Någon som vet om byggnadsnämnden eller samhällsplaneringskontoret kontrollerar arbetet man utfört eller tomten över lag innan man börjar bygga ett nytt hus. Eller är det bara byggnaden som kontrolleras när den är färdig. Köpte ett nybyggt hus förra året där jag tycker utförandet av granntomten är minst sagt märklig.

Märkligt = ? Kommunen kontrollerar normalt inte innan byggstart om ingen granne anmält.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Märkligt = ? Kommunen kontrollerar normalt inte innan byggstart om ingen granne anmält.
Arkitektonisk ritning av hus med markerade slänter mot grannens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är säkert så att dom inte gör eller ska göra. Jag visste inte och får inget svar från Nässjö kommun i frågan, ställde därför frågan här. Anledningen till att jag frågar är att jag tycker (kan ha fel) att slänten till grannen till vänster på bilden borde tillhöra dom och inte oss. Som det är nu så har vi slänt i bägge ändarna av tomten som vi inte kan utnyttja. Känns som grannen breddat sin plana del av tomten genom att bjuda oss på slänten!

Vill du ha mer information kring din fastighet och fastighetsgränser kan du hitta på ”Min fastighet” på Lantmäteriets hemsida. Du kan även begära ut grannens bygglov från byggnadskontoret och se hur marken är planerad.

Om du vill plana ut din fastighet kan du anlägga en stödmur vid gränsen, förutsatt att detaljplanen över området inte säger något annat.

M MetteKson skrev:
Vill du ha mer information kring din fastighet och fastighetsgränser kan du hitta på ”Min fastighet” på Lantmäteriets hemsida. Du kan även begära ut grannens bygglov från byggnadskontoret och se hur marken är planerad.

Om du vill plana ut din fastighet kan du anlägga en stödmur vid gränsen, förutsatt att detaljplanen över området inte säger något annat.
Tack. Har varit i kontakt med byggnadskontoret gällande stödmur och det är inga problem. Kommer att kosta ca. 70.000 inkl bygglov. Jag vet att jag inte kan göra mycket i det här läget, men ser grundproblemet i att grannen breddat sin tomt i förhållande till gränsen. Naturligtvis gör jag inte detta, men i prinsip skulle jag väl kunna gräva bort delar av slänten utan att sätt upp en stödmur, med resultstet att grannens gräsmatta skulle rasa. Men det skulle nog försämra grannsämjan en del...

Beror väl på om det är din tomt som är sänkt eller grannens tomt som är höjd?

Om grannen har ändrat nivån på sin tomt så är det såklart han som ska ha slänten på sin sida, alternativt att han får bekosta en stödmur om han vill ha hela sin tomt plan.

panodil panodil skrev:
Beror väl på om det är din tomt som är sänkt eller grannens tomt som är höjd?
Hela gatan är en backe, så slänter blir en naturlig del av tomterna.

B Zlade skrev:
Om grannen har ändrat nivån på sin tomt så är det såklart han som ska ha slänten på sin sida, alternativt att han får bekosta en stödmur om han vill ha hela sin tomt plan.
Hela gatan är en backe, så slänter är en naturlig del av tomterna. Vi kanske bara har otur som har fått två slänter på vår tomt....men jag tror inte det är fallet. Men om ingen i kommunen godkänner tomter så är det nog inte mycket jag kan göra.
B Zlade skrev:

Lite intressant att veta hur tomterna sålts. Är det en säljare av alla (3) tomterna, exempelvis en byggare eller kommun? I så fall kan jag ju tycka att det borde vara ordnat så att tomterna delar på slänterna, eller att man får slänt i ena änden men inte andra. Nu har ni ju fått hela slänterna i båda ändar och därmed mindre användbar yta jämfört med granntomterna. Jag förstår din fråga.

T ToRy skrev:
Lite intressant att veta hur tomterna sålts. Är det en säljare av alla (3) tomterna, exempelvis en byggare eller kommun? I så fall kan jag ju tycka att det borde vara ordnat så att tomterna delar på slänterna, eller att man får slänt i en änden men inte andra. Nu har ni ju fått slänt i båda ändar och därmed mindre användbar yta jämfört med granntomterna. Jag förstår din fråga.
Det är kommunen som sålt tomterna. Vi köpte huset färdigbyggt av en person som byggde för att sälja vidare.

Simon5 Simon5 skrev:
Hela gatan är en backe, så slänter är en naturlig del av tomterna. Vi kanske bara har otur som har fått två slänter på vår tomt....men jag tror inte det är fallet. Men om ingen i kommunen godkänner tomter så är det nog inte mycket jag kan göra.
Vad är det för område?
Är det nybyggt område med detaljplan?
Normalt kräver markändringar som är minst 0,5m bygglov.
Har du en nybyggnadskarta? På den framgår höjderna för tomten.
Har ni köpt huset av ett företag som gjort huset för att sälja och har de då också gjort grannens hus?

Simon5 Simon5 skrev:
[bild]

Det är säkert så att dom inte gör eller ska göra. Jag visste inte och får inget svar från Nässjö kommun i frågan, ställde därför frågan här. Anledningen till att jag frågar är att jag tycker (kan ha fel) att slänten till grannen till vänster på bilden borde tillhöra dom och inte oss. Som det är nu så har vi slänt i bägge ändarna av tomten som vi inte kan utnyttja. Känns som grannen breddat sin plana del av tomten genom att bjuda oss på slänten!
Du får kolla grannens marklov. Enligt din bild och frågeställning så tolkar jag det som att grannen fyllt upp sin tomt men även byggt slänten in på din tomt. Det lär grannen knappast ha fått marklov för. Man får slänta av på sin egen tomt och se till så att inget ”rinner” in på grannens tomt. Vill man ha en lite mindre slänt så brukar man bygga en stödmur. Sen gäller det att veta exakt var ens gräns går.

Jag tolkar det som att båda era hus är relativt nya? Då borde era respektive nybyggnadskartor visa höjder innan byggstart.

B Zlade skrev:
Vad är det för område?
Är det nybyggt område med detaljplan?
Normalt kräver markändringar som är minst 0,5m bygglov.
Har du en nybyggnadskarta? På den framgår höjderna för tomten.
Har ni köpt huset av ett företag som gjort huset för att sälja och har de då också gjort grannens hus?
Nybyggt område...äldsta huset 4 år och vårt byggdes förra året. En privatperon som byggde för att sälja vidare. Grannen har byggt sitt själv. Ska naturligtvis kolla nybyggnadskartan...tack för tipset.

Simon5 Simon5 skrev:
Du kan, som jag nämnde, begära ut dina grannars bygglov och se vilka markförändringar som blivit beviljade i bygglovet. Det är på det viset kommunen ”godkänner” tomter. Stämmer verkligheten med de beviljade loven? Om det inte gör det kan du göra en anmälan till kommunen att bygglovet inte efterföljts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.