Hej!

Jag ska installera några nya fönsterpartier på mitt hus. Efter kontakt med kommunen så menar de på att jag behöver ha brandklassade fönster då vårt förråd(komplementbyggnad) ligger ca 4m ifrån huvudbostaden. Både vårt hus och förråd är murat i tegel, ska vara EI30 klassat.

Förstår jag det rätt då på Boverket att jag inte behöver ha brandklassade fönster då förrådet anses tillhöra samma brandcell som huset? Dvs, jag behöver endast brandklassa dem om de ligger för nära grannens hus?

Mycket tacksam för råd angående detta.

• Diagram som visar två enbostadshus med mer än 8 meters avstånd, en carport med EI 60 brandavskiljning, fastighetsgräns markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över tomt med småhus och förråd, ny fönsterplacering markerad, avstånd mellan småhus och förråd är 4 meter.
    Skapa konto
Nej du kan inte kolla på den illustrationen. Den är förmodligen tagen ur sitt sammanhang också så som du har skärmklippt den.

Det finns lite olika sätt att lösa detta.

Frågan är oftast vad som är billigast för dig!
Brandklassade fönster är dyra och måste vara fasta partier (ej öppningsbara).

Jag skulle rekommendera dig att prata med en brandkonsult som kontrollerar brandskyddet i förrådet och skriver ett intyg att den håller EI30. Då är hela problemet löst och du behöver inte köpa brandklassade fönster.

• Tabell med brandklassificering för fönster och dörrar beroende på avstånd till byggnader, visar EI30- och EI60-krav.
    Skapa konto
LaszloToth LaszloToth skrev:
Nej du kan inte kolla på den illustrationen. Den är förmodligen tagen ur sitt sammanhang också så som du har skärmklippt den.

Det finns lite olika sätt att lösa detta.

Frågan är oftast vad som är billigast för dig!

Jag skulle rekommendera dig att prata med en brandkonsult som kontrollerar brandskyddet i förrådet och skriver ett intyg att den håller EI30. Då är hela problemet löst och du behöver inte köpa brandklassade fönster.
Är det säkert att det inte behövs brandklassade fönster om båda byggnaderna är EI30? Kommunen vet om detta men hävdade ändå att de skulle vara brandklassade. Vad är rätt egentligen? Känns vansinnigt dyrt att installera nya fönster om de måste vara brandklassade. De övriga (visserligen äldre) fönsterna som sitter på byggnaden är ju inte det?

Är förrådet större än 15 m2? Är det mindre än så behövs ingen brandklassning på varken vägg eller fönster.

J Johan_swe skrev:
Är förrådet större än 15 m2? Är det mindre än så behövs ingen brandklassning på varken vägg eller fönster.
Ja det är strax över 20kvm om jag minns rätt

Ok, ett alternativ kan vara att vänta med att ansöka om bygglov till juli och då ansöka om bygglov enligt de nya byggreglerna som går att börja använda då. I de nya reglerna ställs inga krav på fönstren i ditt fall då förrådet och bostadshuset hade tillåtits inom samma brandcell om de varit sammanbyggda.

Annars kan du anlita en brandkonsult för att undersöka om det går att analysera bort kravet på fönstren men det kommer att kosta en del.

J Johan_swe skrev:
Ok, ett alternativ kan vara att vänta med att ansöka om bygglov till juli och då ansöka om bygglov enligt de nya byggreglerna som går att börja använda då. I de nya reglerna ställs inga krav på fönstren i ditt fall då förrådet och bostadshuset hade tillåtits inom samma brandcell om de varit sammanbyggda.

Annars kan du anlita en brandkonsult för att undersöka om det går att analysera bort kravet på fönstren men det kommer att kosta en del.
Det låter intressant. Har du någon länk till var jag kan läsa mer om det?

Jag har brandklassade fönster som är öppningsbara. Sidohängda tvålufts.

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
J Johan_swe skrev:
Det är om byggnaden är fristående som en friggebod.

useless useless skrev:
Jag har brandklassade fönster som är öppningsbara. Sidohängda tvålufts.
Är det med lås och nyckel? Fungerar det bra eller har du slängt nycklarna?

I Ifxbee skrev:
Är det säkert att det inte behövs brandklassade fönster om båda byggnaderna är EI30? Kommunen vet om detta men hävdade ändå att de skulle vara brandklassade. Vad är rätt egentligen? Känns vansinnigt dyrt att installera nya fönster om de måste vara brandklassade. De övriga (visserligen äldre) fönsterna som sitter på byggnaden är ju inte det?
Vet inte om du missförstod tabellen, det står att man inte får ha oklassade fönster 0-2 meter. Sedan står det hur många kvadrat som får vara oklassad.

Vet inte om du missförstod tabellen, det står att man inte får ha oklassade fönster 0-2 meter. Sedan står det hur många kvadrat som får vara oklassad.
Ja så långt är jag med, men jag förstår inte riktigt när man kan bortse från avståndskravet. Du skrev själv att problemet va löst om båda byggnaderna va EI30…

Låt säga att väggen på förrådet är EI60, måste fönsterna på huset vara klassade om jag ska ha mer än den angivna fönsterarean?

Är det med lås och nyckel? Fungerar det bra eller har du slängt nycklarna?
Varför skulle de vara det? Vanliga sidohängda fönster med träbågar och traditionella lås. Fasaden är EI60 på grund av närhet till intilliggande småhus. Eller menar du att fönstertillverkarna ljuger när dom säljer brandklassade öppningsbara fönster?

useless useless skrev:
Varför skulle de vara det? Vanliga sidohängda fönster med träbågar och traditionella lås. Fasaden är EI60 på grund av närhet till intilliggande småhus. Eller menar du att fönstertillverkarna ljuger när dom säljer brandklassade öppningsbara fönster?
Brandklassade fönster går att öppna, men kräver låsanordning eller spärrar av något slag för att minimera risken att det står öppet och potentiellt bidrar till att sprida en brand. Om det finns lås men de alltid står olåsta och du inte använder nyckeln varje dag så är det fortfarande brandklassade fönster.

• Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.