Byggahus.se

Bygglov i efterhand

1. K
    Medlem · 18 inlägg

Ketosan

Medlem
    Hej,

Jag byggde mitt hus för ca 5 år sedan, i Landskrona Komun. Jag hade då sökt bygglov men ändrade mig under uppbyggnaden så att byggnaden inte alls var som den jag fick bygglov för. Nu när jag ska bygga ut igen så sökte jag ett nytt bygglov för allt, det visade sig vara så illa att komunen visste om att jag inte hade följt den förra ritningen och sa då att jag fick söka ett bygglov i efterhand. Det visade sig också så olyckligt att huset hade hamnat 4,2 m från tomtgränsen o inte 4,5 m som det borde vara enligt detaljplanen. Komunen ville också ha underskrifter från grannarna att du godkände byggnaden som den var nu och kommer att bli sen efter utbyggnaden är färdig. Underskriftena var inga problem att få.
    Det jag nu undrar över är om där kan bli några påföljder för detta, böter eller liknande, någon som vet.?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 109 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Bygglov i efterhand

Det bör inte bli någon påföljd p.g.a. detta, eftersom kommunen tydligen har varit medveten om dina ändringar. Håll dig god vän med kommunen så löser det sig och du kan sova lugnt. ;)

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Har du _tur_ så får du inga böter. Det beror på hur stor avvikelsen är från det ursprungliga lovet. Det spelar ingen roll och kommunen visste om det eller inte. Men kommunen borde ha informerat dig vid det här laget om eventuella böter. Lycka till!

4. K
    Medlem · 18 inlägg

Ketosan

Medlem

Är det nån som vet hur höga böterna kan bli?

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 109 inlägg

Immobil

Medlem

Betvivlar starkt att du får några böter över huvud taget. ;)

6. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Får du böter så blir det fyra gånger bygglovsavgiften. Denna avgift kan sedan sänkas av byggnadsnämnden. En tjänsteman måste alltid föreslå fullt belopp, det är sedan upp till politikerna att bestämma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.