Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är inte första april idag!

Det finns inte ett rätt i något av det du skriver.
Det var ett imponerande påstående, jag blir oerhört nyfiken på vad du har för fakta som belägger det påståendet?
Jag har jobbat med fallsele under snart tjugo år och efter det gick jag för drygt fyra år sedan vidare till tillkomstteknik där man jobbar hela dagen hängande i sele - jag ska inte påstå att jag personligen har gjort några studier angående fallsele, utan jag baserar helt mina påståenden på kurser jag tagit under åren jag jobbade med fallsele, samt kursen på sju dagar jag gick innan jag blev godkänd inom tillkomstteknik på lägsta nivån.
Visst, jag är medveten om att det finns metoder att undvika medicinska problem som följd av ett fall som i sig inte leder till skada-men för "genomsnittliga hemmapularen" som inte har genomfört kurser och utbildningar vill jag påstå att det definitivt är relevant att påminna om att det inte bara är att ta på sig en fallsele och känna sig odödlig, utan att här är det viktigt att planera vad man måste tänka på i händelse av ett fall.
(För övrigt vill jag belysa att inom yrkesanvändning är det förbjudet att jobba i sele ensam, det ska alltid finnas någon som kan hjälpa till i händelse av ett fall)

-Så, återigen: berätta gärna vad jag påstår som är felaktigt?
 
[QUOTE="Joakim Brenden[/QUOTE]

För övrigt blev det riktigt snyggt uterum!
Nångång när vi får iväg några fler av barnen att flytta hemifrån ska vi nog kunna finansiera nåt liknande!
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
T TobbeP skrev:
-Så, återigen: berätta gärna vad jag påstår som är felaktigt?
Jag syftar naturligtvis på den delen av ditt inlägg som jag citerade:

Ett problem med fallselar är att dom stryper blodtillförseln i benen när man hänger i dom, och om man saknar möjlighet att avlasta benen när man hänger är det risk att man dör efter tio minuter.
Om jag minns rätt så är det nästan helt säkert att man inte överlever att hänga i femton minuter...

Var har du fått detta ifrån att man dör nästan omgående om blodtillförseln stryps till benen?

Efter några timmar kan det uppstå vävnadsskador i benen, men det betyder inte att man dör.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag syftar naturligtvis på den delen av ditt inlägg som jag citerade:

Ett problem med fallselar är att dom stryper blodtillförseln i benen när man hänger i dom, och om man saknar möjlighet att avlasta benen när man hänger är det risk att man dör efter tio minuter.
Om jag minns rätt så är det nästan helt säkert att man inte överlever att hänga i femton minuter...

Var har du fått detta ifrån att man dör nästan omgående om blodtillförseln stryps till benen?

Efter några timmar kan det uppstå vävnadsskador i benen, men det betyder inte att man dör.
Om man söker på google med texten "hängtrauma sele" blir det här det första svaret...

https://www.hjartgruppen.se/hngtrauma
 
  • Gilla
hallonkräm och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
T TobbeP skrev:
Om man söker på google med texten "hängtrauma sele" blir det här det första svaret...
Hur många dödsfall känner du till?

Jag har jobbat inom räddningstjänsten i 19 år och varit med och tagit ner folk som hängt på diverse olika ställen efter fall. Vissa har hängt i timmar innan vi fått ner dem. Ingen har dött av strypt blodtillförsel till benen.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hur många dödsfall känner du till?

Jag har jobbat inom räddningstjänsten i 19 år och varit med och tagit ner folk som hängt på diverse olika ställen efter fall. Vissa har hängt i timmar innan vi fått ner dem. Ingen har dött av strypt blodtillförsel till benen.
Personligen har jag aldrig varit med om det, men jag har fått information om det vid två tillfällen som erfarenhetsöverföring under möten i jobbet..
Med det sagt så är det under den femtonårs period jag jobbat inom oljeindustrin, och om jag minns rätt så var bägge tillfällena rapporterade från olyckor i Mellanöstern.

Så ja - sannolikheten är antagligen inte särskilt stor....fast det är å andra sidan inte heller risken att råka ut för en olycka med ett flygplan, och ändå får man information varenda gång man sätter sig på planet vad man ska göra med masken som ramlar ner från taket i händelse av tryckfall i kabinen?

Jag blir faktiskt lite bekymrad när du säger att du jobbar inom räddningstjänsten och samtidigt menar att olyckor som inte inträffar med täta intervaller kan man borste från pga att det är liten sannolikhet?

Allt jag sa är att man ska ha i åtanke att OM personen som jobbar i sele råkar ut för ett fall, så bör man i förväg ha en plan för hur man får ner personen - vad jag menar är inte att räddningstjänsten ska stå beredd på gården, men att man iallafall har (om än inte burit fram den) så åteminstånde lokaliserat vart man har en tillräckligt lång stege så man inte måste gräva fram den bakom slalomskidor, snöslungan osv, utan att det går hyfsat fort att få ner personen som är i sele pga att det HAR förekommit att folk har dött efter att ha blivit hängande under väldigt kort tid (även om det är ovanligt) - och att då någon som jobbar med räddning protesterar känns faktiskt väldigt oroväckande när så lite krävs för att det ska undvikas!?
 
Fantastiskt fint, Joakim!
Fina bilder på Instagram med. Ska själv bygga något liknande till våren och det vore intressant/lärande att ta del av mer detaljerad info om byggprocessen om det finns?

Tack för att du delar med dig!
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Fantastiskt fint, Joakim!
Fina bilder på Instagram med. Ska själv bygga något liknande till våren och det vore intressant/lärande att ta del av mer detaljerad info om byggprocessen om det finns?

Tack för att du delar med dig!
Tack! Svarar gärna på frågor med mer detaljerad info. Enklast är väl om du ställer frågor på Instagram i anslutning till det steg där du vill ha mer info så fyller jag på där.
 
Nicke Nyfiken
T TobbeP skrev:
Allt jag sa är att man ska ha i åtanke att OM personen som jobbar i sele råkar ut för ett fall, så bör man i förväg ha en plan för hur man får ner personen - vad jag menar är inte att räddningstjänsten ska stå beredd på gården, men att man iallafall har (om än inte burit fram den) så åteminstånde lokaliserat vart man har en tillräckligt lång stege så man inte måste gräva fram den bakom slalomskidor, snöslungan osv, utan att det går hyfsat fort att få ner personen som är i sele pga att det HAR förekommit att folk har dött efter att ha blivit hängande under väldigt kort tid (även om det är ovanligt) - och att då någon som jobbar med räddning protesterar känns faktiskt väldigt oroväckande när så lite krävs för att det ska undvikas!?
Njae det var inte riktigt ”allt” du sa.

Jag håller med dig till 100% i det du skriver i citatet ovan. Folk behöver påminnas om att tänka efter och ta lite eget ansvar och ha en plan B. Det är förvånansvärt många som helt utan konsekvenstänkande kastar sig in i alla möjliga situationer de inte behärskar eller har några som helst kunskaper kring. Sedan förväntar man sig att andra ska risker liv och lem för att rädda dem. I detta har vi nog samma synsätt.

Jag vänder mig enbart mot att du framställer fallselen som en dödsfälla som med största sannolikhet på bara 10-15 minuter kommer att ta livet av den som hänger i den. Hade jag ingen egen kunskap kring detta hade jag inte tagit på mig en fallsele efter att ha läst ditt inlägg. För vid ett fall på 2-3 meter som i trådens uterumsbygge, är jag inte beredd att använda en sådan dödsfälla för att kanske undvika ett armbrott eller en stukad fot.

Men så farlig är inte en fallsele, men det är som du påtalar viktigt att ha en plan för vad man ska göra om ett fall inträffar. Så slipper räddningstjänsten komma ;-)

Med detta sagt känner jag att jag har spammat färdigt med ämnen som inte hör hemma i denna tråden. Sorry!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.