856 läst ·
3 svar
856 läst
3 svar
Bygger till - ångbroms?
Hej,
Försökte få ett vettigt svar på detta via FB och bygg-grupp där, men det gick sådär.
Har en sommarstuga på 30 kvm som min farfar byggt och isolerat med sågspån. Nu bygger vi till det och står i skedet att isolera och ev ångbroms eller ingen alls.
Vad sker och vi sätter plast/ångbroms i det rummet. Kommer inte den kondensen över till andra rum som ingen har? Väggarna är 120mm och funderar på att isolera med 95mm för att få lite luft i dem.
Vi är där från april - okt och har värme på ibland, men sällan. Oftast bara helger. Står kallt annars.
Huset har aldrig uppvisat på några problem vad vi har sett de senaste 50 åren.
Alla säger ju att man ska sätta plast, men ska man det? Hur gör man med taket och isolering? Linull?
Vore skönt att räta ut lite här
Försökte få ett vettigt svar på detta via FB och bygg-grupp där, men det gick sådär.
Har en sommarstuga på 30 kvm som min farfar byggt och isolerat med sågspån. Nu bygger vi till det och står i skedet att isolera och ev ångbroms eller ingen alls.
Vad sker och vi sätter plast/ångbroms i det rummet. Kommer inte den kondensen över till andra rum som ingen har? Väggarna är 120mm och funderar på att isolera med 95mm för att få lite luft i dem.
Vi är där från april - okt och har värme på ibland, men sällan. Oftast bara helger. Står kallt annars.
Alla säger ju att man ska sätta plast, men ska man det? Hur gör man med taket och isolering? Linull?
Vore skönt att räta ut lite här
Är det inte uppvärmt året om så ingen plast, med så lite isolering är det ej nödvändigt heller. Kör med träfiberisolering så får ni samma material som spånen men med bättre lambdavärde.Z ZeroX66 skrev:Hej,
Vore skönt att räta ut lite här![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygger på vån 150m2 --> 290m2: Trasig kompressor - Byta till Bergvärme
Värmepumpar -
Altan på betongplattor - men hur bygger jag upp till rätt nivå vid häcken?
Altan & Uteplats -
tillbyggnad - hur göra med "grannens" vägg då jag bygger om garaget?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dränering - senare tillbygger, vad tänka på?
Grund & Markarbeten -
Hur bygger man en "fet stolpe" till altan-staketet ?
Byggmaterial & Byggteknik