5 311 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Byggde om Biltematvingar till limträtvingar med hjälp av 3D-printer
Helt rätt! och bra fråga, eftersom denna variant inte har någon större nytta när ex reglar limmas samman där större kraft på litet område kan ha större effekt om reglarna är lite skeva.L Lilllen skrev:
Denna variant är precis som du säger till störst nytta och avsett för att gör limträ av tunnare material, ex 1cm eller 3cm tjockek då lamellerna som limmas samman kan vila på det härdade plattjärnet och ändå få presskraft från skänklarna som är förlängda ända ner dikt an mot det härdade plattjärnet som den rörliga skänkeln rider på.
Det går såklart att göra om designen att passa till vilken vanlig skruvtving som helst, skjutmått och en stund framför cad-program och sedan spara som STL-fil och skriva ut.
Poängen är även att plastöverdraget kan tas loss då inget lim eller skruvar används för att montera, det är endast friktionsmontering med exakt passform. Jag behöver därför inte ha dubbla uppsättningar tvingar samt att äkta Bessey kostar en slant när man behöver 50st som är mitt mål
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Här kommer fler bilder.FredrikR skrev:
Eftersom limknektar har en tendens att välta när man har bråttom med limmet så gjorde jag fötter som enkelt kan tryckas in i skänklarna. Nu står de stabilt på bänken oavsett tillstånd på den som limmar i ett lördagsprojekt
Självbyggare
· Täby
· 58 inlägg
intressant konstruktion, hur har du gjort när man skruvar åt tvingen, självlevlar den sig mot materialet el kommer den bli lite sne, då trycket blir hårt där du skruvar men inte längre ner vid tvingryggen.?Johan- skrev:
Bästa svaret
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Patriks drömhus vid havet: Så byggde han A-framehus från grunden själv
Artikelkommentarer -
Byggfirma byggde attefallshus för nära tomtgräns - måste rivas
Artikelkommentarer -
Ville komma upp på vinden enklare,så byggde en stege av läkt
Tak & Vind -
Hur byggdes våtrummsväggar på trästomme 2010 ?
Badrum -
Bilder på vårt attefallshus som byggdes i lösvirke
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus