27 377 läst ·
53 svar
27k läst
53 svar
Bygglogg: Bokhylla med ledlister och dold TV
Otroligt snyggt! Väldigt fin färg också! Vart har du köpt plywood?
Fint!doctorrobert skrev:
För att kunna sprutmåla byggde vi in hyllorna i ett tält, som i efterhand visade sig vara absolut tätt utom på ett ställe där vi nu har en blå fläck i taket.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Skenorna trimmades och putsades (vilket tar 3 sekunder att skriva men fem timmar att göra)
[bild] [bild] [bild]
Och sattes på plats!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Och så slutresultatet så här långt. Det som är kvar är ledlisterna (elen är framdragen), och jag behöver putsa litet på skåpen. Jag gjorde dem litet för stora, så nu med färg nyper de och skaver när man försöker flytta på dem. Rörelsen är inte så smidig som jag föreställt mig, men det går!
[bild] [bild] [bild] [bild]
Allt som allt är jag mycket nöjd. Det är klart att det finns skavanker. Men jag har lärt mig oerhört mycket. Det är litet pill kvar - ledlisterna som sagt, galler till ventilationen, litet puts.
Det här hade man behövt på tv-licens tiden
Snyggt! Ser ut som stommar från tex Ikea? Kör du även färdiga luckor som målades?
ska bygga själv inom någon vecka och funderar på att klä in stommarna.
/Jonas
ska bygga själv inom någon vecka och funderar på att klä in stommarna.
/Jonas
Titta längre upp bland sidorna så se du att han gjort de mesta själv med mdf å plywood
Stommarna ser han nog ut att ha byggt själv baserat på alla bilder på processen men luckorna skriver han att det är köksluckor från Epoq.J Jonas.hamidi skrev:
Imponerande, när kan du komma till mig?.......doctorrobert skrev:
För att kunna sprutmåla byggde vi in hyllorna i ett tält, som i efterhand visade sig vara absolut tätt utom på ett ställe där vi nu har en blå fläck i taket.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Skenorna trimmades och putsades (vilket tar 3 sekunder att skriva men fem timmar att göra)
[bild] [bild] [bild]
Och sattes på plats!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Och så slutresultatet så här långt. Det som är kvar är ledlisterna (elen är framdragen), och jag behöver putsa litet på skåpen. Jag gjorde dem litet för stora, så nu med färg nyper de och skaver när man försöker flytta på dem. Rörelsen är inte så smidig som jag föreställt mig, men det går!
[bild] [bild] [bild] [bild]
Allt som allt är jag mycket nöjd. Det är klart att det finns skavanker. Men jag har lärt mig oerhört mycket. Det är litet pill kvar - ledlisterna som sagt, galler till ventilationen, litet puts.
Eller när kr/tum minskar och man får för sig att uppgradera....VidarH skrev:
I övrigt himla snyggt bygge!
Wow, snyggt!doctorrobert skrev:
Hej! Ny på forat, och tänkte att jag ville dela med mig av ett nyligen påbörjat projekt. Min erfarenhet av snickerier på egen hand är, förutom innerenovering, ett platsbyggt hörnskafferi som nyligen blev klart.
Jag har länge gått och fnulat på hur man skulle kunna dölja en TV i en bokhylla, utan att det är direkt uppenbart att det finns en TV där. Nu när jag sedan ett år både är husägare OCH har en nästan fem meter lång tom vägg, så var kravet jag ställde: om skafferi, så ambitiös bokhylla.
Min lösning kommer synas på utsidan, men med vad jag hoppas en lite mekanisk viktoriansk (steampunk?) snygghet. Idén är att låta två av bokhyllorna kunna förflytta sig i sid- och djupled med hjälp av kulrullar som går i en löpbana i underlaget, och som styrs upptill av lintrissor som får löpa mot rundstavar. Underlaget är en bänkskiva, som vilar på underskåp. För att göra det extra svårt såhär litet första gången, blir det ledlister i bokhyllan.
Måtten på hyllan blir ungefär 4560 mm bred, underskåp 440 djupa, bokhyllor 270 djupa (den observante huvudräknaren noterar den fina raten (ungefär)). Takhöjd ca 2360 (har lagt golv och tak...). Åtta stycken underskåp i 16 mm MDF, bänkskiva i 18 mm limfog, bokhyllor i 15 mm björkplywood, som jag fick för ett i dagsläget ok pris på. De olika dimensionerna kommer inte synas, eftersom bänkskivan kommer liva med överdelen på skåpluckorna, och ändarna på plywooden kommer få täcklister.
Min erfarenhet är som sagt litet begränsad, men har litet erfarenhet från min uppväxt, och ett hyggligt välutrustat garage, mestadels arvegods. Saknas justersåg. Bidrag mottages tacksamt men bestämt.
Innan vi drar igång vill jag komma med ytterligare en brasklapp: på listan över saker jag inte är, står fotograf ganska högt upp.
[bild]
Väggen i fråga. Dessutom reklam för en av de bättre vita vinerna inom överkomlighetsvidd. Hålet i väggen är för ventilationen, som kommer få gå ned i sockeln och ut på framsidan. Planen nu är att sätta klöverplåt och listkarm runt öppningen (romantiker i 80-talshus).
[bild]
Så långt har jag byggt sockeln i 45x120 reglar. Våndades över hur jag skulle få dem i våg; allra helst vill jag ju montera, kila upp, rita vågsträck, montera ned, såga, montera ihop. var dock väldigt tveksam till om sticksågen skulle greja sågdjup på 45 mm. Till min glada överraskning behövdes bara en liten bit på ett ställe, så jag låter den ligga där.
[bild]
Eftersom jag som sagt saknar bordssåg (och var för korkad/stolt för att låta Bauhaus såga upp skivorna...) fick de sågas upp med cirkelsåg. För att få dem så lika som möjligt lade jag oftast flera skivor på varandra, tvingade ihop och sågade sågade upp. Som underlag en OSB-skiva på bockar, och överblivna reglar på denna.
[bild]
Nej, för att provmontera gångjärn så att måttenstämmer måste man inte ha två skjutmått, tre vinkelhakar och ett strykmått, men det underlättar. Övar på mitt försvarstal.
[bild]
Gjorde en enkel mall för att märka ut hålen för både gångjärnsfästen och hyllfästen. Ville inte använda den som borrmall, eftersom jag var rädd att hålen skulle bli alldeles för stora efter en stunds användning. Uppgraderade dock denna till en i limfog ganska snart.
[bild]
Provmonterar första skåpet utan lim, ser ut att kunna funka bra! Det är inte helt rätvinkligt, men kommer kunna tvingas när flera ställs bredvid varandra. Tillkommer också en bit på ovansidan som den i bakkant.
[bild]
I sitt sammanhang. Skåpsluckorna är färdigproducerade ur samma Epoq-kök som finns i samma rum.
[bild]
224 borrhål senare. Som tur är ingår en liten bänkpelarborr i maskinparken, annars vete tusan om jag orkat.
Detta är så långt jag kommit nu. Jag jobbar på det här projektet i mån av ork och tid, men vill ändå vara klar innan den sena hösten kommer. Tänkte försöka ta bilder litet oftare om det intresserar, men det är tyvärr sällan jag kommer ihåg när jag är uppe i arbetet.
Vad använde du för färg och utrustning för att sprutmåla?
Skulle vara kul att höra lite detaljer kring hur ni upplevde detta moment, bra och dåligt, något ni rekommenderar etc.? Jag har nämligen gått i tankar kring en färgspruta ett bra tag nu men har landat någonstans i att om man ska få den finishen som jag tänker på när det kommer till sprutmålat så behöver man lägga 15-20 kSEK.