170 015 läst ·
204 svar
170k läst
204 svar
Bygge av 15 kvm förråd
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Kul! 
Har gått lite segt med bygget på sistone, bilen har tillbringat en vecka på verkstad och det är svårt att få hem en del virke jag behöver. Men nu är det semester och jag får bilen måndag eller tisdag så jag räknar med att lägga i en högre växel snart. Bara vädret kan vara lite "lagom" också...
Har gått lite segt med bygget på sistone, bilen har tillbringat en vecka på verkstad och det är svårt att få hem en del virke jag behöver. Men nu är det semester och jag får bilen måndag eller tisdag så jag räknar med att lägga i en högre växel snart. Bara vädret kan vara lite "lagom" också...
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Fick lite tid över idag så nu sitter kortlingarna mellan väggreglarna på plats. Tråkigare moment får man leta efter, mäta, såga, knacka in på plats, spika, rikta, spika klart, om och om igen. Jaja, nu är alla fack utom hörnen klara. I hörnen ska det sitta 45*45 kortlingar och det behövs en bil för att få hem det så jag får vänta med dem.
Kortlingarna sätts förskjutna en dryg cm så det blir enklare att spika:
Och runt dörren satte jag extra kortlingar eftersom den stora 10*21 dörren väger en del så känns det som en bra idé för minska risken att den kärvar:
Värt att notera är att jag markerade var dörrens fästskruvar ska sitta så inte jag satte spik till kortlingarna där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortlingarna sätts förskjutna en dryg cm så det blir enklare att spika:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och runt dörren satte jag extra kortlingar eftersom den stora 10*21 dörren väger en del så känns det som en bra idé för minska risken att den kärvar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värt att notera är att jag markerade var dörrens fästskruvar ska sitta så inte jag satte spik till kortlingarna där.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En försynt fråga: Är det ett förråd dy bygger eller ett atombombsäkert skyddsrum 
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Det är dimensionerat efter guider och exempel på mindre förråd och stugor på traguiden.se med korrekt snözon, kanske ser mycket ut på bild, men jag tycker inte det upplevs så i verkligheten. Men det kommer självfallet klara det mesta utom just bombanfall och eldsvåda. Det ska klara en snöig stormig vinter utan att rasa ihop.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Förlåt att jag raljerade! Menade egentligen inget illa.
Men vad jag inte förstår är alla kortlingarna. Skall du ha stående eller liggande panel?
Och skall det vara vindväv eller utegips utanpå stommen samt spikläkt och luftspalt innanför ytterpanelen?
Men vad jag inte förstår är alla kortlingarna. Skall du ha stående eller liggande panel?
Och skall det vara vindväv eller utegips utanpå stommen samt spikläkt och luftspalt innanför ytterpanelen?
Fördelen med kortlingar i ett oisolerat förråd är att man kan ha dem som hyllor. 95 mm rymmer ledigt t ex en färgburk eller en liten trädgårdsspade. Jag har faktiskt själv gjort precis som TS, okej, inte fullt lika många kortlingar, men ändå. På utsidan vindpapp och stående panel.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Det är helt ok att fråga och ifrågasätta! Är som sagt bara en glad amatör med tummen på rätt plats, gör säkert ett o annat misstag eller onödigheter.
Tror jag skrivit det tidigare, kortlingarna behövs primärt för att fästa den stående panelen. Ingen luftspalt. Vindväv ja. En bonus är som sagt att man får gott om plats för småförvaring.
Tror jag skrivit det tidigare, kortlingarna behövs primärt för att fästa den stående panelen. Ingen luftspalt. Vindväv ja. En bonus är som sagt att man får gott om plats för småförvaring.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Kunde hämta bilen efter lunchtid idag så jag kunde få hem det virke jag saknade.
Nu sitter alla kortlingar på plats också i hörnen:
Och för att vindskivorna på kortsidorna ska kunna fästas ordentligt i överhänget satte jag 120 mm kortlingar i yttre takbalkarna. Drog dessa med 2 st 6x120 mm skruv genom takbalken, verkar sitta ordentligt:
Och en översiktsbild:
Det blir lite trångt till plymspirean, får nog gallra ur den busken efter blomningen:
Nu sitter alla kortlingar på plats också i hörnen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och för att vindskivorna på kortsidorna ska kunna fästas ordentligt i överhänget satte jag 120 mm kortlingar i yttre takbalkarna. Drog dessa med 2 st 6x120 mm skruv genom takbalken, verkar sitta ordentligt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en översiktsbild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir lite trångt till plymspirean, får nog gallra ur den busken efter blomningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bortförklaringarnas mästare 
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Seriöst med "takstolar" åt sidorna! Jag hade nog bara låtit råsponten sticka ut och mha trekantslisten och en 45x45 eller 45x70 på undersidan skruvat vindskivorna men det blir nog snyggare som du gjort när allt är målat. Du kommer dock bli trött när du måste figursåga panelbrädorna även på sidorna.
Återkommer lite till början av tråden. Nu när du gör boden så seriös (som ett litet hus och inte som ett skjul) med el och allt ska du inte slänga in ett element och isolering ändå så du kan hålla 5-10°C? Du kan förvara färg och annat då.
Minst: Skruva fast typ trallbrädor under golvreglarna för att lägga masonitskivor du kan lägga isolering på innan du bygger igen golvet. Det är för jobbigt att fixa sen ifall du eller någon annan vill ha boden lite uppvärmd.
Återkommer lite till början av tråden. Nu när du gör boden så seriös (som ett litet hus och inte som ett skjul) med el och allt ska du inte slänga in ett element och isolering ändå så du kan hålla 5-10°C? Du kan förvara färg och annat då.
Minst: Skruva fast typ trallbrädor under golvreglarna för att lägga masonitskivor du kan lägga isolering på innan du bygger igen golvet. Det är för jobbigt att fixa sen ifall du eller någon annan vill ha boden lite uppvärmd.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag förstår att det är svårt att förstå varför jag väljer att bygga oisolerat, men detta ersätter två gamla rivningsfärdiga oisolerade schabrak till skjul. Förvaring av målarfärg och annat som inte får frysa gör jag i snickarverkstan i källaren, jag har helt enkelt inget behov av ytterligare isolerade förvaringsutrymmen. Däremot akut brist på oisolerade.
Det är därför jag bygger som jag gör. Så nu släpper vi den frågan i denna tråden, vill man diskutera isolerade förråd, don't ask me.
Det är därför jag bygger som jag gör. Så nu släpper vi den frågan i denna tråden, vill man diskutera isolerade förråd, don't ask me.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Under dagens arbetspass har jag hunnit med att sätta takfotsbräda och de undre vindskivorna på kortsidorna.
Började med takfotsbrädan, satte först en spontbräda på kortsidornas "takbalkar" för att ha något att mäta ytterkanten mot, sedan en spontbräda i underkanten på takbalkarnas utstick för att ha något att vila den tyngre takfotsbrädan på. Klämde fast takfotsbrädan med tving mot spontbrädan sedan var det bara att skruva med 6x120 skruv.
Sedan dags för de undre vindskivorna 22x120 (heter det så?) på kortsidorna. Samma sak här, satte spontbräda på takbalkarnas utstick på motsatta sidan och mätte vindskivans längd mot denna. Med lite balanserande på stegen gick det bra att få upp dem. Tips är att använda kroppstyngden och trycka mot vindskivan samtidigt som man skruvar. Funkar, även om det är lite bakvänt:
Sedan tog virket 22x120 slut så jag får fixa mer av det imorgon och göra klart vindskivan på framsidan. Därefter borde det vara dags för taksponten....
Började med takfotsbrädan, satte först en spontbräda på kortsidornas "takbalkar" för att ha något att mäta ytterkanten mot, sedan en spontbräda i underkanten på takbalkarnas utstick för att ha något att vila den tyngre takfotsbrädan på. Klämde fast takfotsbrädan med tving mot spontbrädan sedan var det bara att skruva med 6x120 skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan dags för de undre vindskivorna 22x120 (heter det så?) på kortsidorna. Samma sak här, satte spontbräda på takbalkarnas utstick på motsatta sidan och mätte vindskivans längd mot denna. Med lite balanserande på stegen gick det bra att få upp dem. Tips är att använda kroppstyngden och trycka mot vindskivan samtidigt som man skruvar. Funkar, även om det är lite bakvänt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan tog virket 22x120 slut så jag får fixa mer av det imorgon och göra klart vindskivan på framsidan. Därefter borde det vara dags för taksponten....
