19 157 läst ·
91 svar
19k läst
91 svar
Bygger hus på styltor och sparar berget i Trångsund - Husdrömmar
För övrigt var väl huset fint.
Men ett klassiskt "anne" avsnitt där det är 80% prat om annat än hus
Är ju inte så svårt klämma till ett fint hus om man kan lägga 10.2 miljoner på det. Inte ens om man inte är arkitekt
Men ett klassiskt "anne" avsnitt där det är 80% prat om annat än hus
Är ju inte så svårt klämma till ett fint hus om man kan lägga 10.2 miljoner på det. Inte ens om man inte är arkitekt
Jag kan tänka mig att bearbetningen var gratis i detta fall men då kanske inte för att hon gjort den (som det presenterades som i programmet) utan för att TV-kamerorna var med. Så roade är nog annars inte de flesta företag av att ha kunden tittandes över axeln på den som utför arbetet att man bjuder på både arbetet och maskintiden.Kvackatore skrev:
Jag tror ändå hon menade att design är en del av bearbetningen, eftersom hon i nästa stycke sa att en möbelsnickare säkert kan hjälpa till. Underförstått, en möbelsnickare kan både design och det praktiska.
Funderade också på sprickan och med småbarn själv så tänkte jag att det kommer skita sig när första mjölkglaset spills ut. Kan ingenting om behandling av sådana möbler men tänker någon form av epoxy eller liknande.
Framgick vid exteriörbilderna omkring 57 minuter att det redan torkat isär. Synd att dom inte fattade det tidigare när det var såååå jobbigt att måla (eftersom locken var fastspikade redan)… misstag man bara gör en gångM myrstack skrev:En sak som slog mig när jag nu sneglade på målningsmomentet i programmet.
Finns det inte risk för att panelen med växlande årstider blir randig? Det var ju i princip en lockläcktpanel med locken i någon liknande 2”x2” som lock. Av egen (bitter) erfarenhet rör sig väl en sådan panel med årstiderna som riskerar att frilägga omålad panel.
Är det inte lite patetiskt när Wingårdh står och pratar lyriskt om att spara den svenska graniten men andra sidan kan han spränga bort 4 000 ton Bohusklippa på atriumhuset på Torslanda !!
https://www.byggahus.se/atriumhus-av-wingardh-nedsankt-i-berget-i-goteborg-grand-designs
https://www.byggahus.se/atriumhus-av-wingardh-nedsankt-i-berget-i-goteborg-grand-designs
tror det är väldigt svårt att hitta vanligt folk som vill ställa up vi svenskar gillar ju inte att skylta om pengar och statusManberg skrev:
man använder fibercementskivor på undersidanP Pankow skrev:Kul projekt! Gillar att huset står på styltor. Hur komplicerat är det att bygga denna typ av ”stylthus” och behövs det då någon form av extra skydd underhuset, typ plåtskivor etc. Undrar hur mycket kallras de stora fönstren på andra våningen generera? Tyckte att deras helt vita kök var ganska blekt och inga intressanta kontraster. Duktiga och ambitiösa var familjen verkligen.👍
Helt ofattbart att totalkostnaden hamnar på över 10m för ett så litet hus där de dessutom gjorde mycket själva, också utan kostnader för arkitekt. Hade detta varit kostnad inklusive tomt vore det mer rimligt.
Redigerat:
Fint hus. Jag gillar känslan av att det är lyft. Lite som en träkoja.
Jag tycker det är snyggare att göra som hon gjorde i programmet. Det blir en lite plastig känsla av att fylla upp med epoxy.
Finns massvis med Youtubare som gör sådana bord med epoxylagningar.Kvackatore skrev:
Jag tycker det är snyggare att göra som hon gjorde i programmet. Det blir en lite plastig känsla av att fylla upp med epoxy.
Är ganska säker på att de räknade in fastigheten i det priset, det är ju en helhet.X Jeppan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg