Byggahus.se

Bygglov + grannar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag är precis i slutskedet av att köpa en tomt. Tomten är 4000m2 och kuperad, jag vill bygga huset högst upp på "toppen" av tomten(vilket är placerat i mitten av hela tomten, alltså inte nära angränsande grannars tomter) vilket kommer göra att vi behöver spränga av en del av en bergsknall.

Jag tänkte höra mig för efter godkännande av de två grannar som angränsar till min tomt om planerna vi har på huset och dess placering och skicka med i bygglovsansökan, men det kanske inte behövs? Är det fel? Om inte - finns det några färdiga blanketter för grannar att skriva på som intyg att skicka med?

Jag vill inte riskera att köpa tomten och inte få ha huset på berget där vi tänkt.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Sök förhandsbesked hos kommunen så är du säker, är ditt hus enligt detaljplan så ska det inte vara några problem. Prata med bygglovschefen så får du veta vad som gäller.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Förhandsbeskedet är godkänt (säljaren som ansökt). Hur detaljerat är ett sådant? Ansöker man exakt vart på tomten huset ska ligga? Eller gäller ett förhandsbesked rent allmänt att "tomten är byggbar"? *Ny på detta*..

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Det borde stå i förhandsbeskedet vad det gäller för.

Men är du osäker prata med kommunen dom brukar vara hjälpsamma.

5. S
    Medlem Nivå 2
    Okej tack så mycket!

Grannarna kan alltså inte påverka vart jag placerar huset på tomten (så länge det inte är för nära tomtgränsen)?

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Första förutsättningen är att det är en tomt inom detaljplanerat område. I så fall har grannar (nästan) inget att säga till om så länge bygget följer reglerna i det. planen. Så nästa fråga är vad som står i det. planen. Inte ovanligt med formuleringar om hur huset skall placeras på tomten.

I vissa områden finns det dessutom områdesplaner som kan innehålla ytterligare regler som inte framgår av det. planen.