara lite hur som gällande tider mellan beslut och publicering. Har svårt att tyda, håller på med att få in offerter gällande markberedning och behöver iaf ha ett hum om när dom kan starta.
S s97danl skrev:
Verkar väldigt märkligt om det tar 4-5 veckor för PoIT att kungöra beslutet. Hör med handläggaren vad bakgrunden till detta är.sundset skrev:
Hej,
har försökt googla samt söka på detta forum men hittar inte något svar på min fråga.
jag ansökte om bygglov till ett garage, 6:e februari 2020. Fick en handläggare 27:e juli och godkänt bygglov 28:e juli där det även blev ett godkänt startbesked.
Men fick inte börja bygga förrän 4 veckor efter att bygglovet meddelats i post och inrikestidningen.
Inte speciellt kul när man väntar +25 veckor på bygglovet, men men, till frågan. Hur lång tid brukar det ta från godkänt till att det meddelas i POIT?
Kollade lite på hemsidan (poit.bolagsverket.se) och där ser det ut som det tar 4-5 veckor mellan beslut och publiceringsdatum, kan det verkligen stämma att man behöver vänta 8-9 veckor till innan man får bygga?
Jag skickade in påskrivna godkännanden från grannar i bygglovsansökan redan.
Ni som fått bygglov, hur har ni haft det? Trodde verkligen jag skulle hinna bygga ett garage iaf samma år som jag ansökte men börjar se mörkt ut.
Beroende på åtgärdens dignitet och storlek finns det som sagt utrymme för att chansa (kalkylerad risk) att påbörja arbetena innan dessa 4 veckor. Finns inga, än så länge, sanktioner kopplade till att påbörja arbetena innan. Du kan läsa mer på Boverkets hemsida: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/verkstallbarhet/
Beslut i PoIT brukar kungöras omgående i samband med att bygglov expedieras. Du kan gå in där själv och se om ditt lov är upplagt (i webversionen).
Vad gäller handläggningstiden så har kommunen 10 veckor på sig att handlägga bygglovet, räknat från när ärendet är komplett. Tiden kan förlängas till 20 veckor, men då ska ett beslut om förlängd handläggningstid skickas till sökanden innan de första 10 veckorna gått. För varje vecka efter att handläggningstiden löpt ut ska avgiften för bygglovshandläggningen reduceras med 1/5 för varje påbörjad vecka. När lämnade in sista handlingen i ärendet? Har det gått mer än 10 (20) veckor sedan dess? Om det är så ska din avgift vara kraftigt nedsatt. Är den inte det så kan du överklaga kostnaden för beslutet.
Vad gäller handläggningstiden så har kommunen 10 veckor på sig att handlägga bygglovet, räknat från när ärendet är komplett. Tiden kan förlängas till 20 veckor, men då ska ett beslut om förlängd handläggningstid skickas till sökanden innan de första 10 veckorna gått. För varje vecka efter att handläggningstiden löpt ut ska avgiften för bygglovshandläggningen reduceras med 1/5 för varje påbörjad vecka. När lämnade in sista handlingen i ärendet? Har det gått mer än 10 (20) veckor sedan dess? Om det är så ska din avgift vara kraftigt nedsatt. Är den inte det så kan du överklaga kostnaden för beslutet.
Kollar hemsidan dagligen, inget ännu.
har fått mail från enhetschefen att jag inte kommer behöva betala något, det fick jag redan i maj/juni då han lovade att inom någon vecka skulle dom ta mitt ärende. Tog ungefär 6-7 veckor till.
ska kontakta min handläggare nästa vecka och se om jag kan få några svar om när mitt ärende läggs in.
har fått mail från enhetschefen att jag inte kommer behöva betala något, det fick jag redan i maj/juni då han lovade att inom någon vecka skulle dom ta mitt ärende. Tog ungefär 6-7 veckor till.
ska kontakta min handläggare nästa vecka och se om jag kan få några svar om när mitt ärende läggs in.
Vi fick bygglov exakt på dagen 10 veckor efter vi skickade in... Vi bor i GöteborgBjerke88 skrev:
Det ska stå i beslutet att summan är reducerad på grund av lång handläggningstid. Står kostnaden i beslutet, när beslut tas, tas även beslut om avgiften. Står det så beslutsbrevet?sundset skrev:
Kollar hemsidan dagligen, inget ännu.
har fått mail från enhetschefen att jag inte kommer behöva betala något, det fick jag redan i maj/juni då han lovade att inom någon vecka skulle dom ta mitt ärende. Tog ungefär 6-7 veckor till.
ska kontakta min handläggare nästa vecka och se om jag kan få några svar om när mitt ärende läggs in.
En liten uppdatering, fick svar från stadsbyggnadskontoret.. Enligt dom tar det 2-3 veckor från beslutet till det publiceras i PoIT.
Tycker det är en väldigt lång tid för att skriva ut några rader i en portal
Fick ett väldigt kryptiskt svar gällande avgiften, bara att hen såg att reducering skulle ske men jag var tvungen att vänta på fakturan för att se vilken reducering det blev. Antar det inte är den personen som avgör avgiften och därmed inte vet.
Tycker det är en väldigt lång tid för att skriva ut några rader i en portal
Fick ett väldigt kryptiskt svar gällande avgiften, bara att hen såg att reducering skulle ske men jag var tvungen att vänta på fakturan för att se vilken reducering det blev. Antar det inte är den personen som avgör avgiften och därmed inte vet.
Låter märkligt och man blir nyfiken på varför det är så. Om berörd kommun själva dröjer med att expediera besluten och att det därmed tar tid innan det syns i PoIT eller om det är extremt hög belastning hos Bolagsverket.sundset skrev:
En liten uppdatering, fick svar från stadsbyggnadskontoret.. Enligt dom tar det 2-3 veckor från beslutet till det publiceras i PoIT.
Tycker det är en väldigt lång tid för att skriva ut några rader i en portal
Fick ett väldigt kryptiskt svar gällande avgiften, bara att hen såg att reducering skulle ske men jag var tvungen att vänta på fakturan för att se vilken reducering det blev. Antar det inte är den personen som avgör avgiften och därmed inte vet.