Byggahus.se

Byggbolag nyttjar kryphål för att göra enfamiljshus till lägenheter

1. Krille-72
    Medlem · 3 467 inlägg
    Helt fel tänkt enligt mig. De som inte har råd att ta sig in på marknaden genom att köpa något eget får istället betala ”marknadshyror” där privata aktörer eller privatpersoner ser chansen att tjäna en extra hacka.
    Eftersom hyresnivån är hög blir det svårare att genom sparande klara av dagens kontantinsatser vid köp av bostad.

Kontenta: De rika blir rikare och de ”fattiga” fattigare. Klyftorna i samhället ökar i ännu högre takt.

Det handlar inte om hudfärg. Det handlar om ekonomi. Ingenting annat.

2. Keiller
    Husägare · T-län · 1 491 inlägg

Keiller

Husägare
    Det är klart det är pengar det handlar om. Ingen tillgodoser behovet av bostäder bara för att vara snäll.

Och så länge som staten betalar hyrorna så kommer det att finnas folk som ser till att de med dålig ekonomi har nånstans att bo.

Vad gäller segregation och integration ska vi inte glömma bort att det finns väldigt många här i landet som absolut inte vill integreras i det svenska samhället. De vill bo segregerat i samma områden som andra med samma bakgrund bor. De kommer heller aldrig att se sig som svenskar.

• Laddar…
  3. Maria T
    Gurkodlare · Stockholm · 711 inlägg

Maria T

Gurkodlare
    Nej, det är inte byggherrar som Skanska, JM eller Peab, utan halvstora, mindre kända byggherrar som köper upp tomter, styckar om det går och sen uppför "enfamiljshus" som har en planlösning som gör att de enkelt kan delas av och bli ett regelrätt parhus, eller i fyrarummare + tvårummare (= två hushåll), samt att de redan när de söker bygglov planerar för en Attefallare fastän det inte ska gå att göra innan huvudbyggnaden är klar.

Så gör de här i Huddinge och vi och ytterligare fyra grannar har överklagat ett sånt bygge vid fyra tillfällen, så länge så att byggherren inte hade råd att fortsätta utan sålde tomterna.
    En bostadsrättsförening hade redan bildats och ett av de största mäklarföretagen hade objekten till salu, detta innan ens byggloven gått igenom. Jag ringde till mäklaren och låtsades vara intresserad av ett parhus för att senare ändra mig till att jag faktiskt bor granne med dessa objekt och att byggloven är överklagade, då svarade mäklaren att hon inte kände till det.

Helt uppåt väggarna på många sätt, det är inte såhär det ska byggas så fler får chans att bo i eget hus med tomtplätt, att stycka en tomt på 1602 kvm till två och bebygga dessa med ett parhus och en Attefallare, totalt sex hushåll. Bara parkeringsplatserna skulle bli tio (!) för att familjerna i parhusen skulle kunna ha två fordon var.

En kort bilresa, fem minuter härifrån, finns tre enorma gräsytor/ängsmark i utkanten av befintliga villaområden. De används möjligen för lite fotboll då och då, inget annat. Det är på såna platser som villaområdena bör utökas och då gärna med en blandning av villor, parhus, Attefallshus/studiohus.
    Finns ett utmärkt exempel på det i Länna, och området Vega i grannkommunen Haninge.

4. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 524 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Du har helt rätt. Bättre at man planerar för moderna koloniområde för helårsbruk. Tomterna skulle kunna vara 300-500 kvm och så uppför man enklare modulhus som produceras i lågkostnadsländer.

5. A
    Medlem · 10 inlägg

Aiver

Medlem
    Vad bygger du dina fördomar om ovilja att intergreras i samhället på?

• Laddar…
  6. P
    Husägare · 3 027 inlägg

Pin

Husägare
    2006: https://sverigesradio.se/artikel/883221

2021: https://sverigesradio.se/artikel/jarvabo-man-har-inte-fortroende-for-myndigheterna

Det är en utbredd misstro mot myndigheter, och till del ett parallellt samhälle med egen (svart eller grå) ekonomi, rättsskipning mm mm.

Till vilken del det är bristande information eller bristande intresse och vilja kan diskuteras. Ändra attityder går inte enkelt eller fort. Som mina länkar anekdotiskt visar så har det inte hänt någonting de senaste decennierna som löser den här problematiken.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · frankrike · 976 inlägg

maria01

Medlem
    Lösningen blir väll att starta så kallade hoa i varje område många värkar ju redan nu dela mycket av reglerna en hoa har idag

8. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 524 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Jag kallar det inte fördomar utan realism och baserar mitt ställningstagande på många års boende i Göteborgs särskilt utsatta områden med dagliga betraktelser. De av mina kollegor som etablerat sig och kommit in i det svenska samhället och tjänar som jag har ungefär samma uppfattning. Många vill men vissa vill inte alls.

• Laddar…
  9. Krille-72
    Medlem · 3 467 inlägg
    Vad vet egentligen lagstiftarens syfte? Frågan är om domen verkligen återspeglar lagstiftarens syfte? Som rubriken lyder finns ett kryphål. Vill man täppa till kryphålet eller inte?

Det hela är ju nästan lite komiskt eller patetiskt är väl ett bättre uttryck.

Det börjar bli väldigt många vägledande domar nu som får mig att fundera på vilken skola juristerna egentligen utbildas i. Deras tolkningar avviker i många fall kraftigt från mina tolkningar. Nu syftar jag på domar rent generellt. Det kan vara mord där man skyller på varandra tex. Domar som rör alla områden inom samhället helt enkelt.
    Aldrig någonsin har det varit viktigare att vara duktig på juridik om man ska bygga en altan, ansöka om bygglov, kört mot rött eller mördat eller våldtagit någon. Eller utfört ett så simpelt brott som inbrott i någons hem.

Anledningen till att det inte byggs fler Brf:er i villaområden just nu är att bankerna skärpt sina krav. Det är alltså bankerna som ser till att inte fler privata fastigheter i villaområden ombildas till en Brf.

Var lagstiftarens syfte att möjliggöra kraftiga avvikelser från gällande detaljplaner?

10. Keiller
    Husägare · T-län · 1 491 inlägg

Keiller

Husägare
    På egen erfarenhet. Vill inte kalla det fördomar. Inte konstigare än att det finns svenskar i andra länder som inte vill integreras där.

11. R
    Medlem · Lidingö · 78 inlägg

Riverground

Medlem
    Problemet är att det krävs ett bygglov för enfamiljshus, som sedan ska kunna omvandlas till parhus till så liten kostnad som möjligt. Just detta att det krävs att man "lurar" kommun och grannar med vad syftet med byggnationen är gör att vanliga byggherrar inte ägnar sig åt det här. Det är i princip bara nystartade firmor som står bakom bostadsrättsföreningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.