112 888 läst ·
251 svar
113k läst
251 svar
Bygger nytt hus från grunden, delvis på pelare i Thailand
Jo det kommer att bli färg på väggarna, för även om glasen kommer att vara lite tonade så blir det mycket ljus som kommer in. Tapeter och andra organiska lösningar går bort. Dock är färgerna på modellen inte det som kommer att gälla, det var bara för att "peta" in ngt, men ljust ja.AskeHolst skrev:
Har du möjligtvis färgkoden kvar? Tjejen gillade nyansen
Jag förstår vad du säger Anna men när vi tex äter så sitter vi på golvet så får fönsterna bli riktigt lågaAnna_H skrev:
Redigerat:
Supernice!kentapenta skrev:Här en enkel lösning på "problemet" med att det stänker upp smuts på väggarna när det regnar,
Ett par tre rader klinkers utmed väggarna,
[bild]
Och så några bilder på hur vårt hus har utvecklats från väldigt enkelt till fortfarande enkelt men inbott och fint.
När hon byggde det tillät ekonomin bara plåttak, fönsterluckor och plastdörrar
Nu några år senare har hon byggt till, nytt tak på hela huset, träspegeldörraroch tinted windows. [bild]
[bild]
[bild]
Det krävs inte så mycket för att göra ett stort lyft på boendet.
Hade inte det gamla huset varit av trä (och termitskadat) så hade jag också bara byggt till.
Ang stänk på väggar så hade jag tänkt mig ngt liknande som du har, fast inte klinkers då det blir så jäkla halt. Vi har en relativt liten tomt så jag tänkte ha typ plattor med "stenströssel" på i vitt och svart som är avsett att gå på för att sedan ha trädgård utanför mot muren. Förmannen har koll på min önskan och kommer att göra ett fall i trädgården så vattnet rinner ut mot gatan.
När det fortfarande regnade här så observerade jag hur vattnet gick på tomten. Det var inte optimalt
För oinvigda så slutade det regna för en månad sedan. Nästa regn kommer väl i April (men då med besked
Vi kom hem från Bkk sent igår kväll, stannade till vid huset och så att dom börjat med taket (ja, delar av det). Verkar förmodligen lite lustigt med detta tillvägagångssätt när andra delen av huset inte hunnit ikapp
Min spontan tanke var -NEJ, jag ville juh ha den där folien under takpannorna. Ja dom jobbar roligt de där byggarna
Skit i det, det går väl att lägga det över (under) bjälkarna...
Apropå takbjälkar. Såg dom innan vi åkte. Tänkte att -Fan, se till att måla dom innan OCH efter så inte skiten börjar rosta.
Visade sig att det inte var vanliga järnbalkar. Aluminium eller rostfritt ser det ut som. Braaa
För att återgå till folien så åkte jag dit idag o kollade läget. Döm av min förvåning att folien är på plats OCH ingår i priset för bygget!!!!
Säger bara WOW!!!
Räknade kallt med att det skulle ingå i min "extrautrustning" som jag själv står för.
Lite OT:
Var på Ikea i Bkk för att titta lite och äta.
Trodde aldrig att jag skulle säga det någonsin i mitt liv, men det kändes så lyxigt med möblerna:wow:
Priserna var dyrare än de billiga (och illaluktande) laminatmöblerna som säljs här med all rätt, men billigare än de sämre "kvalitetsmöblerna". Köpte bestick som man vanligtvis tar för givet att dom är ok, men efter att använt sig av inhemska aluminium prylar så känns Ikeas bestick som rena lyxen. Handdukar var också ngt jag införskaffade.
Blir fler besök för att möblera huset
Maten däremot... Urk, nä, fy och varför marknadsför ni svensk mat med sk*t? Hemma har jag ingenting emot att köpa en korv, för den är ok (med tanke på priset), köttbullarna likaså men här smakade det blää.
Laxen var som hemma samt allt annat importerat. Lingonsylten (ekologisk) var faktiskt som en dröm
. Köpte med mig ett par burkar hehe.
Men för övrigt var maten bara pinsam
Min spontan tanke var -NEJ, jag ville juh ha den där folien under takpannorna. Ja dom jobbar roligt de där byggarna
Skit i det, det går väl att lägga det över (under) bjälkarna...
Apropå takbjälkar. Såg dom innan vi åkte. Tänkte att -Fan, se till att måla dom innan OCH efter så inte skiten börjar rosta.
Visade sig att det inte var vanliga järnbalkar. Aluminium eller rostfritt ser det ut som. Braaa
För att återgå till folien så åkte jag dit idag o kollade läget. Döm av min förvåning att folien är på plats OCH ingår i priset för bygget!!!!
Säger bara WOW!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räknade kallt med att det skulle ingå i min "extrautrustning" som jag själv står för.
Lite OT:
Var på Ikea i Bkk för att titta lite och äta.
Trodde aldrig att jag skulle säga det någonsin i mitt liv, men det kändes så lyxigt med möblerna:wow:
Priserna var dyrare än de billiga (och illaluktande) laminatmöblerna som säljs här med all rätt, men billigare än de sämre "kvalitetsmöblerna". Köpte bestick som man vanligtvis tar för givet att dom är ok, men efter att använt sig av inhemska aluminium prylar så känns Ikeas bestick som rena lyxen. Handdukar var också ngt jag införskaffade.
Blir fler besök för att möblera huset
Maten däremot... Urk, nä, fy och varför marknadsför ni svensk mat med sk*t? Hemma har jag ingenting emot att köpa en korv, för den är ok (med tanke på priset), köttbullarna likaså men här smakade det blää.
Laxen var som hemma samt allt annat importerat. Lingonsylten (ekologisk) var faktiskt som en dröm
Men för övrigt var maten bara pinsam
Den blir bra.Chuck Wow skrev:
Verkar som du har fått tag på en bra byggare, priset känns riktigt bra med tanke på vad som ingår.
Fick PM som jag inte kunde öppna.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Vet inte om någon frågat det senare. Men en fin byggnad. Är sugen på renoverings objekt utomlands, vist lär nog dröja några år innan det blir verklighet av det. Till frågan vad kostade/kostar renoveringsobjektet?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 365 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 365 inlägg
Vet faktiskt inte om det är till salu, men med tanke på skicket så antog jag hade det skulle gå att övertala ägarenDaniel_82 skrev:
Dock kan vissa adresser vara sjukt dyra i Bangkok, vet inte exakt var detta är, bilden före i albumet ser ut att vara från Lumpini parken
Logga in
Skapa konto
Och bilden efter en bild på The Oriental men från andra sidan floden så jag fattar faktiskt inget (Parken och The Oriental ligger på samma sida floden).
Logga in
Skapa konto
edit: Vi tog antagligen båten över då vi bodde på The Mandarin som ligger mitt emot Oriental så huset i fråga ligger antagligen i området runt Lumpiniparken
Redigerat:
Södra Lumpini park ligger i Silom vilket är troligtvis det dyraste området SÖ AsienAndersMalmgren skrev:Vet faktiskt inte om det är till salu, men med tanke på skicket så antog jag hade det skulle gå att övertala ägaren
Dock kan vissa adresser vara sjukt dyra i Bangkok, vet inte exakt var detta är, bilden före i albumet ser ut att vara från Lumpini parken
[bild]
Och bilden efter en bild på The Oriental men från andra sidan floden så jag fattar faktiskt inget (Parken och The Oriental ligger på samma sida floden).
[bild]
edit: Vi tog antagligen båten över då vi bodde på The Mandarin som ligger mitt emot Oriental så huset i fråga ligger antagligen i området runt Lumpiniparken
Men om det hade varit coolt? Ja absolut! Älskar tanken, men den ligger "way far" från mina tillgångar
En tanke som slog mig nu är att om du Anders skulle använda bara en gnutta av din noggrannhet och finess så kan du göra grova pengar där på renoveringar. Allt du behöver för att sköta om jobbet hemma är internett, och det finns
![20151220_080351[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/143/143795-4e897f3cd9fd5f7eaaa473411c166bf3.jpg)

![20151220_083904[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/143/143796-d3b5a00fe463d25c09e1dd26e9eb9605.jpg)