Hej! Hållit på flera dagar att bygga upp min ritning med sketchup för att ansöka om bygglov för carporten. Har nästan blivit klar med ritningen jag tänkte skicka in men vill gärna få lite feedback. Funkar denna ritning som jag gjort eller vad ska jag göra annorlunda?
Mvh Henke
Mvh Henke
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Situationsplanen behöver du rita på en nybyggnadskarta eller annat kartunderlag från kommunen.
Ser också ut som att du ska bygga ihop carporten med en befintlig byggnad?
Ser också ut som att du ska bygga ihop carporten med en befintlig byggnad?
Situationsplanen jag ritade upp har jag tagit måtten från en ritning jag haft på huset.LaszloToth skrev:
Carporten byggs ihop framför garaget
Är de samma skala / måttsättning på bilderna ? Som tidigare nämnde kan de va bra ondela upp de på 2-3 olika blad
Det kan vara bra att skriva CE godkända takstolar enligt snözon x
Annars kan de begära in komplettering med en hållfasthetsberäkning/ konstruktionsritning enbart på takstolen
Det kan vara bra att skriva CE godkända takstolar enligt snözon x
Annars kan de begära in komplettering med en hållfasthetsberäkning/ konstruktionsritning enbart på takstolen
Kan lägga in uträkningarna jag fått från sidorna där jag räknat på måtten tack tack!K Knight skrev:
Okey, anledningen till 3d bilden är mycket för att man ska se och förstå att garaget och carporten hamnar i en sutteräng del av tomten.K Knight skrev:
Får göra en egen ritning till situationsplanen. Tackar
Gjorde så här tillslut. ska ringa kommunen imorgon och höra om det är okey att ha med situationsplanen i samma ritning pga den är så pass liten så kändes så dumt att göra en egen till den.
Borde funka så här tycker jag!
En annan fråga jag hade! Planen är att gjuta en platta i senare stadie, högst troligt att jag hyr in när de finns mer tid över från bygg företagen. Men behöver jag ett bygglov för enbart plattan i efterhand om jag inte har med det i detta bygglov på carporten jag skickar in? Går de annars bara skriva en notis att man gjuter plattan i senare stadie ?
Mvh Henke
Borde funka så här tycker jag!
En annan fråga jag hade! Planen är att gjuta en platta i senare stadie, högst troligt att jag hyr in när de finns mer tid över från bygg företagen. Men behöver jag ett bygglov för enbart plattan i efterhand om jag inte har med det i detta bygglov på carporten jag skickar in? Går de annars bara skriva en notis att man gjuter plattan i senare stadie ?
Mvh Henke
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick nyligen en offert för balkarna här i staden. Hur rimligt är detta pris?
Ingen aning vad balkarna har gått upp i pris dessa år som varit.
20 02000
M LIMTRÄBALK 115X315X6930 9,00 ST 4095,00 36855,00
30 02000
M LIMTRÄBALK 115X225X5350 2,00 ST 2259,00 4518,00
40 02000
M LIMTRÄPELARE 140X135X2350 6,00 ST 719,00 4314,00
Ordervärde inkl moms 45687,00
Varav moms 9137,40
Totalt inkl moms 45687,00
Ingen aning vad balkarna har gått upp i pris dessa år som varit.
20 02000
M LIMTRÄBALK 115X315X6930 9,00 ST 4095,00 36855,00
30 02000
M LIMTRÄBALK 115X225X5350 2,00 ST 2259,00 4518,00
40 02000
M LIMTRÄPELARE 140X135X2350 6,00 ST 719,00 4314,00
Ordervärde inkl moms 45687,00
Varav moms 9137,40
Totalt inkl moms 45687,00
Skiljer sig nog en del mellan kommunerna, men som någon sade ovan kommer det gissningsvis behövas någon form av nybyggnadskarta som underlag för din situationsplan.
Då det ser ut att röra sig om en tillbyggnad till befintligt enbostadshus bör helheten ses på underlagen, dvs. plan, fasad- och sektionsritningen. Nu syns enbart den tillkommande carporten.
På fasadritningarna brukar marklinjer ritas ut för att det ska bli tydligt vad det rör sig om för förändringar ( befintliga och nya marklinjer), extra viktigt om det rör sig om kuperade tomter och att nivåerna förändras mot ens grannar. Finns en del trådar på forumet om när det blivit problem i efterhand pga. otydliga underlag osv.
Då det ser ut att röra sig om en tillbyggnad till befintligt enbostadshus bör helheten ses på underlagen, dvs. plan, fasad- och sektionsritningen. Nu syns enbart den tillkommande carporten.
På fasadritningarna brukar marklinjer ritas ut för att det ska bli tydligt vad det rör sig om för förändringar ( befintliga och nya marklinjer), extra viktigt om det rör sig om kuperade tomter och att nivåerna förändras mot ens grannar. Finns en del trådar på forumet om när det blivit problem i efterhand pga. otydliga underlag osv.
Är i full rulle med att måla pelarna nu innan jag börjar montera upp dom. Men stött på en fundering. Är de lönt att måla takbalkarna också med grundfärg & täckfärg eller är de slöseri med pengar när de ändå ligger under plåttaket? Kommer ju inte vara någon råspont på taket. blir plåten troligen direkt på takbalkarna.