Snyggt jobbat! Vad är d för dim på limträbalken?

J jostsweden skrev:
Snyggt jobbat! Vad är d för dim på limträbalken?
Hej och tack! Limträbalken är 90 * 225 mm. Och 6 300 mm lång. Och väldigt tung...

Idag var det fullt fokus på att spika upp takreglar. Så mycket som gick då ena gavelspetsen fortfarande inte är uppe... Den ska förhoppningsvis upp imorgon i alla fall. Alltid kul att klättra runt på tak =)

Många spik blir det.... Lite ovant i början men sedan gick det som en dans.

Takreglar som delvis är spikade på en presenning, byggarbetsplats med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takreglar som delvis spikats upp på en byggkonstruktion med oläggande gavelspets och stegar.
Skapa konto

• Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
murak
Kul att följa bygget! Såna här trådar är som du säger guld värda när man går i liknande tankar.

Vågar man be om nån extra bild på hur stolparna är fästa i plattan och i limträbalken, samt hur limträbalken är fäst i förrådsdelen?

murak murak skrev:
Kul att följa bygget! Såna här trådar är som du säger guld värda när man går i liknande tankar.

Vågar man be om nån extra bild på hur stolparna är fästa i plattan och i limträbalken, samt hur limträbalken är fäst i förrådsdelen?
Kul att det uppskattas, skulle som sagt gärna läst något liknande själv innan jag bestämde mig och innan/under bygget för idéer.

Här kommer först bild på stolpens infästning i plattan. Helt vanliga stolpskor som vi borrade hål för i efterhand och fäste med ankarmassa. Sitter bra, men det var inte helt smart att borra med 20 mm borr så nära kanten av plattan, speciellt inte i hörnet. Centrum på stolpen ska vara knappt 7 cm från kanterna. Såhär i efterhand kanske det varit bättre att skruva fast någon sorts U-järn eller L-järn som jag sett att andra gjort.

Det som sticker upp ur stolpskon är vanliga plattjärn som vi använde då stolpen är 90 mm och stolpskon är 98 mm.

Trästolpe fastsatt i stolpsko på betongplatta med synliga borrade hål och ankarmassa.
Skapa konto

Och såhär ser balkens infästning ut innanför väggen. Helt enkelt ett hål i väggen, sedan ditsatt två stående reglar 45*100 som stödjer den. Ska dit en till på hitsidan då isoleringen är i. Balken hålls också på plats av skruvar uppifrån och från sidan. Inga problem att lägga dit den i stolparna och i hålet innan stöttorna var på plats.

Balken ligger än så länge bara i klykan uppe på stolparna, men allt sitter bra ihop m.h.a. takstolar och annat. Ska väl i någon skruv där också nu när allt är inriktat och inte behöver justeras längre.

Infästning av en träbalk i en stolpe och väggkonstruktion under byggnation.
Skapa konto

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Idag klarade vi av sista tunga lyftet - gavelspets nummer två. På grund av väggen mellan garage och carport kunde den inte lyftas i läge upp och ner för att sedan vältas upp, utan vi fick lyfta den rakt upp och säkra den med spännband.

För att kunna lyfta hela vägen upp över kanten konstruerade vi en oerhört vacker ställning av diverse reglar att fästa spännbanden i.

Personer lyfter en gavelspets undertäckt av plast med en improviserad träställning för stöd.
Skapa konto

Sedan lyfte vi helt enkelt en sida i taget och drog åt spännbanden mer och mer.

Människor säkrar en trägavelspets på en byggnad med spännband och temporära stödstrukturer.
Skapa konto

Tre lyft på varje sida och den var uppe. Äntligen är de mer komplicerade lyften som kräver massa folk klara och jag kan jobba vidare med allt det man fixar på egen hand som färdigställande av tak, målning och annat.

En pågående byggnation av en träkonstruktion med en nyuppsatt gavelspets och en provisorisk ställning av reglar.
Skapa konto

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Idag spikades takreglarna i princip färdigt, skönt nu när det kommer mer blåst och regn. Sedan tog vi upp lite takpannor för att testlägga och märkte att regelavstånden inte alls blev speciellt bra uppe mot nocken. Fick inte till det så att spikhålen täcktes på alla pannor. Jag är hyggligt säker på att jag mätt och gjort som det står i beskrivningen så det blir till att ringa och fråga vad jag missat imorgon.

Imorgon är det förresten tillbaka till jobb på heltid som gäller så då lär det gå lite långsammare framåt om man säger så....

murak
Är det Benders takpannor som följer med? Just läggning av takpannor är ett moment jag aldrig gjort (tja, det finns många andra byggmoment jag inte gjort..) och är lite nervös inför. Vad gör man om det inte gick jämt ut lixom? Kapar översta raden pannor på mitten?

murak murak skrev:
Är det Benders takpannor som följer med? Just läggning av takpannor är ett moment jag aldrig gjort (tja, det finns många andra byggmoment jag inte gjort..) och är lite nervös inför. Vad gör man om det inte gick jämt ut lixom? Kapar översta raden pannor på mitten?
Japp, det är Benders betongpannor i svart jag har valt. Verka superlätt att lägga, finns bra beskrivning på hur man gör på Benders produktsida, lägger in en länk till pdf nedan. Där står hur man mäter läktavstånd och räknar för att få lagom många rader.

http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/laggningbetong2014_lu.pdf

• Gilla
murak
  • Laddar…
Idag mycket regn och blåst, inte så bra för bygget men en bra dag att börja jobba igen.

Dagens uppgift blev att skrapa ut vatten ur garaget. Att ha ett tak som inte är färdigt och en platta som lutar inåt från porten är inte en så bra kombination... Ser verkligen fram emot att få taket färdigt och porten på plats.

Vattensamling på en garageplatta med lutning inåt, omgiven av trämaterial och pågående byggnation.
Skapa konto

• Gilla
murak
  • Laddar…
Snyggt, ska bli kul att se det färdiga resultatet!

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
De senaste två dagarna har gått åt till att flytta takreglar och nu ska flera spikas upp så att allt är färdigt för att få till tak till helgen då det ska regna igen. Tycker det suger när allt blir blött helt enkelt så vill gärna se takpannorna på plats!

Massa fina och välspikade reglar som tyvärr sitter på lite fel avstånd så en del ska flyttas och en till regel ska in så att det blir 11 rader istället för 10 på höjden så att säga.

Uppbyggnad av ett takstomme på ett bygge med vita takreglar arrangerade i rader på en träkonstruktion.
Skapa konto

Här flyttas det reglar. Snart färdigt - sedan upp med mera reglar. Det kommer möjligen att bli världens mest välreglade tak.

Omstrukturerade takreglar på ett underkonstruktionstak inför uppsättning av takpannor.
Skapa konto

Har ni mätt fel eller läst fel?

N Noseone skrev:
Har ni mätt fel eller läst fel?
Inget av det, även om jag trodde det från början. Vi fick tyvärr med en tabell för en annan takstol verkar det som, och då stämmer inte måtten. Jag testade ju inte att lägga på pannor förrän spikandet var nästan färdigt utan följde bara tabellen.

Men nu har vi fått hjälp med åtgärdsplan, nya reglar och kompensation så nu är vi på banan igen och förhoppningsvis är det tak på i helgen!

Alla kompletterande takreglar är spikade. Ja, det är många reglar. Troligen kan man utan problem parkera bilar även på taket, kan vara bra i framtiden...

Takstomme med spikade reglar och en person som arbetar på en stege vid en byggarbetsplats.
Skapa konto

Sedan kapades de till rätt längd.

Nyspikade takreglar på byggplats med hammare, i förgrunden otydliga bakgrundsobjekt.
Skapa konto

Därefter monterades takfotsbrädor och fotplåt, sen äntligen dags att börja lägga ut takpannor. Syns kanske inte så tydligt på bilden nedan, men har lagt nedersta raden och med 9340 mm regellängd blev det perfekt med 31 pannor i bredd med lite justermån. La även på alla nockpannor så att det vid regn inte ska regna in i glipan vid nocken. Återstår att testa på höjden och sedan börja spika fast pannor också. Kul när det märks att det går framåt!

Nybyggt hustak på kvällen med spikade takreglar och nedersta raden av takpannor.
Skapa konto

• Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.