Går inte att säga entydigt. Oftast är det medelmarknivå man räknar från (typ, ta medelvärdet av markhöjderna vid husets hörn), men det finns också exempel där en fasad får vara den höjdbildande (ofta långsida mot gatan, om gatan ligger rätt nära).
Notera t.ex. att om byggnaden ligger närmare än 6m från allmän plats (t.ex. en gata), så är det i regel marknivån vid den allmänna platsen man räknar ifrån och inte marknivån vid fasaden!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.