Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygglov för ersättning av befintlig stödmur

1. M
    Medlem · Sverige · 2 inlägg

Marc A

Medlem
    Hej allesammans,

Jag har stött på ett ganska bizzar problem. Stöd muren som vi har som är mot gatan håller på att "smulas" sönder det är en betongmur som har varit byggt för 40-50 år sedan och nu håller den på att rasa sönder och samman. Jag har kontaktat en byggentreprenör som har sagt till mig att den måste rivas och en ny sådan måste byggas istället men jag måste nog ansöka om bygglov. Jag hat pratat med byggnämnden och de har sagt att till 99,9 procent säkerhet så kommer jag inte att få bygglov eftersom den finns på prickad mark. Jag vill inte bygga en högre,längre eller kortare mur utan bara att ersätta den befintliga muren. Det finns redan stora sprickor längst hela muren och vissa delar lutar redan med 10-15 grader. Jag är rädd att hela muren kan rasa på trottoaren och någon kan verkligen skada sig ganska illa. Vad ska man göra i en sådan situation?

Mycket tacksam för vilket tips som helst!

2. N
    Nybyggare · Midgård · 3 699 inlägg

noone70

Nybyggare
    Det finns ju en aspekt till på det hela och det är ju att du kanske kan bli skadeståndsskyldig ifall någon blir skadad.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 887 inlägg
    Varför ska du "bygga ny mur"? Räcker det inte med en väldigt "omfattande renovering"? Att renovera/reparera kan knappast kräva bygglov.

Du uttrycker dig själv i termer av att "ersätta befintlig mur". Om du frågar Stadsbyggnadskontoret om du behöver ha lov för att reparera sprickor i befintlig mur tvivlar jag på att dom säger ja - inget dom bryr sig om helt enkelt. Att du sedan väljer att riva hela muren för att få bort sprickorna lär knappast bli ett problem....

Redigerat 4 apr 2012 08:20
  4. M
    Medlem · Sverige · 2 inlägg

Marc A

Medlem
    Hej Noone70 och MathiasS,
    Tack för det snabba svaret! Jag kommer att göra som du sa Mathias, idag kl 09.30 hat jag telefontid med de. Jag hör av mig hur det har gått.
    Återigen tack och god morgon!

5. H
    Moderator · Stockholm · 46 874 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om stadsbyggnadskontoret har uttryckt sig så, så ksulle jag nog försöka etappindela reparationen så att man kanske river och bygger upp några meter i taget. Alternativt kanske lämna en meter som man tar sist.

6. N
    Medlem · Skåne · 5 inlägg

Norrlandstös

Medlem
    Trots att det är några månader sedan denna fråga ställdes så är jag nyfiken på hur det gick Marc A? Vi står nämligen inför exakt samma situation. Hela vår gata har samma typ av murar gjorda av typ betongsprutade armeringsnät(?) muren är max 5 cm(!) tjock och samtliga murar på gatan håller på att rasa/vittra sönder. Alla är byggda i slutet av 50-talet och i ett desperat behov av renovering. På ett flertal fastigheter är murarna provisoriskt lappade och lagade med bräder och "spacklade" skarvar. Kommunen har fastnat i vinkelvolten tror jag och vet knappt vad de pratar om längre, de säger bland annat att;
    1. Fastighetsägaren får riva muren utan bygglov MEN
    2. för att bygga upp ny mur krävs bygglov MEN
    3. Bygglov beviljas inte för nya murar
    4. Fastigheterna får inte vara utan mur
    5. Muren står på prickad mark och förändringar kräver bygglov
    6.Renoveringen ska göras i samma material (finns inte då det är betongsprutade "skivor" à 3x1,6 meter som är fästa i platsgjutna betongstolpar)
    7. Fastighetsägaren är skyldig att underhålla muren så att ingen skadas, men kommunen beviljar inget underhåll eftersom det ändrar murens ursprung(!).

En sektion av vår mur rasade i våras. Det gjorde den utan att ansöka om bygglov/rivningslov! ;P Alltså anser nu kommunen att vi har utfört(!) en olovlig åtgärd på vår mur!!!! Hur fan tänker de?!? Hur sjutton går man vidare med nåt sånt här? Vi är minst 7 berörda grannar där läget med murarna börjar vara akut!

Tacksam för tips!

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Stockholm · 46 874 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Låter som ett fall för lokaltidningen.

8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 083 inlägg

mexitegel

Allvetare
    @Norrlandstös: Det där hade jag tolkat enligt följande:

Muren rivs inte, den renoveras - för det krävs inget bygglov. Det är jämförbart med att man byter dåliga brädor på huset när man målar om.

Att renoveringen ska göras i samma material innebär alltså att den ska göras i betong, inte att att det måste vara av samma skivor som tidigare.

Därefter hade jag smällt upp L-stöd och fixat ytan så den liknade den gamla och sen satt mig ner med ett glas vin och glatt väntat på att kommunens nästa drag... :)

9. P
    Hobbysnickare · 16 inlägg

Perry39

Hobbysnickare

Gammalt inlägg men sitter i exakt samma situation. Kommer tolka detta som en renovering. eftersom jag efter bästa förmåga efterliknad muren som står där idag, och ser du inte förändringen som "väsentlig"

Hur gick det för dig såhär 10 år senare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.