3 988 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Bygglov fasadändring - höra med byggnadsnämnden trots att jag börjat?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag vet inte om jag gjort bort mig. Jag har läst på vår kommuns hemsida och det står såhär:
Jag håller nämligen på att tilläggsisolera och byta fasad från en gammal colorocfasad till träfasad.
Bör jag höra med byggnadsnämden nu även fast jag börjat? Är lite rädd ifall mna gjort bort sig så man får riva ner det... Va tror ni?
Jag vet inte om jag gjort bort mig. Jag har läst på vår kommuns hemsida och det står såhär:
- måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial om åtgärden inte ändrar byggnadens eller området karaktär väsentligt är bygglovsbefriat.
Jag håller nämligen på att tilläggsisolera och byta fasad från en gammal colorocfasad till träfasad.
Bör jag höra med byggnadsnämden nu även fast jag börjat? Är lite rädd ifall mna gjort bort sig så man får riva ner det... Va tror ni?
Hur ser husen ut i området?
Inte riva men bygglov i efterhand kanske!
Ring och kolla!
Inte riva men bygglov i efterhand kanske!
Ring och kolla!
De är av majoritet trähus i olika färger. Vi ska byta från en risigt grå colorocfasad till ljusgrön träfasad. En grön som inte på npgot sätt sticker ut.
Det är svårt att tolka "åtgärden inte ändrar byggnadens eller området karaktär väsentligt". Vad är väsentligt och hur vet man när man gått för långt? Fattar om man målar huset kornblått eller rosa eller i olika fårger. Änsålänge har alla grannar hurrat för fasaden som var väldigt ful så npgon granne tror jag inte kommer tjura
Det är svårt att tolka "åtgärden inte ändrar byggnadens eller området karaktär väsentligt". Vad är väsentligt och hur vet man när man gått för långt? Fattar om man målar huset kornblått eller rosa eller i olika fårger. Änsålänge har alla grannar hurrat för fasaden som var väldigt ful så npgon granne tror jag inte kommer tjura
Att byta material på fasaden riskerar att kunna räknas som en väsentlig ändring. Du kan antingen kontakta kommunen och fråga eller chansa och oroa dig i tio år för att någon ska skvallra 😉C Christian Bäckström skrev:De är av majoritet trähus i olika färger. Vi ska byta från en risigt grå colorocfasad till ljusgrön träfasad. En grön som inte på npgot sätt sticker ut.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Får nog ringa dem.. men slltså, kan man göra det i efterhand? Jag är nog 60% in i bygget och den gamla fasaden är borta och slängd. Kam det va så illa så man får plocka ker det?
... nog bäst att kontakta kommunen och be om bygglov tyvärr. Om det inte står i detaljplan så är färgbyte, om vi inte talar små nyansskillnader, ett bygglov.C Christian Bäckström skrev:De är av majoritet trähus i olika färger. Vi ska byta från en risigt grå colorocfasad till ljusgrön träfasad. En grön som inte på npgot sätt sticker ut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Du gör bedömningen att det inte ändrar områdets karaktär och grannarna är nöjda. Det är ju skäl till att ligga lågt och bara låta tiden gå. Å andra sidan är det väl svårt att inte hävda att byte från mexitegel till trä skulle ändra byggnadens karaktär.
Så det beror väl lite på hur rymligt samvete man har.
Frågan är hur stora böter man åker på om man håller tyst kontra eventuella kostnader direkt.Nötegårdsgubben skrev:
Du gör bedömningen att det inte ändrar områdets karaktär och grannarna är nöjda. Det är ju skäl till att ligga lågt och bara låta tiden gå. Å andra sidan är det väl svårt att inte hävda att byte från mexitegel till trä skulle ändra byggnadens karaktär.
Ja jag kan väl ärligt tycka att formuleringen "ändras väsentligt" är lite svårtolkat. Hur mycket det ändras går ju inte att ta på och känns som många kan tolka olika
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Det blir byggsanktionsavgift enligt 9 kap. 10 § första stycket 1 plan- och byggförordningen, då brottet är mot 9 kap. 2 § första stycket 3 c PBL.
Det ger 0,125 prisbasbelopp plus 0,0005 prisbasbelopp pee kvadratmeter. Hur många kvadratmeter fasad kan det röra sig om, 300? 0,275 ppb då, á 52.500.
Så 15 papp typ.
Det ger 0,125 prisbasbelopp plus 0,0005 prisbasbelopp pee kvadratmeter. Hur många kvadratmeter fasad kan det röra sig om, 300? 0,275 ppb då, á 52.500.
Så 15 papp typ.
90m2 är det jag har och då är inte hela huset med för tanken är att göra baksidan i samband med en upprustning av altan. Enplanshus på 120m2 så det är ett ganska litet husNötegårdsgubben skrev:
Det blir byggsanktionsavgift enligt 9 kap. 10 § första stycket 1 plan- och byggförordningen, då brottet är mot 9 kap. 2 § första stycket 3 c PBL.
Så 15 papp typ.