Kan någon hjälpa här?
Jag bor i ett rad husområde med ca 50 fastigheter. Området byggdes på 70-talet och detta är en fråga om jag bör söka bygglov eller ej då jag tänkt bygga ut ett befintligt ytterförråd. Förrådet är idag om ca 9kvm (6x1,5m)och dess tak går över i ett carporttak med plats för två bilar. Alltsammans sitter ihop med huskroppen. Det jag tänkt göra är att bygga ut förrådet till 15kvm så att en av bilplatserna försvinner.
Av de ca 50 fastigheterna i området har ca 35-40 st byggt ut ett likadant förråd. Jag har kollat runt lite bland grannar och det verkar som att vissa skaffat bygglov men många har det inte.
Hur resonerar ni? Vad bör jag göra, skall jag lägga tid och massa pengar på bygglov?

tommib
Välkommen till forumet!

Vad tycker dina grannar? Alltså de som är närmast berörda? Det är väl de som riskerar att anmäla dig....
Troligen är din tänkta ombyggnad bygglovspliktig eftersom det sitter ihop med huskroppen. Det är dock inte helt säkert. Om det är inom 4,5m från tomtgräns (eller annan gräns som gäller generellt i din kommun, eller DP) så behöver du minst grannarnas ok.

Det säkraste är att fråga kommun, men risken är då att du måste söka lovet om de säger ja.

tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Vad tycker dina grannar? Alltså de som är närmast berörda? Det är väl de som riskerar att anmäla dig....
Troligen är din tänkta ombyggnad bygglovspliktig eftersom det sitter ihop med huskroppen. Det är dock inte helt säkert. Om det är inom 4,5m från tomtgräns (eller annan gräns som gäller generellt i din kommun, eller DP) så behöver du minst grannarnas ok.

Det säkraste är att fråga kommun, men risken är då att du måste söka lovet om de säger ja.
Hej och tack!
De 5 närmsta grannarna runt mig har samtliga byggt ut för utom en. Ingen jag pratat med på gatan har något emot min utbyggnad.
Och det är just det sista du skriver som får mig att väcka frågan här. Jag kommer inte att bygga längre än 4,5m från gränsen. Snarare 2m. Jag kommer dock inte att utöka någon takytan. Det handlar endast om att bygga in en av två carportplatser.

tommib
Ur bygglovshänseende spelar det ingen roll att du inte ökar takytan, du ändrar användningen och ökar byggnadsarean.
Men om grannarna inte bryr sig ska det mycket till att någon ska anmäla dig, så kör på bara och hoppas att det tar 20 år innan någon upptäcker något. Enda som talar emot är väl att det är lite trist vid försäljning att behöva erkänna att det är ett svartbygge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.