Du började lägga råsponten uppifrån? Fanns det någon anledning att göra det? Jag har bara sett att man alltid börjar nedifrån.

Och är vindskivan på framsidan lodrät eller lutar den? En lodrät kanske inte utsätts lika hårt för vatten.

Kul att följa detta projekt. Jag skall också få tummen ur någon gång och bygga bod.
 
hahalj
Vet inte hur det spelar roll om man börjar uppe eller nere? Fanns ingen annan tanke än att det var enklast att komma åt att börja från den högsta sidan.
Vindskivan på framsidan följer takets lutning, stämmer säkert det du säger, men tänker inte ändra på det nu.

Fick upp all spont idag. I exakt samma minut som sista spontbrädan spikades fast så kom de första regndropparna 5 timmar för tidigt! Blev bråttom att få ner alla verktyg och dra över presenningen. 10 minuter senare öppnade sig himlen. Så, nu blir det taklagspizza!

14371555179960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kontza
  • Laddar…
Tror man ofta börjar med en klyvd råspont längst ner (så själva flärparna är borta), kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut men har för mig att den ska sticka ut lite över takstolarna och täcka takfotsbrädan.
 
hahalj
Barnrikehuset skrev:
Tror man ofta börjar med en klyvd råspont längst ner (så själva flärparna är borta), kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut men har för mig att den ska sticka ut lite över takstolarna och täcka takfotsbrädan.
Ja det var så det blev för mig också. Sista raden spontbräda sticker ut över takfotsbrädan och ska klyvas jäms med denna. Hann inte med det när regnet kom igår. Kanske hade varit bättre att börja nerifrån så man varit säker på att det blev rätt här :rolleyes:
 
Ja, men nu funkade det ju. Kan tänka mig att det blir strul om man får en riktigt smal bit det sista som hänger i luften.

Men även om takfotsbrädan hade stuckit ut vet jag inte hur allvarligt det är då man ändå sätter en plåt över allt där nere.

Funderar om inte råsponten sticker ut lite mer än "jäms med takfotsbrädan", tänker mig att man skruvar takfotsbrädan i råsponten.
 
hahalj
Jo det är det jag menar, spontbrädan går ut ovanpå takfotsbrädan och sticker ut ett par cm utanför denna, detta tänkte jag kapa bort. Fast min takfotsbräda är skruvad i takbalkarnas ändar, behöver inte sitta fast i sponten också.
 
hahalj
Spontens överhäng utanför takfotsbrädan kapades med tigersåg underifrån, blev enklast så. Oljade in takfotsbrädan och grundmålade, väntar nu på att det ska torka så jag kan färdigmåla innan pappremsa och takfotsplåt monteras. Känns enklast att göra detta nu innan rännkrokar och hängrännan kommer på plats.

Så medan grundfärgen torkar började jag lägga golvet, Känns ganska riskfritt nu när det är täckt uppifrån även om de förbannade regndropparna som trillar ner emellanåt kräver att presenningen får sitta kvar.

Fick börja med att tillfälligt sätta dit dörrkarmen så jag såg hur golvet ansluter mot den, behövde inte göra nåt alls där så det var bara att lägga ut och skruva med trallskruv.

14372388395440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14372389516931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14372390174312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstaterar att jag beställt ca 60 meter för lite råspont för att det ska räcka till att färdigställa golvet. Får fixa det på måndag.

Och det har börjat blåsa rejält i vindbyarna så jag fick tajta till presenningen så den sitter kvar.

14372392329013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
hahalj skrev:
...väntar nu på att det ska torka så jag kan färdigmåla innan pappremsa och takfotsplåt monteras...
Vänta lite, nu är jag inte med. Pappremsa?

Men visst blåser det i regnbyarna. Första höststormen :(
 
hahalj
En remsa underlagspapp under fotplåten. Enligt konstens alla regler 😎

Ja vart tog sommaren vägen?😣
 
hahalj
Skitväder. Ja, det begränsar vad som går att jobba med just nu. Fixade hålband 20x1.0 mm som spikades med 75 mm spik. Ett kryss i varje kortsida och två kryss på varje långsida.

Viktigt att spänna banden, så här gjorde jag. Förankrade ena änden av bandet med en spik, drog det till motstående hörn och satte en tillfällig spik där för att få bandet på rätt plats. Satte spik i varje väggregel lite snett genom hålbandet, drog ut det ett par cm på spiken, flyttade fram spiken ett par mm och slog in den. Voila, spänt och fint.

14373203585860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14373203753751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vid fönstren fick det bli lite special:

14373204268532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa gång jag spikar hålband använder jag handskar för att undvika blödande skärsår, just saying.

Lite mer golvläggning efter det innan regnet återigen började strila. Fick samla ihop vad jag hade av presenningar för att få lite bättre skydd:

14373206416933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur man har lång semester i år.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Ja denna sommar har ju verkligen bjudit på varierande väder.

Sätta hårband utan handskar gör man bara en gång :(
 
hahalj
Ja det var tur jag inte försökte sätta hårband, mission impossible på denna gubben 😄👴

14373274395300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
daddydj och 8 till
  • Laddar…
Haha!!! Tryckfelsnisse :D Givetvis HÅLBAND :thumbup:
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Det är ett multitaskande projekt detta, byter mellan olika moment beroende på vädret.
Började dagen med att åka till lokala bygghandlarn och handlade mer råspont till golvet.
Sedan dags att trotsa vädrets makter och färdigmålade takfotsbrädan med Demidekk Ultimate. Fortsatte sen att lägga golv medan färgen torkade, över halva klart nu.

Sedan dags för takfotsplåten, men först en remsa underlagspapp som skydd mot kondens från plåten.

14374181614240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfotsplåtens ytterkant ska vara ca 35 mm från spontens kant.
Kom inte längre än en plåt, funderar på hur jag ska göra med falsen i överlappet till nästa, nån som har ett bra tips?
 
Klipp hörnet på plåten dvs dropnäsan där du har vikt dubbel och sen skjuter du in det i första plåten.

Eller så tar du tången och nyper ihop ändan av första plåten och trycker nästa över så plåt nr2 omfamnar plåt nr1

Gjorde båda varianterna på garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.