Byggahus.se

Byggde hus av cellplast

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
    Vi filmade hos Marc och Therese som byggde ett hus av cellplast, nu när de har bott i huset i nästan två år. Marc berättar om husbygget, hur det är att bo i ett hus av cellplast, byggkostnaderna, driftskostnaderna och ventilationen. (12 min 20 sek).

Du kan läsa artikeln här: Byggde hus av cellplast

2. MultiMan
    Realist · Nivå 12
    Hur har det gått med de cellplastälskande myrorna? ;)

3. useless
    Lök. · Nivå 25
    Varför bygger man nytt med luftvärmepump som primär värmekälla och ingen återvinning av frånluften?

• Laddar…
  4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Han förklarar det i filmen.

5. H
    Medlem · Nivå 9
    Han verkar ju inte ha jättekoll direkt, kallar genomgående plintgrunden för torpargrund etc.
    Att den där panelen skulle vara konserverad av att snabbt brännas av på ytan ger jag inte heller mycket för. Thermowood (https://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/thermowood/) är ju konserverat trä genom upphettning, men då hela brädan genomgående. Detta kan ju bara vara direkt på ytan. (Iof lär väl den obehandlade träpanelen hålla lika länge som huset i övrigt skulle jag tro, och inte sämre än järnvitrol...)

Redigerat 16 okt 2018 15:18
    • Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 9
    Sen förstår jag inte riktigt varför de byggde så smått (120m2?), kan ju knappast ha kostat så mycket extra att öka volymen på huset en del (säg +50% i markyta volym hade bara ökat vägglängden med kanske 20%)

7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    • Laddar…
  8. useless
    Lök. · Nivå 25
    Klarar man boverkets krav för permanentboende med den uppvärmningen och ventilationen?

9. F
    Medlem · Nivå 11
    Kraven gäller väl ändå husets konstruktion och U-värde och inte vilken anläggning man har för uppvärmning?

• Laddar…
  10. useless
    Lök. · Nivå 25
    Kraven gäller även installerad elektrisk effekt och energiåtgång per kvadratmeter.

11. M
    Medlem · Nivå 11
    Gillar att man vågar tänka nytt men själv skulle jag vara livrädd för brand, oavsett brandskyddande material och brandvarnare.

12. F
    Medlem · Nivå 11
    Så du menar att man inte själv får välja uppvärmningssystem i Sverige? Det var det fånigaste.

13. S
    Medlem Nivå 6
    Är det någon specialimpregnerad cellplast? Annars är det där som att bo omgiven av en oljetank.

14. useless
    Lök. · Nivå 25
    Riktigt så illa är det inte... Cellplasten har så låg massa i förhållande till volymen, så den brinner knappt på egen hand. Däremot så tappar ju konstruktionen all bärighet när den värms upp, så det gäller att vara snabb ut ur huset.

• Laddar…
  15. B
    Medlem · Nivå 17
    Vad var det isåfall för speciell cellplast på Grenfell tower, som brann alldeles för bra?