8 297 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Bygglov även för Attefallare efter 1 januari 2023
Halloj! Nu livar även jag upp en gammal tråd, men jag började också fundera på om jag ska vänta med att bygga och hoppas på detta... Jag har en friggebod redan (15 kvm) men vill bygga en till. Ska bara slänga upp en bod enklast tänkbara, och känner mig lite tveksam till hela bygganmälan som verkar rätt krånglig. Men om jag förstår det rätt så kan detta förslag (dvs förutsatt att det går igenom) göra att jag skulle slippa det? Dvs man kommer att kunna bygga komplementbostäder upp till 30 kvm utan att ens kontakta kommunen?
Här kommer några överväganden:
1) Förslaget är fortfarande bara ett förslag, har varit ute på remiss med en del feedback, och måste passera riksdagen. Mtp turbulensen i riksdagen mm så bör man notera att det kanske blir en förändring, kanske inte. Vi lär veta mer under nästa år.
2) Förslaget så som det är skrivet nu säger att du får bygga komplementBYGGNAD, max 30m2, totalt max 45m2, utan bygganmälan eller bygglov. Man får däremot INTE bygga komplementBOSTAD. Den senare kommer kräva bygglov (där det idag bara krävs bygganmälan). Sådan komplementbostad får dock, om den är <30m2 och tillsammans med övriga <45m2, strida mot detaljplan osv enligt dagens regler.
P
1) Förslaget är fortfarande bara ett förslag, har varit ute på remiss med en del feedback, och måste passera riksdagen. Mtp turbulensen i riksdagen mm så bör man notera att det kanske blir en förändring, kanske inte. Vi lär veta mer under nästa år.
2) Förslaget så som det är skrivet nu säger att du får bygga komplementBYGGNAD, max 30m2, totalt max 45m2, utan bygganmälan eller bygglov. Man får däremot INTE bygga komplementBOSTAD. Den senare kommer kräva bygglov (där det idag bara krävs bygganmälan). Sådan komplementbostad får dock, om den är <30m2 och tillsammans med övriga <45m2, strida mot detaljplan osv enligt dagens regler.
P
Stort tack för förtydligande! "Byggnad" duger nämligen gott för min del. Och håller precis på att fundera på om det är värt att dra en fuling och svartbygga hellre än göra den krångliga bygganmälan, så skulle kunna vara värt att vänta och hålla tummarna....
Klicka här för att svara