Bor i ett suterränghus med alltan på baksidan som är 3-4 m upp, förra hus ägaren byggde denna för flera år sen dock utan bygglov då jag inte hittar något papper på det. Nu tror jag inte det är någon fara om jag låter det vara som det är iom att det har gått över 10+ år nu.

Min fråga är måste jag ansöka om bygglov eller något för att bygga om den? Jag ska alltså riva alla golvplankor och visa reglar då dom är ruttna. Denna bit kommer att se exakt likadan ut som den gör idag. Däremot så har jag tänkt att bygga om trappan, lite bredare.

Bara att köra på?

Åsa Lund
Jag hade kört på

Du riskerar inget då du reparerar den.

Är du säker på att det behövdes bygglov när den byggdes?

nej men har läst någonstans att om den är högre en ett par meter så kanske det krävs bygglov, min är som sagt 3-4m upp. Har bestämt mig för att bara köra.

F
Är i exakt samma situation. Har en 10x5 m altan som är ca 2,5m hög. Nu skall det byggas till ett lögre etage till den som är ca 1,5 meter högt. Det behövde jag absolut bygglov på. Samtidigt skulle befintlig renoveras då några reglar i stommen ruttnat.

Kollade med stadsbyggnadskontoret och han jag pratade med gav ett stadigt och redigt intryck och tyckte att "renoveringen av befintlig kör du bara på med oavsett hur mycket du tar ner, det är en altan och det får finnas nån måtta på dumheterna".

Ett fullt mänskligt beetende och mycket bra. Men det är nog väldigt personberoende på hur det svaret utfaller. Det är ju nästan lögn i helvete att byta bärlina utan att plocka ner väldigt mycket altan.

Tack för svaren jag kommer att renovera den gamla altanen samt bygga den nya. Mejlade med Södertälje kommun där jag bor och detta fick jag som svar. "gränsen går vid 1,5 meter över mark. Därifrån blir det bygglovpliktigt." och där det är högre fyller jag bara ut med jord. Kommer nämligen behöva gräva ut i mitten av där altanen ska stå för där ska badtunnan stå :)

tack för alla svar

Bor du i detaljplanelagt område är det inte bara att fylla upp med jord. Du kan då inte förändra tomten så drastiskt att altanen 3-4 m upp blir bygglovbefriad.

En del detaljplaner runt Stockholmsområdet har även krav på marklov med mer än 0,3 meters markförändring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.