Hej,
Vi planerar komma igång med renovering/nybygge av mindre gård på landet inom kort.
Fastigheten är på drygt 8 Ha och ligger utanför detaljplanelagt område. Varken kommunalt vatten eller avlopp finns.
Byggarbetet kommer troligen att pågå 1-2 år innan vårt nya bostadshus står inflyttningsklart.
Har funderat på att skaffa en lite större bodkonstruktion att placera på fastigheten under byggtiden.
Som jag förstått krävs det bygglov för bygg/manskapsbod som kommer att stå mer än några månader.

*Hur brukar byggnadsnämnder hantera sådana här ansökningar, räknad det som tillfälligt bygglov då boden de facto kommer att avlägsnas när vi är färdigbyggda?
*Vad brukar bygglov för bygg/manskapsbod kosta?
*Krävs det annan typ av bygglov om man periodvis avser bo i boden under tiden den står där.
*Är det skillnad på bygglov för bobar bod alternativt en större villavagn?

Tack på förhand!

Fredrik

Första frågan är det stadsplanerat?
Ring kommunen och fråga?
Eller fråga inte o bara kör..

• Gilla
B.A.F.O och 1 till
  • Laddar…
Jag har bygg-etableringar som står i flera år och har aldrig sökt bygglov för det, bara för de byggnader som vi lämnar kvar efter projektet, vi jobbar iofs mest ute i grönskan. Med reservation för att det är annat om man ska sova i boden, husvagnar har vi med ibland för boende men någon bostadsbarack har hittills aldrig förkommit.

• Gilla
B.A.F.O
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror att bygget är avklarat före kommunens tillsyn ens har vaknat. Det är väl mest om det finns en påstridig granne som anmäler som frågan ens kommer upp för diskussion.

Blir det en diskussion vid en tillsyn så flyttar du boden lite och har därmed rättat. Processen börjar om och du vinner ett år till.

Detta är ju bara ett problem om du vill kringgå bygglovskravet för att permanent byggnad vilket inte är ditt syfte.

Blir det inte en liten sanktionsavgift även om man rättar, typ 10kkr?

M -MH- skrev:
Även om så skulle vara är väl risken för upptäckt/sanktionsavgift minimal och bygglov inkl ritningar är knappast gratis.

Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Rättar man innan kommunen överlägger om frågan i byggnadsnämnden så kan byggsanktionsavgift inte tas ut:

11 kap. 54 § PBL:

54 §
En byggsanktionsavgift ska inte tas ut om rättelse sker innan frågan om sanktion eller ingripande enligt detta kapitel har tagits upp till överläggning vid ett sammanträde med tillsynsmyndigheten.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Kanske blandar ihop det med miljö o hälsa.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Kanske blandar ihop det med miljö o hälsa.
Problemet med svartbyggen brukar ju vara att det kräver insats att riva dem. Men om diskussionen rör sig om en vagn på hjul så är det mycket lätt att flytta den så är man bara beredd att göra så fort som kommunens tillsyn tar kontakt så riskerar man inget.

Jägarna som ställe upp en bod på min mark fick besök av kommunen och det första vi fick veta var när fakturan kom, samtidigt med beslut. Men jag tror det var deras "avlopp" som var mest besvärande. Utedass över en bäck som rann in till grannarna...:p

Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Jägarna som ställe upp en bod på min mark fick besök av kommunen och det första vi fick veta var när fakturan kom, samtidigt med beslut. Men jag tror det var deras "avlopp" som var mest besvärande. Utedass över en bäck som rann in till grannarna...:p
Precis, det är en annan lagstiftning, miljöbalken. Och där finns en regel att man ett WC-avlopp utan tillstånd så kan en miljösanktionsavgift tas ut inom fem år efter överträdelsen.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.