Hej, vi håller på att söka Byggkreditiv hos några banker. Har ett befintligt hus med ca. 2milj kvar i lån. Lämnade en deposition på en tomt värd 975tkr. Två banker har nu sagt att vi måste sälja vårt hus innan det beviljas byggkreditiv. Det känns galet. Vi vill inte flytta tillfälligt till något dyrare, betala ca. 3500kr/mån just nu. Har bankerna blivit hårdare efter amonteringskravet eller Brexit?? Någon med som har varit med på något liknande?

För din egen skull tycker jag att det vore bra att sälja innan du beställer nytt.
Bara för att du skall se vilka marginaler du har, så du inte förköper dig med det nya bygget.

Annars tycker jag det liknar en ekonomisk chansning.
Och det är nog det banken är rädd för också.

Att ordna ett tillfälligt boende några månader brukar gå att ordna.

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet! Var bor du ungefär?

Håller också med om att de är bäst att sälja först i dagsläget, en mäklarbekant säger att marknaden börjat svalna och att bankerna blivit betydligt tuffare. Tyvärr blir de nog så för de flesta nu, att man får gå till en dyrare hyresbostad eller liknande för att få lov att bygga, men de står du säkert ut med för att få ditt drömhus

Du har troligen fått nej på detta tidigare med, det är ju ganska mycket pengar du vill låna om du har 2 miljoner i befintligt lån och ska utöka med ett nybygge.

Jag fick samma krav på mig när vi ville bygga, då hade vi ändå en obelånad lägenhet, det räckte dock med att vi hade en köpare klar för lägenheten, när mäklaren meddelade att handpenningen var inne så fick vi vårt kreditiv samma dag och körde igång.

Det går ju säkert att fixa någon lånelösning så att ni kan köpa tomten och hålla den fram tills att nuvarande boende är sålt.

Redigerat:
Hemmakatten
Bankerna är definitivt mer restriktiva numera. När vi byggde för 10 år sedan sålde vi huset, hyrde ett radhus för 9' kallhyra/månad (i Sthlm-området), när vi hittat tomten vi ville ha kunde vi köpa den kontant, hyrde ett fritidshus i området och bodde slutligen i husvagn på tomten medans huset byggdes.

Man får nog vara beredd på lite besvär om man ska bygga hus och har man inte råd med några tusen mer i månaden har man nog inte råd med hus heller.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.