4 942 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Bygglov för bostad på jordbruksfastighet?
Jag har fått för mig att kommunen ”måste” bevilja fastighetsägaren bygglov för bostadshus på sin jordbruksfastighet (utanför detaljplanerat område), åtminstone om det är lämpligt ur andra hänseenden (miljö, trafik osv). Jag har googlat och försökt ta reda på om det verkligen stämmer, men hittar inte rätt. Jag hittar bara regler rörande ekonomibyggnader.
Är det någon här som har sökt sådant bygglov, eller som bara rent allmänt råkar ha koll på vad som gäller?
Är det någon här som har sökt sådant bygglov, eller som bara rent allmänt råkar ha koll på vad som gäller?
Jag har bara hört att det gäller ekonomibyggnader. Men man hör ju inte allt här i livet...mrsnhp skrev:
Jag har fått för mig att kommunen ”måste” bevilja fastighetsägaren bygglov för bostadshus på sin jordbruksfastighet (utanför detaljplanerat område), åtminstone om det är lämpligt ur andra hänseenden (miljö, trafik osv). Jag har googlat och försökt ta reda på om det verkligen stämmer, men hittar inte rätt. Jag hittar bara regler rörande ekonomibyggnader.
Det finns inget bostadshus på fastigheten. Det finns bara ett par halvruttna ekonomibyggnader. En gång i tiden har det funnits en gård med bostadshus, men den försvann för 70-80 år sedan då en bit av fastigheten styckades av för annan verksamhet. Gränsen drogs tvärs genom gården och de flesta byggnaderna revs inklusive bostadshuset.Jonatan79 skrev:
Det kan mycket väl vara så. Jag har ju hört det genom ”viskleken”, nån som har hört från nån… Då kan det vara en förvanskning av att man får bygga nödvändiga ekonomibyggnader utan bygglov.C cpalm skrev:
Sist jag kollade så behöver man inte bygglov för ekonomibyggnader, det kan säkert skilja sig mellan kommuner... men kolla på kommunens hemsida.mrsnhp skrev:
Jag vet att man inte behöver bygglov för nödvändiga ekonomibyggnader på jordbruksfastighet. Det jag menade var att någon kan ha missuppfattat och trott att man även har någon sorts automatisk rätt att bygga bostad vid sin jordbruksfastighet och att det är denna felaktiga ”information” jag har hörtskoge skrev:
Nej, du har ingen ”automatisk rätt” att bygga bostad på jordbruksfastighet.mrsnhp skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygglov för större komplementbostad..?
Bygglov -
Bygglov för ett hus med ett permanent bostadshus och ett fritidshus i.
Bygglov -
Bygglov för flerbostadshus strider mot detaljplan?
Bygglov -
Bygglov för att konvertera del av maskinrum till bostad, bostadsrätt
Bygglov -
Bygglov för en uppfinnarverkstad på bostadsfastighet
Bygglov