Är i planeringsstadiet av ett garage och undrar om det innefattas av bygglov? Det står en befintlig byggnad där just nu som jag börjat riva (en plåtbeklädd stålstomme - kallgarage) Vi bor utanför samlad bebyggelse (mitt i skogen) och man ser inte grannarna från våran gård. Detta är i luleå kommun, någon som vet hur det är här?

Förmodligen inte, men det kan krävas en bygganmälan. Även att riva kan kräva detta. Ring din kommun.

Kolla med kommunen. De har ofta kartor över vilka områden som är utanför "sammanhållen bebyggelse". Och olika kommuner har lite olika upplägg för vad man får göra.

Regeln är att om din fastighet finns inom detaljplanerat område, eller inom sammanhållen bebyggelse så behöver man inte bygglov för komplementbyggnader, och för vissa utbyggnader av huvudbyggnaden. Kommuner tolkar regeln lite olika. Jag tror att regeln egentligen strikt formellt bara gäller för typ en lada inom ett aktivt jordbruk, alltså rena produktionsbyggnader i en näring på landet. Men att de flesta kommuner inte är så knussliga med om det är ett aktivt jordbruk eller ej.

Samlad bebyggelse är ett begrepp som skärptes i senaste utgåvan av Plan O ByggLagen (PBL). Så att stora områden som tidigare ansågs ligga utanför sådan bebyggelse nu inte gör det.

Det kan räcka att det finns en enda byggnad inom 100 eller 200m från dit hus så är det samlad bebyggelse. Men även här har kommuner haft lite egna tolkningar sedan nya lagen kom (den är väldigt otydlig på den punkten). Nu tror jag att den vanliga tolkningen är minst tre hus inom 100m radie. Observera att då kan tydligen även ett redskapskjul eller ev. tom ett jakttorn på grannfastigheten räknas som byggnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.