Nu var det då äntligen dags efter ett drygt halvårs "tjat" från barnen 
Det har önskats en trädkoja med rutschkana, klättervägg, gunga och koja så klart, gärna altan oxå... Önskelistan kan göras lång!
Idag satt jag och slutprojekterade ritningar och mängder och gick sedan ut till det tänkta trädet för att sätta ut hörn och höjd och då visar det sig att det kan tänkas vara liiiite för nära grannen för att bli helt bra?! Enda vettiga trädet är det oxå!
Så det blev till att tänka om helt, nystart är kul
Ut i trädgården igen för att tänka i nya banor... Hittade en plats uppe i berget till slut, inte längre en trädkoja dock. Kommer lägga upp lite bilder imorrn!
Kojan kommer att bestå av en altan på ca 3 x 3, 5 m och kommer stå i en bergsslänt, nivåskillnad drygt 1,5-2m. Uppe på altanen tänker jag mig ett hus på ca 2 x 2,5 m. Dagens projekt slutade då med att jag hittade bergsklackar att gjuta 4 plintar på. Dessa hörnplintar är nu gjutna och härdar just nu för fullt
Kommer att utveckla beskrivning och bifoga bilder imorrn...
Det har önskats en trädkoja med rutschkana, klättervägg, gunga och koja så klart, gärna altan oxå... Önskelistan kan göras lång!
Idag satt jag och slutprojekterade ritningar och mängder och gick sedan ut till det tänkta trädet för att sätta ut hörn och höjd och då visar det sig att det kan tänkas vara liiiite för nära grannen för att bli helt bra?! Enda vettiga trädet är det oxå!
Så det blev till att tänka om helt, nystart är kul
Ut i trädgården igen för att tänka i nya banor... Hittade en plats uppe i berget till slut, inte längre en trädkoja dock. Kommer lägga upp lite bilder imorrn!
Kojan kommer att bestå av en altan på ca 3 x 3, 5 m och kommer stå i en bergsslänt, nivåskillnad drygt 1,5-2m. Uppe på altanen tänker jag mig ett hus på ca 2 x 2,5 m. Dagens projekt slutade då med att jag hittade bergsklackar att gjuta 4 plintar på. Dessa hörnplintar är nu gjutna och härdar just nu för fullt
Kommer att utveckla beskrivning och bifoga bilder imorrn...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivån på kojan (altandäcket på ca 3,5 x 2,5 m) är tänkt att logga strax över bergklacken uppe vid rönnen (t.v. i bild) och sedan sträcka sig ner mot plintarna till höger. Här är nivåskillnaden någonstans mellan 1,5 till 2m.
På bilden ser ni en plint uppe till vänster och en nere vid buskaget till höger (svår att se, dessa ligger i närmsta linje). Den plint som tydligt syns till höger på berget är alltså den "bakre" bärlinan vilken har en övre plint som är belägen bakom bergsklacken, nedanför rönnen uppe till vänster
Till höger i bild, där däcket blir som högst är det tänkt att bli en klättervägg och ev. en liten gunga. Bergsskrevan är tänkt att fyllas upp med överskottsjord från ett tidigare projekt så att vi senare kan plantera lite gräs där
Just nu är jag dock fortfarande lite fundersam på hur bra min infästning av plintarna måste vara för att klara av belastningen av lekande barn där uppe?
Kanske vore det smartare att borra ner i berget och "limma" fast stolpskor? Igår arbetade jag kanske väl snabbt! Gjöt egentligen plintarna rakt på berget med minimal infästning, använde mig av lite sprickor mm att köra ner lite rostfritt i! Med tanke på höjden och den planerade leken där uppe kanske jag kan tänkas behöva ha en bättre sidoförankring i pelarna eller hur tror ni???
Tacksam för tankehjälp
Redigerat:
Jag tror att jag är inne på att knäcka bort plintarna och stället borra och fästa rakt i berget för att eliminera risk för glidning på pelarna...
Kommer även sätta krysstag för att stabilisera konstruktionen från att kalva!
Får bli ett omtag under helgen tror jag bestämt
Kommer även sätta krysstag för att stabilisera konstruktionen från att kalva!
Får bli ett omtag under helgen tror jag bestämt
Alt1: Borra ner 2-3st armeringsjärn per plint som du gjuter fast med expanderbetong och sedan gör du nya plintar enligt de du gjorde först.
Alt 2: Borra ett grövre hål för plintsko och sedan återigen expanderbetong (alt ankarmassa)
#2 borde väl vara snabbare men hänger på att du kan borra 16mm eller grövre lite beroende på vad för plintskor du får tag på.
Alt 2: Borra ett grövre hål för plintsko och sedan återigen expanderbetong (alt ankarmassa)
#2 borde väl vara snabbare men hänger på att du kan borra 16mm eller grövre lite beroende på vad för plintskor du får tag på.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Får jag höja ett varningens finger?
Det är inte lämpligt att bygga klätterställningar, gungor och sådant på berg
Barn har en lustig ovana att ramla då och då, och det där berget ser ganska hårt ut.
Men ni kanske bor nära sjukhuset
Det är inte lämpligt att bygga klätterställningar, gungor och sådant på berg
Barn har en lustig ovana att ramla då och då, och det där berget ser ganska hårt ut.
Men ni kanske bor nära sjukhuset
Tackar för synpunterna, jag tror jag kör på att borra i berget och sätta stolpsko direkt där...
Gällande fallrisken så avses de ytor där sådan lek uppmuntras att fyllas upp med jordmassor, det är som en sänka där idag... Ska dock kolla upp lite mer noggrant utifrån era synpunkter
Gällande fallrisken så avses de ytor där sådan lek uppmuntras att fyllas upp med jordmassor, det är som en sänka där idag... Ska dock kolla upp lite mer noggrant utifrån era synpunkter
Nu har jag tack vare era synpunkter reviderat placeringen, kommer fortfarande vara i berget men i ett bättre läge...
Var även ute och slog bort plintarna och rensade berget. Fixade ankarmassa, nya stolpskor och en kraftig slagborr för bergsborrning istället. Får se om det blir imorrn eller till helgen som jag börjar om.
Tack för feedbacken! Ska hålla er uppdaterade gällande fortsättningen...
Var även ute och slog bort plintarna och rensade berget. Fixade ankarmassa, nya stolpskor och en kraftig slagborr för bergsborrning istället. Får se om det blir imorrn eller till helgen som jag börjar om.
Tack för feedbacken! Ska hålla er uppdaterade gällande fortsättningen...
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Så, tidigare i veckan borrade jag i berget och monterade stolpskor. Idag är tanken att jag ska åka och köpa regelverk och trall så att jagboch barnen ska kunna börja bygga stomme till helgen
Hoppas kunna återkoppla med någon bild då...
Hoppas kunna återkoppla med någon bild då...
Logga in
Skapa konto
Skiss på regelverket, tänkte mig en ram och en bärlina i 45x170 alt 195? Samt 45x120 på tvären med cc 60. Stolparna blir nog 2st 45x120 som skruvas ihop och "ramen" får ligga på den ena av dem.
Logga in
Skapa konto
Detta är min tanke kring stabilisering av plattformen, tror att jag tänker mig 45x95 som snedstag/strävor.
Trallen kommer vara vanlig 28x120 och kommer ligga enligt konstens alla regler på golvet och användas något glesat i räcken och klättervägg.
Uppe på denna plattform är tanken att sedan bygga en lekstuga med pulpettak, ansluta med rutschkana, klättervägg, lianer "you name it"
Svårt att förmedla tankar med enkla skisser, kommer bli mer bilder så att ni får se processen! Man är ju ingenjör och inte arkitekt så allt som hamnar på papper har en tendens att bli fyrkantigt ;-)
Nu har vi suttit och planerat lite
Ett glas rött kan stimulera kreativiteten emellanåt...
Imorgon reglar vi upp resten av stommen och strävar upp den, den blev faktiskt förvånansvärt stabil redan...
Därefter blir det 28x120 trall och 22x95 skulle jag tro i räckena. Räckena kommer ha ca 2,5-3cm mellanrum mellan brädorna.
I framkant, den höga delen kommer till drygt hälften (vänster) bli klädd och där kommer klätterväggen vara, till höger blir det rutschkana och "runt hörnet till vänster" kommer det bli en lutande klätterstege
Själva kojan är inte riktigt klar, men kommer stå uppe till höger...
Mer bilder kommer!
Imorgon reglar vi upp resten av stommen och strävar upp den, den blev faktiskt förvånansvärt stabil redan...
Därefter blir det 28x120 trall och 22x95 skulle jag tro i räckena. Räckena kommer ha ca 2,5-3cm mellanrum mellan brädorna.
I framkant, den höga delen kommer till drygt hälften (vänster) bli klädd och där kommer klätterväggen vara, till höger blir det rutschkana och "runt hörnet till vänster" kommer det bli en lutande klätterstege
Själva kojan är inte riktigt klar, men kommer stå uppe till höger...
Mer bilder kommer!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du låter väl barnen vara med i beslutsprocessen.
Och i själva byggandet. Det är säkert roligare än någon lek
Och i själva byggandet. Det är säkert roligare än någon lek