personstarthumb-up

Bygge av självbevattnad planeringslåda

4k läst  15 svar

1. A
    Medlem Nivå 8
    För att skapa en avskärming mot grannen från vår nybyggda takterrass, har vi tänkt planetera en "klematishäck", som stoppar insyn på sommaren, men klipps ner på vintern och därmed inte blockerar grannens vintersol.

Eftersom det är en takterrass, är markplanering uteslutet och någon form av kruka behövs - klematis behöver stora krukor, djup jord, konstant fuktighet. Planen blev att bygga en planeringslåda modell större, med plats för fyra klematisplantor. Det blir en självbevattnad låda med ett vattenmagasin underst, över tre meter lång, och isolerad.

Här är terrassen, vilken ligger i vinkeln mellan två huskroppar i ett "L". Den nås via ett specialfönster från övervåningen. Planerningslådans stomme är färdigtbyggd vid det här laget.

wickingbed-6.jpg

Lådan är konstruerad av 21x95 tryckt virke, med invändiga hörnreglar. Måtten är ca 3.200x700x350.

wickingbed-1.jpg

2. A
    Medlem Nivå 8
    Därefter klädde jag den främre insidan med svart barkväv, för att den vita cellplasten inte ska ses i springorna när virket torkar och krymper.

wickingbed-9.jpg

Isoleringen är 20 mm tjock cellplast.

wickingbed-10.jpg

Det behövdes även borras hål för två genomföringar, den undre för att kunna tömma vattenförrådet, den övre ska alltiv vara öppen och förhindra att vattennivån stiger upp i jorden vid regn eller övervattning.

wickingbed-14.jpg

De genomföringar jag hade var för korta för att gå igenom trä+isolering, så ett större hål gjordes i frigoliten.

wickingbed-15.jpg

3. A
    Medlem Nivå 8
    Insidan täcks med dammfolie.

wickingbed-16.jpg

Krångligt att få till hörnen...

wickingbed-17.jpg

Bordgenomföringar (3/8" från biltema) på plats.

wickingbed-19.jpg

Insidan...

wickingbed-20.jpg

Slutligen häftade jag fast folien i överkant och skar av överflödigt material. Nu är det förhoppningsvis vattentätt...

wickingbed-21.jpg

4. A
    Medlem Nivå 8
    För att skapa ett vattenmagasin i botten, lade jag i dräneringsslangar. 3 st à 3 meter.

wickingbed-27.jpg

Ett rör för att fylla vattenmagasinet ansluter till det ena dräneringsröret. Lock viktigt för att undvika att djur kommer in (främst myggor som gillar att lägga ägg i stillastående vatten...)

wickingbed-31.jpg

Rören täcktes sedan med lecakulor, det gick åt cirka 100l. Dessa fungerar dels som vattenmagasin, dels håller de uppe jorden, och dels hjälper de till att suga upp vatten i jorden via kapilläreffekter.

Jag uppskattar att dräneningsrören håller en volym på cirka 60l, och sedan ytterligare 30-40l i lecakulorna, så magasinet närmar sig nog 100 liter vatten.

5. A
    Medlem Nivå 8
    Ett lock på den nedre genomföringen, och en vinklad slanganslutning på den övre. Den håller förhoppningsvis borta vattnet från träet.... Alternatist kan jag ansluta en slang.

wickingbed-26.jpg

Det tillkom även en list upptil som ger en snyggare avslutning, samt håller membranet ordentligt på plats.

wickingbed-33.jpg

Och till sist, vy på den slutliga placeringen. Nu behöver det bara lösas en spalje på något vettigt sätt, och eventuellt göra några kilar för att se till att allt står rakt, den lutar i nuläget lite.

wickingbed-37.jpg

6. R
    Medlem · Nivå 10
    Ser härligt ut men behöver nedre fönstret tas loss från gångjärnen för att ge "utgång"?

Vad blir det för räcken? Glas? Annat?

7. F
    Husägare Nivå 8
    Kul att fler har byggt självvattnande lådor! Efter förra sommarens semesterresa var mina växter stendöda, så i samband med att jag byggde om altanen i våras konstruerade jag några olika varianter på temat. Jag kan lägga upp lite bilder och idéer senare.
    Din låda ser ju riktigt och välbyggd ut
    Verkar inte finnas så mycket på byggahus i ämnet, så varför inte göra den här tråden till en kunskapsbas?

Boan gillar
  8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 13
    Odlingarna i växthuset slukar ordentligt med vatten, detta skulle kanske vara en lösning där. Kanske med ett flöte för att se hur fullt det är.

Trollskidan gillar
  9. A
    Medlem Nivå 8
    Nej, de nedre fönstret öppnas med gångjärn på ena sidan och ett vanligt vred på insidan.

Räcken blir i smidesvariant, lite femtiotalsstuk. Lokale smeden har lovat att det ska vara klart till slutet av juli, så jag hoppas på det!

10. A
    Medlem Nivå 8
    Jag funderade på att välja ett 70-rör för att kunna lägga i en pingisboll som flöte.... Får kanske bli ett riktigt i stället...

Edit: helst skulle man ju vilja ha ett mätrör à la gamla hydroforer...

11. AndersPS
    Renoverare Nivå 12
    Grymt.

12. S
    Allvetare · Nivå 10
    Jag skall också bygga planteringar.
    Hade inte tänkt på självbevattning, men nu blev jag sugen och jag har 8 månader på mig att fundera då det blir nästa år.
    Tackar för inspirationen och hoppas på fler tips.

arkTecko gillar
  13. B
    Medlem Nivå 8
    Vi kör ju Gardena MicroDrip, men detta skulle ju vara att komplement. skulle det funka lika bra med byggplast tror ni?

14. S
    Allvetare · Nivå 10
    Jag tror byggplast fungerar.
    Att kombinera dessa två borde betyda att det kan sköta sig själv under längre tid.

15. A
    Medlem Nivå 8
    Ja, damm-membranet kändes lite overkill, hade nog också varit mer lätthanterligt med en tunnare plast.

Så här långt fungerar det mycket bra, har bara vattnat en gång (och det kändes inte nödvändigt) sedan den blev klar och klematisen stortrivs. Men det har ju inte varit den varmaste och torraste sommaren...

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: