C
Hej

Jag bor i friköpt radhus. Jag har ett fristående garage på ca 20 m2 som är sammanbyggt med grannens garage med innervägg emellan. I det hade jag tänkt att slå upp en innervägg, isolera väggarna lite bättre och göra en kontorsarbetsplats åt mig på mindre än halva den ytan. Går inte åt så mycket plats för skrivbord, stol dator. Tänkte även sätta in en vanlig ytterdörr i ytterväggen som vetter mot mitt hus - inte synligt för någon av grannarna - så jag kommer in i arbetsrummet direkt. Ev tänkte jag sätta in ett fönster, inget finns idag. Även det tänkte jag sätta på väggen som vetter mot mitt hus, kommer inte vara synligt utåt. V/A finns inte idag och jag ska inte skaffa något heller. Tänkte värma med elradiator då det är så liten yta känns inte som att luftvärmepump lönar sig.

Hur mycket jag kommer vara i arbetsrummet har jag ingen riktig uppfattning om än, om jag sitter med laptopen vid köksbordet mer än någon timme får jag lite ont i ryggen så det är bättre med en riktig kontorsarbetsplats och har inte plats för det inne i huset.

Så frågan är krävs bygglov eller anmälan. Om det görs, går det bort om jag skippar att sätta in ett fönster?

Tacksam för svar

mvh
 
H
kolla med din kommun. brukar så enkelt där
 
  • Gilla
Calle666
  • Laddar…
Jag skulle säga bygglov, dels pga att du ändrar användningsområde på delar av garaget till att vara bostad/kontor, dels att du ändrar fasaden (dörr & ev fönster).
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Bara att bygga, man behöver inte berätta allt.
 
  • Gilla
shomakie och 1 till
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle säga bygglov, dels pga att du ändrar användningsområde på delar av garaget till att vara bostad/kontor, dels att du ändrar fasaden (dörr & ev fönster).
Jag vet inte, jag hade inte tänkt bo där inne inte. Och nog arbetar jag i garaget ibland, står arbetsbänk där osv... Men visst det är väl risk för att en tillräckligt nitisk handläggare på kommun skulle ha invändningar mot fasadändringarna som bara jag såg.
 
Fasadändringen är solklart lovpliktig. Ändrat ändamål med ytan kan vara lovpliktigt, lite gråzon iom att det inte blir bostad. Ofta gäller speciella regler för just garage i detaljplanen, ex om placering nära tomtgräns. Om det nu inte används som garage så kan det strida mot detaljplanen.
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Fasadändringen är solklart lovpliktig. Ändrat ändamål med ytan kan vara lovpliktigt, lite gråzon iom att det inte blir bostad. Ofta gäller speciella regler för just garage i detaljplanen, ex om placering nära tomtgräns. Om det nu inte används som garage så kan det strida mot detaljplanen.
Det är väl inte hälften av grannarna här som har bilen i sina garage utan man förvarar annat, reparerar saker, mekar etc.. Frågan vad som får göras i ett garage tror jag inte kommunen vill gräva ned sig alltför mycket i... Om jag tar ut laptopen där och jag jobbar, bryter jag mot detaljplanen då?:thinking: Det är isolerat idag men jag har inget element därinne. Det är nog knappt en decimeter ull i väggarna...

Men visst jag köper att fasadändringen kan vara lovpliktig - jag skrev främst för att höra om någon annan gjort liknande och prövat det med kommunen... Till saken hör att kåkarna är från 60 talet och på den tiden fungerade ju sophämtningen annorlunda så det sitter en plåtdörr på den vägg jag tänkte sätta in ytterdörr i och bakom den dörren en soptunna som man skulle ställa ut soporna i. Har inte använts på flera decennier men dörrarna är kvar. Tyvärr är den bara ca 130 hög så jag får kröka ryggen lite väl mkt om jag skall behålla den
:p
 
H hempularen skrev:
Ändrat ändamål med ytan kan vara lovpliktigt, lite gråzon iom att det inte blir bostad.
Det där kan inte vara en gråzon. Kan ju inte vara någon skillnad på att ha en arbetsbänk för snickeriarbete, vilket är helt OK i garaget, jämfört med en "arbetsbänk" för pappersarbete.
 
  • Gilla
Calle666
  • Laddar…
Krångla inte till det i onödan. Prata med dina grannar så att ingen kommer sedan och klagar, och sätt i gång.
 
  • Gilla
Mr9 och 1 till
  • Laddar…
Enligt PBL 9 kap. 2§ gäller:
"2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att

a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller

c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan."


Så att ändra användning för delar av garaget är lovpliktigt, att sätta in ett nytt fönster är mer en bedömning av huruvida det är en "avsevärd påverkan av byggnadens yttre".

Det är dock inte omöjligt att det blir ett krav med fönster om du vill göra kontor pga ljuskrav, och görs allt enligt boken (BBR) blir det också krav på någon form av ventilation.

Om du däremot "varmbonar en förrådsdel" som du råkar sitta i ibland kanske det inte är lika uppenbart ett "väsentligt annat ändamål" om de skulle komma på dig...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hur vet kommunen att (om) du har ett kontor där?
 
C
A Alias_Olle skrev:
Enligt PBL 9 kap. 2§ gäller:
"2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att

a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller

c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan."


Så att ändra användning för delar av garaget är lovpliktigt, att sätta in ett nytt fönster är mer en bedömning av huruvida det är en "avsevärd påverkan av byggnadens yttre".

Det är dock inte omöjligt att det blir ett krav med fönster om du vill göra kontor pga ljuskrav, och görs allt enligt boken (BBR) blir det också krav på någon form av ventilation.

Om du däremot "varmbonar en förrådsdel" som du råkar sitta i ibland kanske det inte är lika uppenbart ett "väsentligt annat ändamål" om de skulle komma på dig...

Fast det är ju som sagt rättså glidande detta att ändra användning - jag håller med vad tidigare skrivits i denna tråden. Det blir nästan ett löjets skimmer om kommunen skulle hävda att jag väsentligt ändrat ändamålet med garaget för att jag varmbonat och ställt in ett skrivbord. Säg att jag vistas där x h per vecka vid skrivbordet istället för att meka med cykeln/hojen/bilen - blir svårt för dem att driva det.
Det enklaste är nog att ringa kommun om jag vill ha frågan utredd inser jag.
 
C
catherineb catherineb skrev:
Hur vet kommunen att (om) du har ett kontor där?
Jag kan inte se att de någonsin skulle få reda på det.
 
Sedan brandkraven, tänk på klassning på dörrar o fönster mot ditt hus
 
C Calle666 skrev:
Jag kan inte se att de någonsin skulle få reda på det.
Dåså! Man får om man inte frågar ;)
 
  • Gilla
Calle666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.