Om man byggt hus i tron om att det fanns en byggfelsförsäkring och färdigställande försäkring. Har man gjort något olagligt om den inte var tecknad??
Våran snickare garanterade att den var inbetald när vi hade byggsamråd?
Vems är felet?
Snickaren vi eller kommunen?

Våran snickare utsåg själv en kvalitetsansvarig för vårat bygge, denna KA som utsågs var aldrig där frågan är om Ka´n själv visste att han var utsedd för att vara KA.
Om snickaren sedan efter ca 4månaders byggtid utser sig själv till KA utan att blivit godkänd av kommunen eller oss och inte har rixbehörighet. Kan det vara godkänt då?

Kontrollplan vad händer om det inte finns en sådan förutom att vi inte kunde få ett slutbevis på huset.. Är det en lag på den också?

Vad kan jag göra åt att det blev såhär i efterhand?

Någon kanske vet:confused:
/Linda
 
Har följt din soppa en del. Det där med byggfelsförsäkringen är för svårt. Men du måste väl ha haft en kontrollplan, för det är ju den man godkänner vid byggsamrådet. Och ett samrådsmöte måste ni väl ändå ha haft, annars är nog alltihop ett svartbygge.

OM sedan ingen brytt sig om att följa kontrollplanen är en annan sak (troligen ganska vanligt).
 
Jag vet att vi fick ett papper på kommunen där det var en del punkter som skulle kollas, vilket jag vet inte har gjorts. KA ska vad jag vet nu vara med på byggsamrådet vilket han inte var. Kommun gubben vi hade verkar ju inte veta varken det ena eller det andra han var nog mest glad åt att någon ville bygga på området som stått stilla i 9år. Vad jag menar med det är att det fanns 19st tomter lediga när vi byggde vårat hus. Tomter som varit lediga i 9år.
Jag ska ringa på någon annan kommun å kolla vad dom säger om det hela. Men som sagt jag är jätte glad för alla svar jag kan få
 
lier skrev:
Om man byggt hus i tron om att det fanns en byggfelsförsäkring och färdigställande försäkring. Har man gjort något olagligt om den inte var tecknad??
Våran snickare garanterade att den var inbetald när vi hade byggsamråd?
Vems är felet?
Snickaren vi eller kommunen?

Våran snickare utsåg själv en kvalitetsansvarig för vårat bygge, denna KA som utsågs var aldrig där frågan är om Ka´n själv visste att han var utsedd för att vara KA.
Om snickaren sedan efter ca 4månaders byggtid utser sig själv till KA utan att blivit godkänd av kommunen eller oss och inte har rixbehörighet. Kan det vara godkänt då?

Kontrollplan vad händer om det inte finns en sådan förutom att vi inte kunde få ett slutbevis på huset.. Är det en lag på den också?

Vad kan jag göra åt att det blev såhär i efterhand?

Någon kanske vet:confused:
/Linda
Byggfelsförsäkringen kanske ni kan teckna i efterhand. Den är ju en garanti efter att huset är klart snarare än under gång - kolla med försäkringsbolaget.

Färdigställandeförsäkring är ju inte obligatorisk utan till för er skull.

KA kanske ni kan fixa en ny som i efterhand försöker kolla allt som går, så får ni väl pratat med denn om hur ni skall göra med sådana punkter i kontrollplanen som inte går att kolla nu (tex dränering under grund eller vad det nu kan vara).

Ev kan "snickaren" - om ni nu vill fortsättra med honom efter allting - vara KA. Är det ett mindre bygge så kanske kommunen inte kräver riksbehörighet - det måste du kolla med kommunen då. Alternativt kanske han kollade en del saker och kan vidarebefodra dom till en ny KA (om ni litar på honom dvs)

Lite konstigt att ni fick igenom bygganmälan utan byggfelsförsäkring. I princip kan jag tro att ni kan få ut slutbevis utan denna styggelse då också - kanske värt att prova ?

Byggfelsförsäkringen löser ju enligt statistiken aldrig ut iaf tyvärr så den är i princip bara en onödig utgift. Iof har ni ju inte byggt själva nu om er snicakre gjort allt så då kanske det kan vara tryggt att ha iaf ? Men det får ni avgöra, jag tror säkert det går att teckna i efterhand så länge som bygget inte kan anses vara klart (inget slutbevis) - men ring fk bol och fråga då som sagt.

Felet är för övrigt ert eftersom det är ni som står som byggherre.
Olagligt är det ni har gjort kanske inte direkt, men det kan ju bli struligt framöver om ni har otur.
Den största frågan som jag ser det är varför snickaren slarvade? Har han gjort ett bra jobb i övrigt ? Kanske läge att hyra in en extern KA och göra en kvaliteteskontroll/besiktning av huset för er egen skull om inte annat ?

/K
 
Jo jag kan teckna försäkringen i efterhand. Men varför skulle ja?
Jag har betalat den 1 gång och gått i tron att den funnits, men tyvärr så har dessa snickare stoppat alla pengar i egen ficka för att sedan kunna gå i konkurs.

Det kostar 30.000kr att teckna den i efterhand å det e utan färdigställande skydd (har redan kollat detta) Jag kan säga att hela detta bygge är konstigt för ingen har fattat någonting. Å vi har haft för lite kunskap än om vi tycktes ha full koll på allt. Nu bor vi inte kvar i huset. Men detta är långtifrån inte över bara för det, det har bara börjat. Finns det den minsta saken som jag kan få rätt på så ska jag driva den vare med eller utan advokat.
 
lier skrev:
Jo jag kan teckna försäkringen i efterhand. Men varför skulle ja?
Jag har betalat den 1 gång och gått i tron att den funnits, men tyvärr så har dessa snickare stoppat alla pengar i egen ficka för att sedan kunna gå i konkurs.

Det kostar 30.000kr att teckna den i efterhand å det e utan färdigställande skydd (har redan kollat detta) Jag kan säga att hela detta bygge är konstigt för ingen har fattat någonting. Å vi har haft för lite kunskap än om vi tycktes ha full koll på allt. Nu bor vi inte kvar i huset. Men detta är långtifrån inte över bara för det, det har bara börjat. Finns det den minsta saken som jag kan få rätt på så ska jag driva den vare med eller utan advokat.
Sorry,
Lade mitt inlägg innan jag läste er blogg - det framgick inte i ditt inlägg ovan hur långt det hade gått osv :)

/K
 
Det var det som var lite meningen. Jag ville veta utan att direkt säga bakgrunden. Men nu förstår du förståss bättre när du läst bloggen. / Linda
 
Tyvärr ligger alltid yttersta ansvaret på byggherren, dvs. ni.
Det är ni som ska se till att ni har anlitat en kvalitetsansvarig som skall hjälpa er hålla reda på era lagliga skyldigheter.
Det är ni som skall bevaka att ni fått ert försäkringsbesked.
Det är ni som, tyvärr, blir tvugna att betala försäkringen en andra gång eftersom den bevisligen inte är tecknad.

Jag är ledsen att jag inte kan ge er något annat svar.
Men att bygga är en stor investering som kräver att man antingen kan sätta sig in i mycket själv eller så får man betala för någon sakkunnig som kan hjälpa en.
 
Det är ni som, tyvärr, blir tvugna att betala försäkringen en andra gång eftersom den bevisligen inte är tecknad.
Ja nu behöver vi ju inte teckana försäkringen genom att vi inte bor kvar i huset. Dessutom som har vi friskrivit oss från huset vilket kan kännas skönt.

Jag förstod nästan att det var på vårat ansvar att hålla reda på dessa saker, men om byggaren säger att försäkring e tecknad å kommunen ger start besked om att få börja bygget så tycker jag att även kommunen har gjort fel. Kvalitetsansvarige utsåg våran byggfirma. Det var inget snack om att vi skulle leta en egen KA. Vi trodde att allt var i sin ordning genom att det gällde nyckelfärdigt hus på totalentrepenad:mad: Vi visste ju inte då vad som låg på vårat ansvar dessutom så var det ingen som talade om för oss heller vilka skyldigheter man hade:mad: Nu har ju detta kostat oss oerhört mycket pengar, men jag försöker att få någon form av hjälp av att allt kan ju inte ha varit vårt fel att det blev såhär. Men med dagens lagar så ser det inte bättre ut tyvärr. Nu är risken liten att man någonsin kommer att kunna bygga ett hus igen, å än om man skulle få den möjligheten så är ju frågan om man vill. Men om, så ska det finnas flera sidor med referenser samt en egen KA Företaget ska kollas upp in i minsta detalj samt en byggkunnig jurist som ser över mitt avtal innan jag skriver på någonting. /Linda
 
lier skrev:
Nu är risken liten att man någonsin kommer att kunna bygga ett hus igen, å än om man skulle få den möjligheten så är ju frågan om man vill. Men om, så ska det finnas flera sidor med referenser samt en egen KA Företaget ska kollas upp in i minsta detalj samt en byggkunnig jurist som ser över mitt avtal innan jag skriver på någonting. /Linda
Precis vad jag alltid propagerat för!
Tyärr kommer de flesta på detta alltför sent.

Det många som inte sätter sig in i saken tillräckligt innan de skall bygga hus.
Jag tycker det är förvånande eftersom ett hus är den största investering man gör i livet.
De flesta förbereder en bilaffär betydligt mer noga än en husaffär.

Hoppas ert elände kan rädda andra från att gå samma öde tillmötes.
 
Javisst har du råkat ut för väldigt mycket men förhoppningsvis vet du bättre nästa gång - och vi hoppas att du inte blivit avskräckt när det gäller husbygge en dag i framtiden. Jag tycker ändå kommunen varit väldigt svag i ditt fall. Vid mitt byggsamråd var inte byggförsäkringen tecknad av byggaren och det var jag, som byggherre, som ett par veckor senare fick påstötning av kommunen om att kopior på försäkringen skulle sändas in. Kommunen borde alltså ha uppmärksammat även dig om detta.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.