Håller på och ska bygga en byggnad lagd på lecablock. Den ska bli 9,5x4,2 meter med pulpettak, vara vinterbonad. Vi har grävt och lagt ner isolering i marken, fyllt med grus och håller nu på och finjusterar det sista med lecablockens höjd. Lagt ut tre rader med 8 st leca på varje och ska köpa 45x220 reglar till tre bärlinor. Funderar nu om dessa bärlinor ska vara i tryckat eller obehandlat virke?
Är sedan inte helt med hur man ska gå vidare med bygget, ska golvåsarna ligga ovanpå denna bärlinan eller? Har försökt kolla på tex träguiden men tycker inte jag hittar nån bra beskrivning. Finns det någon som kan förklara steg för steg eller som kan ge mig en bra länk där man ser steg för sten hur man ska gå till väga? Förhoppningen är att stommen ska stå klar innan vintern..

Lösa Lecablock låter lite klent som grund till en så pass stor byggnad, risk för sättningar. Isoleringens syfte förstår jag inte om du inte har platta?
Man rekommenderar att använda obehandlat virke i byggnader.

Nedifrån och upp skulle jag säga: Packad makadam->Sula i betong->Murad leca->Syllpapp->Syll->Bjälklag

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Lösa Lecablock låter lite klent som grund till en så pass stor byggnad, risk för sättningar. Isoleringens syfte förstår jag inte om du inte har platta?
Man rekommenderar att använda obehandlat virke i byggnader.

Nedifrån och upp skulle jag säga: Packad makadam->Sula i betong->Murad leca->Syllpapp->Syll->Bjälklag
Precis så byggde jag till mitt hus 4x8m tre väggar på 2m hög grundmur av murad och armerad var 3:e lager i lecastenar, med skillnaden att den armerade betongsulan 1x2dm tvärsnitt, göts i leca formar, 6dm breda, som vilar på packad sand (snäcksand, gammal havsbotten..)

Markisolering gör att man inte behöver gräva till frostfritt djup. Gäller i princip allt man pillar ner i marken. Även t ex betongplintar.
Definitivt inte enbart för platta på mark.

Ja det har du rätt i

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.