Hej.
Jag skrev en liknande tråd för något år sedan ang detta, men hittar inte tråden.
Saken är den att jag och min sambo som idag bor i en 4a med hund och katt framöver planerar/drömmer om ett "bygge"
Men frågan är om det går att genomföra.

Vi vill bygga ett hus så ekonomiskt/"ekologiskt" som möjligt, dvs en kompromiss mer åt ekonomi hållet.

Tanken är att med x antal baracker och ett plantskole växthus modell större + lite panel bygga vårt drömställe i stora drag inkl en fin solcells lösning, vedeldning osv.

Men kan man få bygglov på detta måntro?
Platsen för bygget kommer knappast ligga centralt där det är stadsplanerat eller så..
Är själv helt okunnig ang detta.

Om någon har någon info vore vi mkt tacksamma.

MVH/ Nicklas

Ar det nagont sadant har ni tankt er eller??
http://www.ecorelief.se/
Annars far du nog specificera lite battre for att fa nagra mer svar..

Tips 1: Skaffa ett litet jordbruk (utanför område med detaljplan). Tips 2: Driv projektet som utvecklingen av ett jordbruksföretag. Summan blir ett skattetekniskt fördelaktigt boende, som undslipper byggnadsnämnden i gräddfil.

MEN: inse att er vision är ohyggligt ambitiös. Det finns tusen landminor, och jag önskar er verkligen all den lycka som avsikten förtjänar.

Hmm, då ingenting är färdigt utan bara i början av planeringsstadiet, men har funnits i tankestadiet bra länge så har jag inte så mkt info.

Det där med ecorelief var ju bra pampigt, kanske inte så jag tänkt, mer några baracker staplade på varandra med rolig planlösning ihopbyggt med ett stort växthus kortsida som även det kommer vara varmt och användas som "boyta"

Vad krävs för att göra en tomt till ett jorbruk, antar det krävs mark som brukas/skog eller djur?
Går det inte att slänga upp ritningarna och få fritt fram?

Ge mig gärna mer info ang landminorna då det lär behövas..

MVH/

billy_baver skrev:
Tips 1: Skaffa ett litet jordbruk (utanför område med detaljplan). Tips 2: Driv projektet som utvecklingen av ett jordbruksföretag. Summan blir ett skattetekniskt fördelaktigt boende, som undslipper byggnadsnämnden i gräddfil.

MEN: inse att er vision är ohyggligt ambitiös. Det finns tusen landminor, och jag önskar er verkligen all den lycka som avsikten förtjänar.
Men om jag ämnar att använda detta som boende och jordbruk, kan jag då skyffla in hur mkt pengar som helst utan att göra några större vinster i längden?
Dvs kan jag sälja 10 gurkor om året utan att de börjar fundera?

MVH/

Tar gärna mer info om sånna naturhus oxå, gärna bilder o länkar för information.

MVH/

Du deklarerar för "tio gurkor" plus förmånsväfde av din bostad. Marknadsmässig hyra för jämförbar bostad bokför du som intäkt i rörelsen. Därifrån drar du löpande drift och underhåll. Alla bygginvesteringar blir avdragsgilla kostnader bara till den del som årligen belastar företaget genom avskrivning.

LRF är proffs på målgruppen lantbruksföretag, och kan ge dig hjälp att budgetera, bokföra och deklarera jordbruk.

Man kan alltså ha ett jordbruk som hela tiden går back?
Och fortf Bo där om man betalar förmånsvärdet...

Låter ju som en lösning speciellt om man kunde kombinera det med nån form av intäkt..
Ska kolla vidare på det, men det måste väll ändå finnas regler om hur ett jordbruk får se ut?

Och vad handlar mervärdeskostnaden om, är det större summor eller?

MVH/

Redigerat:
Ekonomibyggnaderna på våra lantbruk ser ut som de gör därför att de hyser en verksamhet. De ligger där de ligger därför att verksamheten motiverar läget. Att äldre gårdshus ser annorlunda ut än nya beror på att verksamheten på 2000-talet inte bedrivs som förr.

Efrersom ni inte redan äger någon byggtomt tycker jag att ni ska bekanta er med utbudet på marknaden där ni bor. Nedlagda torp och små bondgårdar brukar mäklarna sälja just under rubriken "jordbruk". De är oftast också taxerade under samma kod, och de är som sagt gynnade ifråga om bygglov.

Men om jag nu skulle vilja söka bygglov.
Måste jag då komma med en färdig ritning eller kan jag som här grovt förklara hur jag tänkt att det ska se ut?

Då planen är att bygga det så ekonomiskt som möjligt lär så mkt som möjligt köpas begagnat när bra köp erbjuds..
Dvs växthus, baracker osv osv, alltså kan det komma att se ut lite hur som helst även om designen är uttänkt i grova drag...

MVH/

Bygglovshandlingar är underlag för ett juridiskt bindande beslut. De som fattar beslutet har lagen i ryggen när de kräver ganska exakta ritningar i skala 1:100. Du måste ange byggnadernas läge på en situationsplan. Ofta måste du ha grannars medgivande skriftligt, vilket också har bindande verkan för deras del. Nej, du får alltså inget bygglov på premissen att du sätter i ungefär så många fönster som råkar bli till salu på Blocket.

Detta är för övrigt en av de minor, som jag misstänkte att du kan hamna i: Att köpa begagnat och "hitta på" en fortsättning i en "never-ending-story" är ett DYRT sätt att bygga. Dyrare än att bygga rätt på en gång. Om du utsätter proffs för obehaget att bygga med skräp kommer bygget att ta orimligt lång tid. Om du - som halvbra amatör - väljer att plocka ihop stugan själv blir det hela ännu värre. Under årens lopp kommer du bittert att märka hur dyrt det blir att lappa och laga bland alla missar.

Planera GODA, EKONOMISKA, HELGJUTNA och SUNDA lösningar från början. Och planera NOGA! Där hittar du pengar.

Alltså lappa och lappa, men säg att jag inte har de exakta måtten på barackerna, kollar du på ex blocket så dyker det upp fräscha barack moduler då och då, men jag köper dem ju inte gärna innan jag har bygglov för ett hus i den stilen som du förstår..

Min plan är att snickra så mkt själv och anlita vänner som är snickare samt proffs för grund osv,
Men jag ser det inte som några större problem att sätta ihop dessa.
Det fina är ju oxå att man efter grunden är gjuten kan sätta dit en barack och bosätta sig i för att sedan bygga ut...
Men planen är ju att hitta 4 eller fem moduler att bygga med, kan ju inte bli på jättemånga sätt, ihop med växthusdelen och sen slå panel på det hela, med solceller på tak och ev väggar...

Planeringen kommer bli mkt seriös då bygget tidigast skulle börja om några år och har funnits i tankarna sedan några, men för att sätta igång på allvar måste jag få lite mer kött på benen ang först o främst om man kan bygga som jag tänkt, hur det ser ut på lånesidan samt att räkna på ett ett kostnadstak på det hela, inkl uppvärmning tekninska lösningar osv...

Och till det hela kommer att det antagligen finns en annan säkerhet i form av fastighet av avsevärdt högre värde där vi lånar.
Samt en hyffsad kontant insats...

Grejen ang helgjutet är att det är precis där jag inte vill hamna, utan att själv få fria händer.

Sist men inte minst kommer det inte snålas bara för att, dvs inte göra avkall på kvalitet utan att göra bra affärer vid rätt tidpunkt vilket logiskt sätt kommer dra ut på byggtiden..

MVH/

Men hallå. Baracker??? Varför inte bygga riktigt från början?

Jag fattar din grej, men risken är att det ser ut som Georgien nutid. Varför vill du köpa massa begagnat som om fem år packar ihop. Hoppas verkligen att du lyckas, men personligen så tror jag inte på ideèn.

Alltså nu vet int ejag hur mkt tid ni spenderat i moderna baracker men många håller väl ung samma kvalitet som ett billigt byggsatshus.. Sätter man sen panel o ev isolering på det så öppnar sig nog många roliga alternativ som permanentboende...

Sen att det ser ut som i ett obombat georgien bryr jag mig inte så mkt om så länge jag är nöjd och slipper frysa växthusdelen är ju till för att skapa lite varmare klimat:)

Tror kanske inte ni förstår hur min plan ser ut, men dåm jag är urursel på att rita och inte hittat något program lämpligt till uppgiften så får nog en ritning komma längre fram..

MVH/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.