För övrigt var väl huset fint.

Men ett klassiskt "anne" avsnitt där det är 80% prat om annat än hus :)

Är ju inte så svårt klämma till ett fint hus om man kan lägga 10.2 miljoner på det. Inte ens om man inte är arkitekt ;)

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Jag tror ändå hon menade att design är en del av bearbetningen, eftersom hon i nästa stycke sa att en möbelsnickare säkert kan hjälpa till. Underförstått, en möbelsnickare kan både design och det praktiska.

Funderade också på sprickan och med småbarn själv så tänkte jag att det kommer skita sig när första mjölkglaset spills ut. Kan ingenting om behandling av sådana möbler men tänker någon form av epoxy eller liknande.
Jag kan tänka mig att bearbetningen var gratis i detta fall men då kanske inte för att hon gjort den (som det presenterades som i programmet) utan för att TV-kamerorna var med. Så roade är nog annars inte de flesta företag av att ha kunden tittandes över axeln på den som utför arbetet att man bjuder på både arbetet och maskintiden.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
En sak som slog mig när jag nu sneglade på målningsmomentet i programmet.

Finns det inte risk för att panelen med växlande årstider blir randig? Det var ju i princip en lockläcktpanel med locken i någon liknande 2”x2” som lock. Av egen (bitter) erfarenhet rör sig väl en sådan panel med årstiderna som riskerar att frilägga omålad panel.
Framgick vid exteriörbilderna omkring 57 minuter att det redan torkat isär. Synd att dom inte fattade det tidigare när det var såååå jobbigt att måla (eftersom locken var fastspikade redan)… misstag man bara gör en gång

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Dags att byta namn på programmet till Arkitektdrömmar? Vilket nummer i ordningen är det som man får följa arkitekter som bygger hus och sedan smyger in lite reklam för deras tidigare projekt?

• Gilla
jonaskop och 4 till
  • Laddar…
Manberg Manberg skrev:
Dags att byta namn på programmet till Arkitektdrömmar? Vilket nummer i ordningen är det som man får följa arkitekter som bygger hus och sedan smyger in lite reklam för deras tidigare projekt?
tror det är väldigt svårt att hitta vanligt folk som vill ställa up vi svenskar gillar ju inte att skylta om pengar och status

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
P Pankow skrev:
Kul projekt! Gillar att huset står på styltor. Hur komplicerat är det att bygga denna typ av ”stylthus” och behövs det då någon form av extra skydd underhuset, typ plåtskivor etc. Undrar hur mycket kallras de stora fönstren på andra våningen generera? Tyckte att deras helt vita kök var ganska blekt och inga intressanta kontraster. Duktiga och ambitiösa var familjen verkligen.👍
man använder fibercementskivor på undersidan

• Gilla
Pankow och 1 till
  • Laddar…
X
Helt ofattbart att totalkostnaden hamnar på över 10m för ett så litet hus där de dessutom gjorde mycket själva, också utan kostnader för arkitekt. Hade detta varit kostnad inklusive tomt vore det mer rimligt.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fint hus. Jag gillar känslan av att det är lyft. Lite som en träkoja.
Kvackatore Kvackatore skrev:
Kan ingenting om behandling av sådana möbler men tänker någon form av epoxy eller liknande.
Finns massvis med Youtubare som gör sådana bord med epoxylagningar.

Jag tycker det är snyggare att göra som hon gjorde i programmet. Det blir en lite plastig känsla av att fylla upp med epoxy.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Helt ofattbart att totalkostnaden hamnar på över 10m för ett så litet hus där de dessutom gjorde mycket själva, också utan kostnader för arkitekt. Hade detta varit kostnad inklusive tomt vore det mer rimligt.
Är ganska säker på att de räknade in fastigheten i det priset, det är ju en helhet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
X
A AndersS skrev:
Är ganska säker på att de räknade in fastigheten i det priset, det är ju en helhet.
Det vore enda rimliga förklaringen

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
PeterFalun
X Jeppan skrev:
Det vore enda rimliga förklaringen
ja......så här står det att läsa artikeln;

"Deras budget som från början varit 8,5 miljoner och ökades till 10 miljoner kronor överskred de med 200 000 kr när de till slut landade på 10,2 miljoner kr för tomt och husbygge."

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Gav de 3 Mkr för fastigheten, den har ju en begräsning i tillfartsvägen för grannfastigheten?

A AndersS skrev:
Gav de 3 Mkr för fastigheten, den har ju en begräsning i tillfartsvägen för grannfastigheten?
Garanterat styckat från grannfastigheten så snarare en tillgång.
/W

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Garanterat styckat från grannfastigheten så snarare en tillgång.
/W
På vilket sätt är grannens "servitut" på väg över fastigheten en tillgång?
Någon som kör utanför "stugknuten" och mellan huset och "vagnsboden".
Mera än risken att kvada ena husstolpen vid vägen.😉

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.