47 161 läst ·
110 svar
47k läst
110 svar
Bygge av garage med carport och förråd i byggsats
Idag blev det inte så mycket gjort då ett så kallat motionslopp skulle genomföras på eftermiddagen och jag ville ha energi kvar i kroppen.
Kånkade i alla fall upp ett gäng takpannor till andra sidan av taket och la enligt instruktionerna från Benders först en rad längst ned för att kolla att det går jämnt ut på längden, och sedan två rader uppåt längst till höger för att se till att det blir rakt. Verkar stämma...
Nu ska resten upp i morgon tänkte jag, och så ska en del spikas fast. Har 720 st totalt, plus 32 nockpannor. Kommer bli skoj!
Kånkade i alla fall upp ett gäng takpannor till andra sidan av taket och la enligt instruktionerna från Benders först en rad längst ned för att kolla att det går jämnt ut på längden, och sedan två rader uppåt längst till höger för att se till att det blir rakt. Verkar stämma...
Nu ska resten upp i morgon tänkte jag, och så ska en del spikas fast. Har 720 st totalt, plus 32 nockpannor. Kommer bli skoj!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen dags att lägga taket. "Den roliga läggningen!" står det i Benders anvisningar, och roligt var det faktiskt. Snabbt och enkelt dessutom och bra blev det. Mycket på grund av att jag hade bra hjälp av främst sambo och lillebror som langade upp cirka 1,5 ton takpannor var till mig.
Cirka fem timmar tog det totalt, och stundtals fick jag slita ordentligt för att hinna lägga alla pannor som kom upp på taket. 682 stycken totalt, tror jag kommer att somna utan problem snart.
En hammare, lite spik och en rak regel är allt som behövs. De två yttersta pannorna runt varje sida av taket spikas enligt anvisningarna.
Och så här såg det ut vid middagstid då sol blandades med regn för en kort stund. Återstår att spika fast nockbräda och nockpannor, de la jag bara på löst då det verkligen var hög tid att äta.
Cirka fem timmar tog det totalt, och stundtals fick jag slita ordentligt för att hinna lägga alla pannor som kom upp på taket. 682 stycken totalt, tror jag kommer att somna utan problem snart.
En hammare, lite spik och en rak regel är allt som behövs. De två yttersta pannorna runt varje sida av taket spikas enligt anvisningarna.
Logga in
Skapa konto
Och så här såg det ut vid middagstid då sol blandades med regn för en kort stund. Återstår att spika fast nockbräda och nockpannor, de la jag bara på löst då det verkligen var hög tid att äta.
Logga in
Skapa konto
Den är skruvad med farmarskruv ovanpå nedersta takregeln, den som är monterad stående och som sista takpannans nederkant vilar på. Var ute och tog ett par bilder för att förklara bättre...johel572 skrev:
Här kommer en bild inifrån carporten där man ser takplåtens bakkant sticka fram ovanpå regeln. Duken slutar som du ser cirka 30 cm innanför takfoten, så vatten/kondens som hamnar på duken rinner ner innanför, men cirka 15 cm utanför vägg och grund.
Logga in
Skapa konto
Så här som på bilden nedan ser det ut på utsidan. Vi satte fotplåten med den korta delen som är cirka 7 cm utåt (såg ut så på ritningen) Fotplåten och pannorna slutar ungefär lika långt ut så att säga, så vatten från pannorna kommer inte att hamna på plåten utan direkt i hängrännan. Har läst att fotplåtens huvuduppgift är att hindra vatten från att rinna bakom hängrännan vid kraftigt regn och om det studsar vatten i hängrännan. Eller om det som kommer från pannorna så att säga rinner "runt" kanten på pannan lite så hamnar det ju på plåten.
Någon som vet hur långt upp man ska sätta hängrännan? Visst vill man ha takfotsplåten en bit ner i rännan? Håller upp en rännkrok som jag tycker känns bra - någon som kan kommentera om det ser rätt ut?
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Måste fråga varför kondensplasten inte går över fotplåten som en underlagspapp gör? Var det så i beskrivningen?
Japp - "Duken ska hänga ner ca 15-20 mm mellan varje takstol, så att eventuellt vatten kan rinna under takreglarna. Duken ska INTE gå ner hela vägen till spetsen på takfoten, utan endast ca 100-150 mm utanför väggen."holmberg87 skrev:
Drar man upp duken längst ned så blir ju allt vatten liggande i duken då den aldrig kan vara helt spänd och plan som råspont och papp.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Åh just de den ligger ju lite slappt! Tänkte inte på det ☺
Detta råd är för sent för trådskaparen,men den normala montageordningen är att sätta rännkrokar lägga i hängrännan sedan fotplåten och därefter börja med takpanneläggningen.
Höjden på hängrännan får du genom att lägga en linjal ner mot takfoten i dalen på tre utlagda provpannor hängrännans högsta punkt möter då linjalen. Hamnar rännan för högt kan snö och is böja den, för lågt spolar vattnet över. Fall mot stuprör 3-4 mm/ meter.
Ett annat råd som sparar tid och ökar säkerheten är att använda byggställning.
Höjden på hängrännan får du genom att lägga en linjal ner mot takfoten i dalen på tre utlagda provpannor hängrännans högsta punkt möter då linjalen. Hamnar rännan för högt kan snö och is böja den, för lågt spolar vattnet över. Fall mot stuprör 3-4 mm/ meter.
Tack - glad för alla råd jag kan få. Tror inte att fotplåten kommer att vara i vägen för uppsättningen av hängrännan i mitt fall. Förstår att man alltid gör så i de fall man har rännkrokar som ska skruvas under pappen eller på nedersta läkten, men mina skruvas på takfotsbrädan. Ska göra som du föreslår med linjalen!M Mats Lj skrev:Detta råd är för sent för trådskaparen,men den normala montageordningen är att sätta rännkrokar lägga i hängrännan sedan fotplåten och därefter börja med takpanneläggningen.
Som jag skrivit tidigare blir det inte riktigt lika mycket gjort när man jobbar dagtid, men nu i helgen var det i alla fall dags att börja grundmåla. Kör med Ottossons linoljefärg, i första strykningen blandas 35 % färg med 50 % linolja och 15 % balsamterpentin.
Målningen går bra, men tar tid såklart. Hann väl en tredjedel idag. Knappt. Skönt att börja måla i alla fall, många skriver att trä börjar må dåligt efter två veckor ute i det fria. Andra skriver att det bara är bra att låta det stå ute ett år innan målning. Läget är minst sagt lite oklart men måla ska man ju ändå göra så bara att köra på antar jag...
Målningen går bra, men tar tid såklart. Hann väl en tredjedel idag. Knappt. Skönt att börja måla i alla fall, många skriver att trä börjar må dåligt efter två veckor ute i det fria. Andra skriver att det bara är bra att låta det stå ute ett år innan målning. Läget är minst sagt lite oklart men måla ska man ju ändå göra så bara att köra på antar jag...
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Idag har målandet fortsatt så gott det går i mörker och duggregn, med hjälp av lånad lampa. (se fantastisk bild nedan.)
Det här med regn och fukt är också något det finns 373 olika sanningar om. Som att man inte får/ska/bör måla när det regnar, när det har regnat, när det ska regna, när det ser ut att kunna regna, när det finns viss risk för dagg, när det är under 15 grader osv. Har svårt att förstå hur färgen på min fasad kan bry sig om ifall det regnar dagen efter eller är dagg på bilen eller i gräset morgonen efter. Det återstår alltså att se om jag har fel och det blir skit av alltihopa. =)
Till slut regnade det i alla fall lite för mycket på själva målaren så jag gick in i garaget och började måla slagporten istället.
Det här med regn och fukt är också något det finns 373 olika sanningar om. Som att man inte får/ska/bör måla när det regnar, när det har regnat, när det ska regna, när det ser ut att kunna regna, när det finns viss risk för dagg, när det är under 15 grader osv. Har svårt att förstå hur färgen på min fasad kan bry sig om ifall det regnar dagen efter eller är dagg på bilen eller i gräset morgonen efter. Det återstår alltså att se om jag har fel och det blir skit av alltihopa. =)
Till slut regnade det i alla fall lite för mycket på själva målaren så jag gick in i garaget och började måla slagporten istället.
Logga in
Skapa konto
Låter rimligt och klokt! Vad skriver Alcro?Tokslut skrev:
Jag klarar mig också enligt den principen då det inte står några förhållningsregler på mina burkar från Ottosson ☺️
Fritt ur minnet, målas ej när det när nån timma eller två tills daggen kommer eller om det är regn på gång, ej om dygnstemperaturen går under 7grader och ej i direkt solljus eller precis varit i direkt sollljus.JustDoIt skrev:
Haha "ignorance is bliss"
Efter lördagens Lidingölopp kommer det nu att bli mer fart i byggandet. Idag 12 timmar med fortsatt grundmålning (sjukt vilken tid det tar) och diverse snickrande som omväxling.
Fixade bland annat i ordning ovanför porten med lite reglar och vindduk:
Fick också fast nockbrädan och spikade alla nockpannorna. Ett tips är att inte göra som jag gjorde och lägga takpannorna innan man får nockbrädan på plats... Fick hamra, sparka, stampa och svära för att få ner den mellan pannorna så att den sedan kunde skruvas nerifrån genom klossar som fästes i takstolarna.
Fixade bland annat i ordning ovanför porten med lite reglar och vindduk:
Logga in
Skapa konto
Fick också fast nockbrädan och spikade alla nockpannorna. Ett tips är att inte göra som jag gjorde och lägga takpannorna innan man får nockbrädan på plats... Fick hamra, sparka, stampa och svära för att få ner den mellan pannorna så att den sedan kunde skruvas nerifrån genom klossar som fästes i takstolarna.
Logga in
Skapa konto