windestal
P Poolvillan skrev:
jag hade varit nöjd om de byggde på andra sidan så man slipper se de. De har plats att bygga där men vill inte för att de e väl trevligare mot oss antar ja
Det känns väldigt mycket som att du tycker dig ha rätt att bestämma över grannens tomt bara för att det är nära dig. Du får gärna svara på det jag skrev tidigare (klistrar in det här igen):
"MEN: Av inlägget ovan undrar jag hur mycket mer nöjd du hade blivit om grannen, utan staket/plank/pergola helt enkelt hade tagit sin grill och sina utemöbler och satt dem en meter från tomtgräns och börjat sitta där mycket på dagarna, grilla på kvällen osv? Det låter nästan som att du tycker att de inte ska få använda en del av sin tomt för att det blir nära er när ni ligger och solar nära gränsen vid er pool... Och då undrar jag varför ni ska få vara nära deras gräns, om inte de får vara nära eran? Grannen vill givetvis njuta av sin tomt, precis som ni vill njuta av er."

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Hur långt ifrån tomtgräns ligger din egna altan?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Så här tänker jag. Man kan inte styra över någon annans placering av diverse saker så länge den inte är bygglovspliktig. Då har man möjlighet att påverka genom överklagan/synpunkt när bygglovsansökan dimper ner i brevlådan. Är det schyssta grannar har de diskuterat innan men det går inte att ta för givet. När man planerar sin egen tomt med tex poolområde mm är det därför bra att ha detta i åtanke, dvs betyder det mycket att de inte ska placera något högt på sin sida så bör man placera poolområdet så att grannen inte ska kunna sätta upp en gigantisk häck som skymmer allt solljus. Häckar kräver ju inte bygglov och jag har sett mer än en 7 meter hög thujahäck *ryser*.

Gällande det här specifika projektet så borde planket vara bygglovspliktigt men oklart med pergolan då det varierar lite från kommun till kommun (troligen för luftigt för att räknas som bygglovspliktigt). Läget är som det är och grannen kommer placera sin bubbelpool där för det är där hen vill ha den. Det bästa för situationen är troligen att prata med dem och förklara hur ni känner och försöka kompromissa fram en lösning där ni får sol på ert poolområde och de kan nyttja sin bubbelpool.

Kanske kan de ta ner planket något mot att ni låter thujorna växa lite högre för att få bort insynen?
Kanske kan ni kolla vad de tänker ha över sin pergola? De kanske bara vill hänga lite mysig belysning men det kan lika väl vara att de vill ha ett solskydd eller liknande vilket skymmer mer.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P patfred skrev:
Hur långt ifrån tomtgräns ligger din egna altan?
Trädäck i marknivå fram till tomtgränsen som man får bygga

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
Vill också säga att hur illa det än känns nu så väljer man sig efter ett tag även om vissa saker tar längre tid än andra. När jag stör mig på något våra grannar gör eller sätter upp så brukar jag tänka att det finns de som har det värre. Har flera exempel i vår ort där kommunen godkänt nya detaljplaner på flerfamiljshus intill villatomter så lägenheterna har utsikt över trädgården... den lär svida på mer än ett sätt eftersom värdet på huset också sjunker.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Okej men när tillämpas 4,5 m och samtycke då ?
Samtycke har jag aldrig stött på i PBL. Grannhörande och medgivande finns. Hörande är inhämtande av åsikt och det kan eventuellt spela in vid beslut. Medgivande är om man specifikt tillåter något. Vissa åtgärder som normalt är bygglovsfria kräver lov om de utförs närmare granne än visst avstånd. Ex friggebod.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Det känns väldigt mycket som att du tycker dig ha rätt att bestämma över grannens tomt bara för att det är nära dig. Du får gärna svara på det jag skrev tidigare (klistrar in det här igen):
"MEN: Av inlägget ovan undrar jag hur mycket mer nöjd du hade blivit om grannen, utan staket/plank/pergola helt enkelt hade tagit sin grill och sina utemöbler och satt dem en meter från tomtgräns och börjat sitta där mycket på dagarna, grilla på kvällen osv? Det låter nästan som att du tycker att de inte ska få använda en del av sin tomt för att det blir nära er när ni ligger och solar nära gränsen vid er pool... Och då undrar jag varför ni ska få vara nära deras gräns, om inte de får vara nära eran? Grannen vill givetvis njuta av sin tomt, precis som ni vill njuta av er."
De får gärna sitta i tomtgräns med grill osv det hade inte märkts på samma sätt. Det var en konstig liknelse för om du har sett bilderna ser du hur stort det är.

garden_gnome garden_gnome skrev:
Så här tänker jag. Man kan inte styra över någon annans placering av diverse saker så länge den inte är bygglovspliktig. Då har man möjlighet att påverka genom överklagan/synpunkt när bygglovsansökan dimper ner i brevlådan. Är det schyssta grannar har de diskuterat innan men det går inte att ta för givet. När man planerar sin egen tomt med tex poolområde mm är det därför bra att ha detta i åtanke, dvs betyder det mycket att de inte ska placera något högt på sin sida så bör man placera poolområdet så att grannen inte ska kunna sätta upp en gigantisk häck som skymmer allt solljus. Häckar kräver ju inte bygglov och jag har sett mer än en 7 meter hög thujahäck *ryser*.

Gällande det här specifika projektet så borde planket vara bygglovspliktigt men oklart med pergolan då det varierar lite från kommun till kommun (troligen för luftigt för att räknas som bygglovspliktigt). Läget är som det är och grannen kommer placera sin bubbelpool där för det är där hen vill ha den. Det bästa för situationen är troligen att prata med dem och förklara hur ni känner och försöka kompromissa fram en lösning där ni får sol på ert poolområde och de kan nyttja sin bubbelpool.

Kanske kan de ta ner planket något mot att ni låter thujorna växa lite högre för att få bort insynen?
Kanske kan ni kolla vad de tänker ha över sin pergola? De kanske bara vill hänga lite mysig belysning men det kan lika väl vara att de vill ha ett solskydd eller liknande vilket skymmer mer.
Det går inte att prata med de, de bara kör på så irriterande ! Men de kommer ju ha någon form av vägg mot oss och det måste vara bygglov för det annars tappar man ju hoppet för hela systemet och lagar

Är det någon matematiker som kan svara på hur mycket huset tappar i värde när man har en sådan granne som smäller upp detta :poop:

• Haha
Anna84 och 1 till
  • Laddar…
Låt grannen bygga klart och stör du dig fortfarande på det när det väl är klart, anmäl det för granskning av kommunen.

Då får du det svart på vitt om det är tillåtet eller inte.

Off topic, vad har du för gardiner? Jag kan rekommendera sammet, det är ett tätt och bra material som gör att fönsterkikare inte syns särskilt bra bakom.

• Gilla
  • Haha
Mats: Gårdsägare och 3 till
  • Laddar…
simpa96 simpa96 skrev:
Syftade på altandäcket :) Jag driver själv en byggfirma och varit med flera gånger när grannar blivit ovänner över sånna här saker, Saken är den att pratar du inte med grannen och anmäler till kommun kommer det ta otroligt långt innan det händer något antagligen ger kommunen grannen ett vite på ett par tusen kronor bara som dom betalar, Då har dom en pergola med pool vid eran tomtgräns och ni är antagligen fiender tills någon flyttar, grannfejder slutar sällan i något bra. Ett tips bara..
Jag har anmält detta men det kommer säkert ta tid att få svar. Deras altandäck är 1 m ovan mark minst svårt att få det på bild. Tror du jag har chans att få igenom något ?

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Låt grannen bygga klart och stör du dig fortfarande på det när det väl är klart, anmäl det för granskning av kommunen.

Då får du det svart på vitt om det är tillåtet eller inte.

Off topic, vad har du för gardiner? Jag kan rekommendera sammet, det är ett tätt och bra material som gör att fönsterkikare inte syns särskilt bra bakom.
Måste ta detta vidare såklart och har anmält. Jag ska sätta tyg på pergolan som vägg mot de det funkar väl ?

P Poolvillan skrev:
Jag har anmält detta men det kommer säkert ta tid att få svar. Deras altandäck är 1 m ovan mark minst svårt att få det på bild. Tror du jag har chans att få igenom något ?
Faktiskt inte, beror väl på kommun men kommunernas inspektörer är ju sönderstressade även administrationen, så dom brukar lägga ner ärenden eller skicka viten på mindre summor då det inte finns tid.. Altanerna skall ju hållas i marknivå egentligen, men som sagt det beror på kommun.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
V
P Poolvillan skrev:
Såhär ser det ut vad tror ni?
Hur vet du att de tänker behålla stolparna i den höjden? De kanske tänker ha det nya planket i samma höjd som det andra på bilden och helt enkelt kapa av stolparna i rätt höjd när de är klara.

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
V Valen1 skrev:
Hur vet du att de tänker behålla stolparna i den höjden? De kanske tänker ha det nya planket i samma höjd som det andra på bilden och helt enkelt kapa av stolparna i rätt höjd när de är klara.
För de har bytt ut de redan till högre kolla bilderna igen så ser du

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.