P PeGe Stockholm skrev:
Tror TS förstorar upp detta en aning - Gör en anmälan OM det kommer upp något Bygglovs pliktigt.. Annars kommer du inte störa dig på ett SPABAD. ett dyligt bad används med fördel när det är kallt ute - och då kommer du inte ligga vid din pool eller sitta på din uteplats. Bästa perioden för spabad är under +10 grader. gärna snö och minusgrader klar himmel.. och då vill nog inte grannen att TS skall sitta ifrån sitt kök och titta ner i badet... och ett staket gränsfall plank på 2m är ingetom man gämför med 5 M höga gröna buskar om några år..
alltså de kommer använda spabadet som en pool:crysmile: vi har också jacuzzi men den använder vi ej sommartid då vi badar i poolen men de kommer de göra

P Poolvillan skrev:
alltså de kommer använda spabadet som en pool:crysmile: vi har också jacuzzi men den använder vi ej sommartid då vi badar i poolen men de kommer de göra
"Okej"..

BirgitS
P Poolvillan skrev:
Hur ser ett skärmtak ut exakt tror de kommer ha med ribbor alltså halvt genomskinligt /lägga tyg är de ok ?
Ett tak är är en tät konstruktion, ett glest ribbverk är inte ett tak.

Det där med duk, är ett vanligt sätt att komma runt bygglovsbestämmelserna. En duk som tas bort ibland är inte ett bygglovspliktigt tak. Exakt hur ofta man måste ta bort den tror jag är lite luddigt, men vanligen tas den bort inför vintersäsongen, och det räcker troligen.

P Poolvillan skrev:
Vår pool är 4,5 m ifrån tomtgräns om inte mer så finns inte så mycket att se. Men den delen ligger vi och solar på. Är alla ok med att ha grannen i knät det verkar ju inte bättre här:mad:
Väljer man att flytta in i ett villakvarter så har man också valt att acceptera förutsättningarna. Det känns tyvärr jättesvamligt med sol/skugga-diskussionen även om den förstås är viktig för er, men tyvärr faller det argumentet platt. Som andra skrivit så skulle din tomt i teorin kunna vara omringad av 5 meter höga täta växter som kastar skugga över hela din tomt och du skulle inte kunna göra något åt det.
Är grannar så jobbigt är det tyvärr nog bara en flytt till större tomt/glesare mellan husen som gäller för er. I all välmening!

• Gilla
Garningen och 3 till
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
[bild]

Enligt denna bild har du ju själv altan fram till tomtgräns, så vad gnäller du om?
haha. Detta inlägg kommer TS låtsas om att det inte finns :D

• Gilla
Garningen och 3 till
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Tack för ditt svar ! Nej det finns inget bygglov och vi har ungefär bott lika länge. Vi har försökt prata med det blir bara tjafs. De säger att de kommer köra på så vi får dra detta vidare vilket vi kommer. Men jag vänder mig till er då vissa saker kanske är bygglovsfria men det är helheten som utgör ett problem. Förstår du ? :)
Tråkigt då grannar inte kan prata med varandra.

Hur långt ifrån tomtgräns är din egna altan? går den ända ut till gränsen?

I sådanafall ser jag inget problem med att de också bygger likt er. Det som du bör tänka på är själva planket. Jag som granne skulle uppskatta om den som bygger även slår upp en vägg om det nu måste vara så nära en gräns. Speciellt när det är så tätt inpå.

Är det hela bygget eller enbart planket som du stör dig på?

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Näe, vill du asfaltera hela tid tomt så får du det, likaså får du bygga altan fram till tomtgräns.
Och om det för din kommun gäller att man får bygga altan utan bygglov upp till 1,2m över marknivå så kan du bygga den enda fram till gränsen.
Visa mig gärna underlag för att jag har fel annars.

[länk]

"Om altanen inte anses vara en tillbyggnad eller nybyggnad behövs inget bygglov. Altanen får då byggas var som helst på tomten under förutsättning att den följer den detaljplan som gäller för området. En sådan altan kan byggas ända fram till tomtgränsen utan grannens medgivande. "
Från samma text :
"Enligt en dom från Mark- och miljööverdomstolen är det visuella intrycket och altanens höjd över markytan avgörande. I det fallet bedömde domstolen att en altan med en höjd på som mest 1,7 meter ovanför markytan krävde bygglov, eftersom den var en tillbyggnad."
"Om den lovbefriade tillbyggnaden byggs närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt."

P Ponnyfarm skrev:
Hur långt ifrån tomtgräns är din egna altan? går den ända ut till gränsen?

I sådanafall ser jag inget problem med att de också bygger likt er. Det som du bör tänka på är själva planket. Jag som granne skulle uppskatta om den som bygger även slår upp en vägg om det nu måste vara så nära en gräns. Speciellt när det är så tätt inpå.
"Om altanen inte anses vara en tillbyggnad eller nybyggnad behövs inget bygglov."
Dvs TS befintliga situation är i sammanhanget oväsentlig.
Dessutom har han/hon nämnt att deras altan är +4,5 m från tomtgräns.

Biffkrull Biffkrull skrev:
Dessutom har han/hon nämnt att deras altan är +4,5 m från tomtgräns.
Fast visat bilder där den går ända fram till tomtgränsen... Se #341

R Robert-san01 skrev:
Kan mycket väl vara en pergola och den kan vara 100m2 utan bygglov.
Fast det finns inget som säger hur många tak man får ha på en och samma altan, så länge dom inte är sammanbyggda

J javlaandersson skrev:
Fast det finns inget som säger hur många tak man får ha på en och samma altan, så länge dom inte är sammanbyggda
Jo, Max total bygglovsfri area för extra tak är 15m2 per fastighet.

• Gilla
frawer
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Hej, hoppas på få hjälp och råd från kunniga som kanske varit med om liknande. Vår granne bygger ut sin altan mot tomtgräns. Han ska ha en 5-6 m hög pergola mot oss och bygga in sin jacuzzi i trädäck. Allt detta intill tomtgränsen. Altanen är upphöjd ca 1 m ovan mark. Vi är mitt uppe i en konflikt nu där vi undrar hur vi ska ta detta vidare. Vi har inte lämnat vårt samtycke och vi har anmält detta till kommunen. Dock kommer det dröja med svar de hade mycket nu. Så är det någon som varit med om liknande ? Kan de få igenom sitt projekt ? Här är en bild dock har de bytt ut stolparna till ännu högre nu för att bygga pergola med tak istället för plank mot oss.
Bygger han högre än 5` cm över mark blir det fråga om marklov och så nära tomtgräns är det tveksamt om bygglov ges.

N Fastighetshuset.nu skrev:
Bygger han högre än 5` cm över mark blir det fråga om marklov och så nära tomtgräns är det tveksamt om bygglov ges.
Fast det stämmer inte överens med det som Boverket skriver på sin hemsida. Marklov handlar ju om marken, inte altanen. Skulle det handla om att grannen ville ändra markhöjden med mer än 50 cm är det rimligt att anta att marklov behövs. Men vid ett bygge av trädäck är det bygglov eller inte som är frågan.

Marklov
Även om det inte alltid krävs bygglov för altaner och uteplatser kan det krävas marklov. Det gäller inom områden med detaljplan och om man schaktar eller fyller ut så att marknivån ändras väsentligt. Det är kommunens byggnadsnämnd som bedömer när marklov behövs.

• Gilla
windestal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.