pär h skrev:
Hej daniel och alla andra ursäkta mitt bitska på hopp!
Men jag hävdar fortfarande att det snabaste,kanske? enklaste, biligaste och med största sanolighet starkast är bladlask.
Enkelt ja vist ! Om man är osäker på hand verktyg går det änu bättre med bordssågen .

Gerad bladlask skall försöka förklara .Märk upp änden på det övre trästycket(liggande) som för en bladning halvt i halvt med en vinkel och penna ta bort träet till halva djupet
Gera den kvarvarande tappen. Gör lika dant på andra ände av trästycket.

Det stående trästycket : Lägg den färdiga övre tappen(liggande) som mall över den undre(stående)och märk(rita) av tappen. Såga längs den markerade linjen till hälften av trästycket ta bort överflödigt matrial .Gör likadant på andra änden av trästycket.

Färdig. Nu har du gerad bladlask som bara syns från ändarna. Det var MYCKET krångligare att förklara än att göra hoppas att du förstod

MVH pär h
Jo, jag förstod dig Per. Men du beskriver här är vad jag har trott kallades en "vanlig bladning", och jag trodde att du menade något annat när du skrev gering. Men nu är jag med dig:)

//Daniel

enklaste metoden är att ställa höjden korrekt på klingan i en justersåg . sedermera flytta arbetsstycket 3mm dvs.klingans tjocklek i sidled .vänd arbetsstycket och gör likadant tills en tapp är formad . ställ sedan arbetsstycket på högkant för att spåra ur glasfalsen.ändra anhållet tills önskat spår för glasets tjocklek uppnås.
om du ej har tillgång till en justersåg så är det inget billigt alternativ att köpa en men du kan även använda dig av en upp och nervänd cirkelsåg fastskruvad på en böjstyv skiva samt två skruvtvingar och hyvlad list / bräda som anhåll.

Jag köpte en enkel kexmaskin på Classe O och det funkade ok.

Resultatet av bygge finns här för intresserade:
http://www.minhembio.com/jocke4u/165239/

Jag är mkt nöjd och inte minst då detta är det första möbelbygget jag har gett mig in på. Visst har man lärt sig lite och kommer göra justeringar på nästa bygge.

Snygg! Mycket stilren. Du måste var lite mallig, det hade jag varit. ;)

Jo, visst är man lite mallig :) Idag finns det inga dörrhandtag på den som ni ser och funderar på om jag skall ha den utan eller skaffa små knoppar i rostfritt

Nej inga knoppar! Som sagt den är ren, stilig. Om du nödvändigtvis vill ha handtag, ingen metall, gör små knoppar i trä eller ett lätt lodrätt spår för att få grepp.

Mycket snygg...:)

Det var ett lyckat första möbelprojekt! Gett mersmak gissar jag?

Fantastiskt snyggt. Hur mycket tid har du lagt på det, om du skulle uppskatta?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.