L Lilllen skrev:
En jättekorkad fråga. Vad är skillnaden som gör dessa bättre att göra limmträ med än de ursprungliga? Är det den större anläggningsytan?
Helt rätt! och bra fråga, eftersom denna variant inte har någon större nytta när ex reglar limmas samman där större kraft på litet område kan ha större effekt om reglarna är lite skeva.

Denna variant är precis som du säger till störst nytta och avsett för att gör limträ av tunnare material, ex 1cm eller 3cm tjockek då lamellerna som limmas samman kan vila på det härdade plattjärnet och ändå få presskraft från skänklarna som är förlängda ända ner dikt an mot det härdade plattjärnet som den rörliga skänkeln rider på.

Det går såklart att göra om designen att passa till vilken vanlig skruvtving som helst, skjutmått och en stund framför cad-program och sedan spara som STL-fil och skriva ut.

Poängen är även att plastöverdraget kan tas loss då inget lim eller skruvar används för att montera, det är endast friktionsmontering med exakt passform. Jag behöver därför inte ha dubbla uppsättningar tvingar samt att äkta Bessey kostar en slant när man behöver 50st som är mitt mål :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fler foton skulle vara intressant att se. :ok:

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Spännande! Har du konstruerat själv eller hittat en färdig fil? Och vilka tvingar från Biltema är det du använder?

• Blå skruvtving i metall med vridbar handtag för snickeri eller metallarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fler foton skulle vara intressant att se. :ok:
Här kommer fler bilder.
Eftersom limknektar har en tendens att välta när man har bråttom med limmet så gjorde jag fötter som enkelt kan tryckas in i skänklarna. Nu står de stabilt på bänken oavsett tillstånd på den som limmar i ett lördagsprojekt :)

• Blå handgriper, styrketräningsredskap för gripstyrka, ligger på träyta.
    Skapa konto
  • En skruvstycke och en såg kläms faststående på ett trägolv. Verktyg för hantverk eller reparation.
    Skapa konto
  • Blå och svart roddmaskin på brunaktigt golv, träningsutrustning, fjäderspänning, fysisk aktivitet.
    Skapa konto
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
B
Dela med dig av filer? :)

B breakman skrev:
Dela med dig av filer? :)
Kostade mig fem rullar filament och 50 timmar framför cad att få fram en ok funktionell design men du tänkte kanske att gratis delning är rimligt? :)

Redigerat:
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
Johan- Johan- skrev:
Här kommer fler bilder.
Eftersom limknektar har en tendens att välta när man har bråttom med limmet så gjorde jag fötter som enkelt kan tryckas in i skänklarna. Nu står de stabilt på bänken oavsett tillstånd på den som limmar i ett lördagsprojekt :)
intressant konstruktion, hur har du gjort när man skruvar åt tvingen, självlevlar den sig mot materialet el kommer den bli lite sne, då trycket blir hårt där du skruvar men inte längre ner vid tvingryggen.?

Bästa svaret

Johan- Johan- skrev:
Kostade mig fem rullar filament och 50 timmar framför cad att få fram en ok funktionell design men du tänkte kanske att gratis delning är rimligt? :)
Nej, lika orimligt som att man skulle ge detaljer om sin husrenovering som tagit 2000 h och kostat 2 mille. (OBS ironi)

• Gilla
Patrik V. och 10 till
  • Laddar…
Johan- Johan- skrev:
"Sharing is caring" heter det ju på Thingiverse och liknande ställen. ;)

• Gilla
Johan- och 7 till
  • Laddar…
Johan- Johan- skrev:
Låter som extremt dyra tvingar! :surprised:
Du kunde fått ett femtiotal Bessey parallelltvingar för samma investering ;)

• Gilla
Johan- och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.