Fint hus och sympatiska människor !

två saker som slog mig:
1. Varför har Gert väldigt ofta solkiga / smutsiga kläder ? Fläckar på byxorna etc…
2. Vilken tur att vi människor är olika! Jag hade inte velat bo i Skåne där allt är platt ,och dessutom inga snörika vintrar . Jag vill ha en omgivning / natur med berg / kullar :)

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
jejdig jejdig skrev:
Ärdet någon somvetvilkalätbetongblock de använde?
Som tidigare påpekats finns det en anledning att man i Skåne byggt Skåne huse vinklar. Med den tomten och det läget hade jag satsat på fyrlängad Skånegård. Annars tycker jag det blev ett fint hus.
De hade missat att dölja loggan på en bild - det är H+H.

• Gilla
jejdig
  • Laddar…
"En bidragande orsak till att det har gått så bra är att de flyttade ut till bygget och kunde övervaka det varje dag."

Är det verkligen så att man måste övervaka hantverkare varje dag under hela projektet för att det ska bli bra? Skrämmande...

I övrigt håller jag med om att det där lilla gårdshuset näppeligen är en statarlänga.

Trevligt att mannen fick bestämma vilka fiskar han skulle ha i sin damm. Bygget kändes väldigt obalanserat på det viset. Men det kanske bara var hur TV teamet framställde det.

Huset i Norge var väl mer spännande rent arkitektoniskt än detta?

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"En bidragande orsak till att det har gått så bra är att de flyttade ut till bygget och kunde övervaka det varje dag."

Är det verkligen så att man måste övervaka hantverkare varje dag under hela projektet för att det ska bli bra? Skrämmande...

I övrigt håller jag med om att det där lilla gårdshuset näppeligen är en statarlänga.
Det handlar inte enbart om att övervaka utan även att fatta alla besluten som måste fattas under tiden. Bara att du som ägare står för inköpen och hämtar mtrl sparar enormt mycket pengar för att istället låta snickaren hänga på XL bygg.

• Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Jag tyckte Görill såg riktigt ledsen ut i slutscenen. Ingen här verka reagera nämnvärt över en kostnad på 8-9 miljoner för en lada på landet? Tänk, egentligen hade det ju gått bra att bo i det lilla huset ,med växthus odlingar och höns. Det verkar som om det inte finns något mittemellan.
Antingen är det 2-300m2 eller Tiny-House på 15m2.
2 personer bör väl kunna fungera alldeles utmärkt på 80 m2 och en barnfamilj på 120 ?
Vi jobbar mycket, sover 8 timmar. Inte mycket tid över för att bo. Det är ju också så att det går att färga all beskrivning med värdeladdade ord. Är det ljust och luftigt eller kalt och ödsligt.
Trivsamt smått och ombonat eller trångt och klaustrofobiskt?
Vi lever våra liv som om allt är statiskt. Jag har upplevt nära nollränta, men också 17%.
Jag hade en gång en rörelsefastighet med en skuld på 2 miljoner.
Banken värderade den till 800.000. Inte kul. Jag har följt denna , min gamla fastighets upp- och nedgångar. Senast såldes den för 7 miljoner. Nu är det krig, oljan kostar $130. Jag tror vi måste sluta leva som om morgondagen ser likadan ut som gårdagen.

• Gilla
  • Ledsen
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Jag tycker det var två otroligt sympatisk människor som byggde!

Superfin planlösning med två loft med den härliga mittdelen med öppet upp i nock, riktigt härlig detaljkänsla på inredning och materialval trots den påstådda "välj ångesten"!

Sen vad Husdrömmar sen väljer att fokusera på är ju inte deras fel :)

Som vanligt med Husdrömmar saknas en massa fakta tycker jag för det kan inte ha stoppat vid 8.7Milj? Bara ett axplock:
- Tomt kostnad? (~1milj)
- Garage Kostnad? (500k)
- Markjobb innan hus Kostnad? (250K)
- Markjobb gräsmatta/damm (300K)
- Markjobb grusplan (150K)
- Avlopp / Vatten anslutning (175K)
- Dubbla bygglov + ritningar (100K)

Saker jag gärna skulle få redovisat istället för ca 10min med drönar bilder.....:
- Uppvärming, typ av panna, typ av fördelning?
- Ventilation?
- Egen brunn, filter etc?
- Eget avlopp, vilket?

• Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Kul avsnitt även om de har en helt annan smak än vad jag har, men så är det. Kan konstatera att huset är väldigt "klassiskt" med små fönster, franska dörrar, avgränsad planlösning där kamin endast syns från ett rum, köket avskärmat och ett "grovkök"/tvättrum i anslutning till kök.

Kan även hålla med Gert om att huset med vinkel knappast drog nytta av den otroligt fina utsikten och bristen på nyfikna grannar och förbipasserade som står och kikar, Här handlar det ju om storslagna vyer, mycket ljus, i alla fall åt två håll. Dock får man ju lösa detta med vindskydd, lite beroende på varifrån vinden oftast blåser? Sen kan jag spontant tänka att ska man bygga ett hus i denna prisklass är det inte fel att kosta på sig några timmar hos en arkitekt för att undvika allt för grova missar i planering/planlösning...

Huset kändes väldigt dyrt, vad är det som kostat egentligen? Är det corona-priser på virke och annat material som spökar?

Åter igen trist att man inte snabbt går igenom teknik, värme, avlopp etc och hur detta har lösts? Kanske är det här det kostar pengar med dyra speciallösningar för infiltration, brunn etc, eller är allt kommunalt?

/S

• Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag tyckte Görill såg riktigt ledsen ut i slutscenen. Ingen här verka reagera nämnvärt över en kostnad på 8-9 miljoner för en lada på landet? Tänk, egentligen hade det ju gått bra att bo i det lilla huset ,med växthus odlingar och höns. Det verkar som om det inte finns något mittemellan.
Antingen är det 2-300m2 eller Tiny-House på 15m2.
2 personer bör väl kunna fungera alldeles utmärkt på 80 m2 och en barnfamilj på 120 ?
.
Kan hålla med, det huset som stod där såg ut att vara ungefär lika stort (145 m2) som vårat hus där vi bor 4 personer, varför ska två personer bygga ett jättehus? Vill de så vill de och pengar finns det, men man hade ju kunnat rusta upp det befintliga huset istället, kanske förlängt det lite och sen lagt 6-7 miljoner på annat roligt.

/S

R Rolf Berglund skrev:
Fin gårdsbild och mycket fint på håll.
Är golvet slipad betong? (Till skillnad från väggar i badrum som har klinker efterliknande sten.)
Golvet är mosaik. Slipas efter gjutning, om man inte lagt plattor. Iblan kallas det Terrazzo (fabrikat).

P
P Pankow skrev:
Fina skåne och dess underbara natur. Synd att det alltid blåser lite för mycket.
Blåsten beror på var i Skåne man befinner sig. Det finns skog t ex på Söderåsen och Linderödsåsen som tar vinden. Runt Klagstorp och hela vägen västerut finns det däremot i stort sett bara åker, något enstaka träd och en topologi som en uttorkad saltsjö, så det finns inget som stoppar vinden. När det är torrt, blåser det gärna jord-damm från åkarna som fastnar på fönsterrutorna.

Smaken är dock som baken och för den som gillar den Klagstorpska landskapstypen kommer här en stämningsfull vinterbild. Y5XaJD.jpg

• Haha
  • Gilla
Alex0918 och 10 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Inget speciellt, men fint hus. Gillar att takkupan går ända ner till väggarnas botten.

HOBBY ARCHITECT
K Kyleman skrev:
Finessen med vinklade hus på skånska slätten är att man "på köpet" kan få en skyddad uteplats där det blir någorlunda lä för vinden, superarkitekten har tydligen ingen kunskap om detta!
Räkte det inte med grannhuset och gästhuset?

HOBBY ARCHITECT
Var det spröjar man kan ta bort dom valde till slut? Fult. Snyggare med riktiga spröjsar i fyrkanter istället. Men jag undrar vad Gert inte gillar med fönsterluckor? Att det blir töntigt eftersom dom inte ska användas. Eller ska dom det?

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
Förstår man tycker olika men är det bara jag som hade föredragit förhöjt väggliv så att taket inte blir som en stor hatt på bygget? Man kanske ville följa formen på det mindre huset? Eller stilen överlag i Skåne med lador i denna stil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.