1 578 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
bygglov angående uteplats
Hejsan alla!
Utan att snurra till det för mycket, så byggde jag en uteplats 3m ovan mark, där en del av balkongen blir uteplats, påbörjade detta utan bygglov.(korkat ja!)
Men dock hade jag alla berörda grannars godkännande, både på papper och godkända ritningar som dom signerade.
Fick ett brev halvvägs igenom att jag har otillåtet bygge.
Skickar in mina ritningar och grannarnas godkännade, blir beviljad bygglov i efterhand.
Det jag undrar nu, har fått två fakturor, båda från kommunen.
Dock är den ena på drygt 4000:- och till länsstyrelsens konto.(fast kommunen skickat den)
Den andre är på drygt 1000:- (som är bygglovskostnaden i kommunen)
Aldrig sökt bygglov, men tycker de verkar märkligt med två fakturor...
Någon som varit med om det? Kan förklara?
Tacksam för svar.
Utan att snurra till det för mycket, så byggde jag en uteplats 3m ovan mark, där en del av balkongen blir uteplats, påbörjade detta utan bygglov.(korkat ja!)
Men dock hade jag alla berörda grannars godkännande, både på papper och godkända ritningar som dom signerade.
Fick ett brev halvvägs igenom att jag har otillåtet bygge.
Skickar in mina ritningar och grannarnas godkännade, blir beviljad bygglov i efterhand.
Det jag undrar nu, har fått två fakturor, båda från kommunen.
Dock är den ena på drygt 4000:- och till länsstyrelsens konto.(fast kommunen skickat den)
Den andre är på drygt 1000:- (som är bygglovskostnaden i kommunen)
Aldrig sökt bygglov, men tycker de verkar märkligt med två fakturor...
Någon som varit med om det? Kan förklara?
Tacksam för svar.
säkert nån lustig avgift för att nån fick jobba två minuter med papper.... ring och klaga, träffar du rätt person så kanske dom stryker den räkningen
Man brukar få betala 4 gånger vad det egentligen hade kostat om man kör igång bygget utan ha sökt bygglov, men sedan fått det beviljat i efterhand som i det här fallet.
Eftersom du vidtagit en olovligt åtgärd så blir följande:
Kan lov troligen ges i efterhand så prövar nämnden det som ett bygglov i efterhand. (eller ja, de ber er lämna in en ansökan i efterhand och de prövar om de kan bevilja i efterhand). Eftersom nämnden tagit upp ärendet vid prövning skall du betala en byggnadsavgift. Byggnadsavgiften är 4 ggr större än bygglovsavgiften för åtgärden. Alltså får du totalt betala 5 gånger mer än vad du fått betalat om du sökt i rätt ordning.( Byggnadsavgiften+ bygglovsavgiften)
Kan lov troligen ges i efterhand så prövar nämnden det som ett bygglov i efterhand. (eller ja, de ber er lämna in en ansökan i efterhand och de prövar om de kan bevilja i efterhand). Eftersom nämnden tagit upp ärendet vid prövning skall du betala en byggnadsavgift. Byggnadsavgiften är 4 ggr större än bygglovsavgiften för åtgärden. Alltså får du totalt betala 5 gånger mer än vad du fått betalat om du sökt i rätt ordning.( Byggnadsavgiften+ bygglovsavgiften)
Klicka här för att svara