Nu har jag fått på råsponten och tak pappen.
Råsponten har dimensionen 23 X 120 och det var nog tur eftersom när jag satte upp den så började det att formlige ösa ner.
Jag lät sponten stå och torka och som tur var verkar det inte som den kommer att slå sig.
Pappen jag har valt är av YAP 2200 kvalitet, med lim fog i båda kanterna.
Imorgon ska jag sätta vind duk på stommen för att sedan spika min maskinbilade timmerpanel. ( 28 X 175 mm ),
Jag tror till och med att jag hinner börja med stommen till utbyggnaden imrogon.
Men man får se, jag tycker att allt tar lite längre tid än man trodde från början.
Råsponten har dimensionen 23 X 120 och det var nog tur eftersom när jag satte upp den så började det att formlige ösa ner.
Jag lät sponten stå och torka och som tur var verkar det inte som den kommer att slå sig.
Pappen jag har valt är av YAP 2200 kvalitet, med lim fog i båda kanterna.
Imorgon ska jag sätta vind duk på stommen för att sedan spika min maskinbilade timmerpanel. ( 28 X 175 mm ),
Jag tror till och med att jag hinner börja med stommen till utbyggnaden imrogon.
Men man får se, jag tycker att allt tar lite längre tid än man trodde från början.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Snygg panel!
Tackar men tyvärr är panelen ganska dyr 157 kr m.
Japp alla skarvar sitter på samma ställe.
Kan tyckas vara lite märkligt, men det beror på att det ska sitte en dör där.
Men den dörr vi ska använda är den som vi har som entre dörr i dagens läge.
Nästa sommar ska vi bygga ut köket och då kan vi ta dagens entre dörr ner till garaget.
Idag har jag spikat panelen på den bakre gavelen.
Ganska bökigt att få upp denna, för det är trångt mellan väggen och berget.
Jag tänker vänta med att spika panelen på den främre gavelen tills porten kommer och detta sker på torsdag.
Så imorgon får jag ta och börja snickra stommarna till utbyggnaden.
Dessa tänker jag snickra liggandes för att sedan resa dom upp.
Hoppas att jag kan resa dessa själv men det återstår och se.
Japp alla skarvar sitter på samma ställe.
Kan tyckas vara lite märkligt, men det beror på att det ska sitte en dör där.
Men den dörr vi ska använda är den som vi har som entre dörr i dagens läge.
Nästa sommar ska vi bygga ut köket och då kan vi ta dagens entre dörr ner till garaget.
Idag har jag spikat panelen på den bakre gavelen.
Ganska bökigt att få upp denna, för det är trångt mellan väggen och berget.
Jag tänker vänta med att spika panelen på den främre gavelen tills porten kommer och detta sker på torsdag.
Så imorgon får jag ta och börja snickra stommarna till utbyggnaden.
Dessa tänker jag snickra liggandes för att sedan resa dom upp.
Hoppas att jag kan resa dessa själv men det återstår och se.
Japp runt garaget skall det återfyllas. Att spränga bort mer hade bara kostat mera och dessutom hade man vart tvungen att bli av med sprängstenen.
Nu har jag börjat met utbyggnaden i väntan på att gargeporten skall komma.
Jag har hunnit med att spika ihop alla stommarna mellan regn skurarna.
Dessutom har jag lyckats att resa tre av dessa, tyvärr tod syllisoleringen slut så den fjärde ligger på betongplattan.
Imorgon ska jag köpa syllisolering och resa den sista stomme.
Efter det ska jag spika kottlingar över och under alla fönster.
Jag ska också fundera över om jag ska snickra takstolrna själv eller beställa färdiga.
Detta beror mest på hur lång tid det tar för en firma att göra dom.
Hoppas att dom kan göra dom snabbt för då slipper jag, men om det tar flera veckor gör jag dom nog själv..
Nu har jag börjat met utbyggnaden i väntan på att gargeporten skall komma.
Jag har hunnit med att spika ihop alla stommarna mellan regn skurarna.
Dessutom har jag lyckats att resa tre av dessa, tyvärr tod syllisoleringen slut så den fjärde ligger på betongplattan.
Imorgon ska jag köpa syllisolering och resa den sista stomme.
Efter det ska jag spika kottlingar över och under alla fönster.
Jag ska också fundera över om jag ska snickra takstolrna själv eller beställa färdiga.
Detta beror mest på hur lång tid det tar för en firma att göra dom.
Hoppas att dom kan göra dom snabbt för då slipper jag, men om det tar flera veckor gör jag dom nog själv..
Jag måste fråga lite om murarjobbet.
Har du murat förut, kanske t.o.m jobbat med det?
Annars, hur svårt tycker du det var? Har du armerat? Isåfall hur har du tagit reda på mängd, sort osv osv.
Jag undrar egentligen bara hur man som nybörjare på murning kommer igång.
Har du murat förut, kanske t.o.m jobbat med det?
Annars, hur svårt tycker du det var? Har du armerat? Isåfall hur har du tagit reda på mängd, sort osv osv.
Jag undrar egentligen bara hur man som nybörjare på murning kommer igång.
Hej Mikael_L
Nej jag har aldrig murat förr.
Jag tycker inte att det var så krångligt doch var det ganska tungt, men jag har ju murat ganska mycket ca 650 st sten.
Japp jag har armerat, för att få reda på hur man skulle göra så har jag läst väldigt mycket på nätet, frågat kunniga vänner och bekanta.
Som nybörjar tycker jag att man skall läsa på sig noga. Lyssna på hur andra har gjort.
Om man ska mura mycket så skall ,man vara medveten om att det är tungt.
Om det är mycket ,man skall göra så tycker jag att man skall köpa en betong blandare för det tar en del tild och jag har svårt att tro att man skulle käna på att hyra.
Om det är något specielt du undrar över så ska jag försöka att svara så bra jag kan.
Nej jag har aldrig murat förr.
Jag tycker inte att det var så krångligt doch var det ganska tungt, men jag har ju murat ganska mycket ca 650 st sten.
Japp jag har armerat, för att få reda på hur man skulle göra så har jag läst väldigt mycket på nätet, frågat kunniga vänner och bekanta.
Som nybörjar tycker jag att man skall läsa på sig noga. Lyssna på hur andra har gjort.
Om man ska mura mycket så skall ,man vara medveten om att det är tungt.
Om det är mycket ,man skall göra så tycker jag att man skall köpa en betong blandare för det tar en del tild och jag har svårt att tro att man skulle käna på att hyra.
Om det är något specielt du undrar över så ska jag försöka att svara så bra jag kan.
Nu har jag nästan hunnit klat med monteringen av Isodrän runt garaget. Fattas lite skivor som jag för köpa imorgon.
Jag är klar med Platon mattan bakom muren och hörnet på utbyggnaden.
Stommen till utbyggnaden är helt klar och på torsdag kommer takstolarna.
I helgen kommer jag att spika råspont och lägga takpappen.
I nästa vecka är semestern slut så då tar allt lite längre tid, men jag hoppas hinna med att spika all panel på utbyggnaden.
På helgen skall jag återfylla runt garaget och bakom muren.
Den 25 kommer garage porten.
Ja det verkar som om man vet vad man skall göra ett tag framöver
Jag är klar med Platon mattan bakom muren och hörnet på utbyggnaden.
Stommen till utbyggnaden är helt klar och på torsdag kommer takstolarna.
I helgen kommer jag att spika råspont och lägga takpappen.
I nästa vecka är semestern slut så då tar allt lite längre tid, men jag hoppas hinna med att spika all panel på utbyggnaden.
På helgen skall jag återfylla runt garaget och bakom muren.
Den 25 kommer garage porten.
Ja det verkar som om man vet vad man skall göra ett tag framöver
Tack för svaret.jak skrev:
Vore jag i startgroparna för något murarprojekt hade jag säkert massor av funderingar.
Nu tänkte jag bara helt allmänt i banorna utifall man kom till att försöka sig på murning någon gång, och hur man som vanlig privatperson ska lyckas ta till sig tillräcklig kunskap för att våga sig på det.
Jag får väl ge mig på att mura en grillplats vad det lider, det kan vara bra att börja i det lilla.
Idag fick jag mina takstolar. Lite sent tyvärr kl 11:00.
Jag han med att få upp alla och lodat in dom.
Jag han dessutom med att få upp råspont och papp på ena halvan.
Jag han med att få upp alla och lodat in dom.
Jag han dessutom med att få upp råspont och papp på ena halvan.
Dag har jag spikat råspont på den andra halvan av taket. Fick även upp pappen på denna. Tyvärr saknas det en meter ungefär, men jag får kompletera det med en vanlig takpapp imorgon. Imorgon skall jag även spika upp panelen på väggarna. Jag kommer få hjälp av min bror så jag tror att vi kan få en heldel gjort.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Nu ska jag vara lite besser och påstå att du inte har använt platonmatta. Stämmer det?jak skrev:
Lite kvalitétsskillnad på byggmax och äkta platon, samt sisådär 2000:-/rulle. Platon innehåller bara ny plast. Byggmax platån bygger på ren plast/återvunnen plast
Eller är jag ute och cyklar?
Men fasiken vad du har jobbat på! Måste vara skönt nu när sponten ligger! Takfotsfest? :wow:
Hur gör du med öppningen av porten utifrån? Vi installerade en elektrisk port åt morfar för att det skulle bli lite enklare för honom, samt säkrare för prylarna i garaget. Däremot så syns det ju på sifferpanelen vilka knappar man tryckt på pga slitaget. Bara så du har det i åtanke att du antingen kan byta kod eller det yttersta höljet, alternativt knapparna.
Hur som helst ser det jättebra ut! Kul att du börjat uppdatera mer frekvent
/Christian
























